Terminal CPK

i

Autor: mat. prasowe

Z Zielonej Góry do Warszawy dojedziemy w niewiele ponad 3 godziny! Znamy szczegóły Programu Kolejowego CPK

2020-06-16 11:51

Ta gigantyczna inwestycja kojarzona jest przede wszystkim z budową wielkiego lotniska. Jednak plany związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego związane są również z innymi środkami transportu, m.in. z koleją. W ramach Programu Kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego powstanie blisko 1800 kilometrów nowych linii kolejowych. Mają one być gotowe do końca 2034 roku. Inwestycje nie ominą również województwa lubuskiego i Zielonej Góry, skąd w niewiele ponad 3 godziny będzie można dotrzeć do Warszawy.

Program Kolejowy CPK składa to łącznie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. "szprych" prowadzących z różnych regionów Polski do stolicy i Centralnego Portu Komunikacyjnego. To w sumie 30 zadań inwestycyjnych i 1789 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest Centralny Port Komunikacyjny.

Prace przygotowawcze już trwają, albo rozpoczną się jeszcze w tym roku. Dotyczą one pięciu linii kolejowych o łącznej długości 563 km:

  • Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław– Wałbrzych – granica (Polska/Czechy)
  • Ostrołęka – Łomża
  • Trawniki – Krasnystaw – Zamość
  • Łętownia – Rzeszów
  • Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica (Polska/Czechy)

Najbardziej widowiskowa część inwestycji, czyli prace budowlane, powinny rozpocząć już za trzy lata. Planowane wtedy prace obejmą m.in. roboty ziemne, roboty budowlane (w zakresie wybranych branż), prace nad usuwaniem kolizji z infrastrukturą podziemną i przygotowywanie terenu do robót zasadniczych.

Wszystkie inwestycje kolejowe związane z Centralnym Portem Komunikacyjnym mają być gotowe do końca 2034 roku.

Z Lubuskiego do Warszawy w niewiele ponad 3 godziny

W 2021 roku rozpoczną się przygotowania do realizacji nowej linii kolejowej nr 85 Sieradz – Kalisz – Poznań. Wraz z liniami kolejowymi nr 14 i 273, przeznaczonymi do modernizacji, stanowią fragment ciągu nr 9 łączącego Warszawę i CPK z Łódzkiem, Dolnym Śląskiem, Opolszczyzną, Wielkopolską i Lubuskiem. W 2028 roku dzięki budowie nowych i modernizacji istniejących linii kolejowych skróci się czas przejazdu z Zielonej Góry do Warszawy do 3 godzin i 10 minut i z Gorzowa Wlkp. do 3,5 godziny.

Łącznie w województwie lubuskim w ramach programu kolejowego CPK powstanie 15 km nowych linii kolejowych, a kolejnych 249 km zostanie zmodernizowanych.

Centralny Port Komunikacyjny

Budowa i eksploatacja CPK będzie oznaczać potężny impuls dla gospodarki, rynku pracy i wzrostu gospodarczego. Z projektem CPK wiąże się stabilny harmonogram planowania, projektowania i budowy rozsianych po całej Polsce inwestycji infrastrukturalnych, które będą napędem dla setek firm i branż, dając dziesiątki tysięcy miejsc pracy.

Koncepcja przygotowania i budowy Portu Lotniczego Solidarność przewiduje, że dzięki CPK powstanie łącznie prawie 150 tys. miejsc pracy, w tym ok. 40 tys. związanych bezpośrednio z funkcjonowaniem węzła przesiadkowego a kolejne 110 tys. w ramach sektorów gospodarki powiązanych z portem, np. w branży logistycznej, turystycznej, hotelowej, deweloperskiej, handlu i usługach.

Terminal CPK

i

Autor: mat. prasowe

CPK będzie portem lotniczym w Europie spełniającym najwyższe standardy sanitarno-epidemiologiczne. Wprowadzając najnowsze dostępne rozwiązania – już na etapie planowania – Polska ma szansę na stworzenie portu lotniczego, któremu pasażerowie będą ufać. Tzw. inwestycja greenfield, czyli planowana od podstaw, ma gigantyczną przewagę nad lotniskami, które powstawały dekady temu, kiedy nie myślano jeszcze dużo o zagrożeniach epidemiologicznych.

Terminal CPK

i

Autor: mat. prasowe

Artykuł sponsorowany

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki