Ustawia autobusowa. „NIE” dla wykluczenia komunikacyjnego

i

Autor: Shutterstock

Ustawa autobusowa. „NIE” dla wykluczenia komunikacyjnego

2019-08-19 0:00

W sytuacji, gdy koszty utrzymania linii autobusowej przewyższają przychody uzyskane ze sprzedaży biletów, mówi się o deficycie. Nierentowne linie autobusowe są likwidowane i nikt nie zastanawia się nad tym, czego pozbawieni zostają mieszkańcy wsi i miasteczek. W tym roku to się zmieni. Rząd pomoże samorządom dofinansować lokalne połączenia autobusowe.

Obecnie w Polsce do wielu miejsc nie dojeżdża transport zbiorowy. Niektóre szacunki mówią, że na obszarach wykluczonych komunikacyjnie mieszka nawet 14 mln Polaków. Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, czyli tzw. Ustawa autobusowa, to państwowy fundusz, który powstał z myślą o przywróceniu lokalnych połączeń autobusowych. – Nie możemy uznać, że skoro za drogi lokalne są odpowiedzialne samorządy, to nie jest to problem rządu. Z Funduszu Dróg Samorządowych na te drogi przeznaczymy w ciągu 10 lat 36 mld zł – mówi w wywiadzie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Wsparcie dla samorządów

Dnia 18 lipca 2019 r. weszła w życie Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, której celem jest zwiększenie mobilności mieszkańców wsi i mniejszych miast. Dofinansowane będą jedynie te linie komunikacyjne, które nie funkcjonują od minimum trzech miesięcy przed wejściem ustawy w życie. Fundusz obsługiwany jest przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Według ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka dobrym rozwiązaniem może okazać się uruchomienie linii autobusowej przebiegającej przez kilka gmin. Dzięki współpracy kilku samorządów mieszkańcy otrzymają możliwość dotarcia na dworzec, do szkoły, pracy czy do placówki medycznej. Pytanie brzmi, czy taka dobrowolność uczestniczenia w programie nie spowoduje, że samorządy postanowią nie podejmować żadnych działań. Minister infrastruktury neguje jednak pomysł o nakazie ustawowym, zgodnie z którym do każdej gminy autobus musiałby dojeżdżać określoną ilość razy w ciągu dnia. – […]zainteresowanie programem ze strony samorządów już dziś jest bardzo duże. Wiele z nich ma już gotowe projekty linii i tylko czekały, aż wojewodowie ogłoszą nabór wniosków na dofinansowanie – mówi Andrzej Adamczyk.

Wsparcie dla samorządów
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk

Dnia 18 lipca 2019 r. weszła w życie Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, której celem jest zwiększenie mobilności mieszkańców wsi i mniejszych miast. Dofinansowane będą jedynie te linie komunikacyjne, które nie funkcjonują od minimum trzech miesięcy przed wejściem ustawy w życie. Fundusz obsługiwany jest przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Według ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka dobrym rozwiązaniem może okazać się uruchomienie linii autobusowej przebiegającej przez kilka gmin. Dzięki współpracy kilku samorządów mieszkańcy otrzymają możliwość dotarcia na dworzec, do szkoły, pracy czy do placówki medycznej. Pytanie brzmi, czy taka dobrowolność uczestniczenia w programie nie spowoduje, że samorządy postanowią nie podejmować żadnych działań. Minister infrastruktury neguje jednak pomysł o nakazie ustawowym, zgodnie z którym do każdej gminy autobus musiałby dojeżdżać określoną ilość razy w ciągu dnia. – […]zainteresowanie programem ze strony samorządów już dziś jest bardzo duże. Wiele z nich ma już gotowe projekty linii i tylko czekały, aż wojewodowie ogłoszą nabór wniosków na dofinansowanie – mówi Andrzej Adamczyk.

Jak ubiegać się o dofinansowanie?

Samorządy po uruchomieniu nowej linii autobusowej mogą ubiegać się o wsparcie finansowe. Oznacza to, że organizatorzy publicznego transportu zbiorowego, tj. gminy, powiaty, województwa i związki (np. międzygminne), po zaplanowaniu nowej linii komunikacyjnej i zgromadzeniu odpowiednich danych, mogą składać wnioski „o objęcie dopłatą w danym roku budżetowym” do wojewody. We wniosku takim powinny znaleźć się dane dotyczące wielkości prac eksploatacyjnych, koszty i przychody z działalności przewozowej (kwota deficytu) oraz planowana łączna kwota dopłaty w danym roku budżetowym. Następnie, po otrzymaniu informacji o objęciu wniosku dopłatą, zawierana jest umowa z wojewodą. Warunkiem uzyskania pomocy finansowej jest pokrycie przez samorząd z własnych środków części kwoty za usługę w wysokości nie mniejszej niż 10 proc. Czy to dużo? Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk twierdzi, że nie, zwłaszcza że do pokrycia 90 proc. kwoty obliguje się państwo. Poza tym część kosztów funkcjonowania przywracanych linii autobusowych pokryją przychody z biletów.

Co najmniej 300 mln km nowych tras!

W tym roku rząd przeznaczy 300 mln zł na uruchomienie nowych linii autobusowych. To oznacza możliwość powstania co najmniej 300 mln km nowych tras! W kolejnych latach kwota pomocy wyniesie po 800 mln zł. Dopłata dla 1 wozokilometra pokonanego przez autobus nie przekroczy 1 zł. Minister infrastruktury liczy na tak duże zainteresowanie programem, że pojawi się konieczność dokładania do niego pieniędzy przez rząd. – Jeśli okaże się, że zapotrzebowanie jest większe, to zapewniam, że te pieniądze się znajdą – dodaje.

Kto na tym skorzysta?

Minister infrastruktury zachęca samorządy do aktywności: – Wspólnie zlikwidujmy wykluczenie komunikacyjne –mówi. Jednocześnie przekonuje, że rząd nie ma na celu tworzenia nowych przedsiębiorstw autobusowych, ale wykorzystanie potencjału przedsiębiorstw już istniejących. Nowe kursy autobusowe mają zostać uruchomione wraz z początkiem września tego roku. W ten sposób rząd realizuje obietnicę złożoną na początku tego roku. Ustawa znacznie poprawi jakość życia mieszkańców okolicznych terenów i jednocześnie zwiększy dostępność usług transportowych dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Osoby nieposiadające własnego samochodu wreszcie będą mogły dotrzeć do węzłów komunikacyjnych.

 Partnerem akcji jest fundusz rozwoju przewozów autobusowych

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany