Odpoczynek
Praca w systemie zmianowym wymusza przede wszystkim zmianę wewnętrznego zegara biologicznego, a także hierarchii obowiązków i powinności. Zaczynamy jeść, spać, odpoczywać i spotykać się ze znajomymi w innych porach. Oznacza to, że musimy mieć czas na odpoczynek, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania. Jeśli pracujemy w nocy, prawdopodobnie będziemy go potrzebować więcej. Nie każdy zakład pracy umożliwia odpoczynek na nocnej zmianie, a więc należy utracone godziny odespać w dzień. Ważne jest, aby nasz relaks był nieprzerwany i polegał na całkowitym odcięciu od bodźców. Ma to szczególne znaczenie w zawodach, w których jesteśmy odpowiedzialni za życie innych. Wówczas od naszych zdolności zależy ludzkie zdrowie.
Dbanie o posiłki
Oferty pracy zmianowej najczęściej nie zawierają informacji o posiłkach w jej czasie, nawet wtedy, gdy obowiązki pracy realizowane są o różnych, niestandardowych porach. Warto w takich przypadkach zadbać o własne, porcjowane wyżywienie. Wówczas unikniemy uczucia głodu, a także zadbamy o prawidłowe funkcjonowanie naszego ciała i umysłu. Dobrym pomysłem jest przygotowywanie samodzielnych posiłków, które będą szybkie, tanie, lecz pożywne. Błędem jest stawianie na fast food bądź dania odgrzewane, gdyż w ten sposób bardzo łatwo rozregulujemy nasz organizm. Ciężkostrawne posiłki spożywane w nocy potrafią bardzo obniżać skuteczność wykonywanych obowiązków.
Aktywność fizyczna
Aktywność fizyczna i sport pomogą nam we wspaniały sposób przywrócić równowagę psycho-fizyczną w trakcie, gdy będziemy realizować obowiązki pracownicze o różnych porach dnia i nocy. Ważne jest aby ruch zbilansować w odpowiednich proporcjach z odpoczynkiem. W ten sposób nawet drastyczne zmiany systemu godzinowego pracy nie będą w stanie sprawić, że np. gwałtownie przytyjemy. Ponadto, silne i zdrowe ciało oraz umysł są w stanie przetrwać niezależnie od charakteru wykonywanych zadań oraz czasu, kiedy to następuje. Dotyczy to w szczególności zmian nocnych, które są ciężkim kawałkiem chleba praktycznie dla każdego pracownika.
Artykuł sponsorowany