EMERYTURY POLICYJNE Zobacz kiedy policjant przejdzie na emeryturę

2014-01-27 3:00

Emerytury policyjne przyznawane są na zupełnie innych zasadach niż świadczenia z ZUS, a pieniądze wypłaca Zakład Emerytalno-Rentowy MSW. Zasady przechodzenia na emeryturę funkcjonariuszy policji zależą od tego, kiedy wstąpili do służby.

Po staremu - 15 lat, nieważny wiek

Emerytura mundurowa przysługuje funkcjonariuszom zwolnionym ze służby w policji. 1 stycznia 2013 roku weszły w życie przepisy zmieniające zasady przyznawania emerytur żołnierzom i funkcjonariuszom służb mundurowych. Tylko ci, którzy trafili do służby do końca 2012 roku, zachowają dotychczasowe przywileje emerytalne.

Do otrzymania emerytury policyjnej według starych zasad wystarcza 15 lat służby, a wiek nie ma żadnego znaczenia. Wysokość świadczenia zależy od wysokości ostatniej pensji oraz dodatków i nagród rocznych. Emerytura po 15 latach służby wynosi 40 proc. ostatniej pensji, za każdy dodatkowy rok służby świadczenie rośnie o 2,6 proc. ostatniego wynagrodzenia. Jeśli przed wstąpieniem do służby funkcjonariusz pracował w cywilu, dolicza się mu też lata pracy w cywilu. Ile? Za każdy dodatkowy rok - 2,6 proc. ostatniej pensji.

Uwaga!

Taki wskaźnik przysługuje za maksymalnie trzy lata. Każdy następny rok pracy poza służbą to tylko

1,3 proc. Jeszcze mniej, bo tylko

0,7 proc. dodatkowo do emerytury dostanie za okres nieskładkowy w cywilu.

Ważne!

Ci, którzy wstąpili do służby

po 1 stycznia 1999 r., z MSW

dostaną emeryturę tylko za czas służby. Za okresy pracy przed

jej podjęciem (poza służbami

mundurowymi) to ZUS (a nie MSW) wypłaci świadczenie.

Maksymalna emerytura mundurowa to 75 proc. ostatniej pensji. Aby ją dostać, trzeba służyć 28,5 roku.

Liczy się wiek i staż

1 stycznia 2013 roku weszły w życie przepisy zmieniające zasady przyznawania emerytur żołnierzom i funkcjonariuszom służb mundurowych. Świadczenia będą im przysługiwały po 25 latach służby i osiągnięciu 55 lat. To oznacza, że policjanci będą pracować o 10 lat dłużej niż dotychczas na swoją emeryturę. Nowy system obejmie osoby, które wstąpią do służby po wejściu w życie nowych przepisów, czyli po 1 stycznia 2013 roku. Pozostali mają prawo wyboru: mogą przejść na emeryturę według dotychczasowych lub według nowych przepisów. Zgodnie z nowymi przepisami - żeby mieć prawo do emerytury policyjnej, trzeba spełnić łącznie dwa warunki - udowodnić co najmniej 25-letni okres służby i ukończyć co najmniej 55 lat.

Co się wlicza do stażu

Do stażu uprawniającego do emerytury mundurowej zaliczane są okresy:

czynnej służby w ramach Narodowych Sił Rezerwowych (tylko na wniosek zainteresowanego)

służby w policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, Straży Granicznej, Biurze Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej lub w Służbie Więziennej,

jako okresy równorzędne są uznawane też lata służby w Urzędzie Ochrony Państwa, w policji państwowej i Milicji Obywatelskiej,

służby w Służbie Ochrony Kolei, jeżeli funkcjonariusz przeszedł bezpośrednio do służby w Milicji Obywatelskiej lub w Służbie Więziennej,

zatrudnienia lub służby w zawodowych jednostkach ochrony przeciwpożarowej i nauki w szkołach pożarniczych, w charakterze członka Korpusu Technicznego Pożarnictwa.

Funkcjonariuszom policji do emerytury dodatkowo może być zaliczony czas zawieszenia w czynnościach służbowych w przypadku, gdy policjant został uniewinniony lub postępowanie karne zostało umorzone, albo gdy nie został ukarany karą dyscyplinarną wydalenia ze służby. Do stażu uprawniającego do otrzymania świadczenia emerytalnego będzie też można doliczyć okresy opieki nad dziećmi, ale w wymiarze nie większym niż trzy lata. Aby jednak skorzystać z takiego uprawnienia, urlop wychowawczy musi być udzielony w czasie pełnienia służby. Natomiast do lat służby nie jest doliczany czas opieki nad dzieckiem przypadający przed przyjęciem do policji lub armii.

Co nie wlicza się do stażu

Do wymaganego 25-letniego okresu służby nie dolicza się:

studiów ani nauki w szkole średniej,

lat, kiedy osoba pełniąca służbę w organach bezpieczeństwa, porządku i bezpieczeństwa publicznego popełniła przestępstwo przeciwko wymiarowi sprawiedliwości lub naruszające dobra osobiste obywatela.

Jaka wysokość emerytury

Wysokość emerytury mundurowej będzie obliczana na podstawie średniego wynagrodzenia z 10 wybranych, kolejnych lat służby. Do tej kwoty wliczane są również stałe dodatki i nagrody roczne. Dotychczas wysokość emerytury uzależniona była od wysokości jedynie ostatniej pensji.

Przyszły emeryt ma prawo sam wybrać 10 kolejnych lat służby. Jeśli tego nie zrobi, podstawę wymiaru emerytury stanowić będzie średnie uposażenie należne przez okres kolejnych 10 lat kalendarzowych, poprzedzających rok zwolnienia ze służby.

Po 25 latach służby emerytura będzie wynosić 60 proc. podstawy jej wymiaru i za każdy dodatkowy rok w służbie będzie rosnąć o 3 proc. Maksymalna emerytura będzie mogła wynieść 75 proc. pensji.

Jak dotychczas, emerytura będzie mogła być podwyższana o 0,5 proc. za każdy pełny miesiąc pełnienia służby na froncie w czasie wojny oraz w strefie działań wojennych. Natomiast nie można będzie łączyć emerytury z rentą.

Decyzję w sprawie ustalenia prawa do emerytury lub wysokości świadczenia z tego tytułu organ emerytalny wydaje na piśmie, nie później niż w terminie 60 dni od dnia zgłoszenia wniosku lub powstania obowiązku wszczęcia postępowania z urzędu.

Złóż wniosek

Wniosek o ustalenie prawa do zaopatrzenia emerytalnego lub wysokości świadczenia z tego tytułu, zwany dalej "wnioskiem", zawiera w szczególności:

imię i nazwisko wnioskodawcy;

datę urodzenia;

numer PESEL;

numer NIP - o ile został nadany;

miejsce zamieszkania;

wskazanie rodzaju świadczenia, o jakie ubiega się wnioskodawca;

podpis wnioskodawcy.

Do wniosku załącza się dokumenty niezbędne do ustalenia prawa do zaopatrzenia emerytalnego lub wysokości świadczenia z tego tytułu stwierdzające:

datę i podstawę prawną zwolnienia ze służby;

okresy służby;

wysokość uposażenia;

okresy składkowe i nieskładkowe - w przypadku funkcjonariusza ubiegającego się o emeryturę, pozostającego w służbie przed dniem 2 stycznia 1999 r.

Wniosek o przyznanie emerytury policyjnej składasz w Zakładzie Emerytalno-Rentowym MSW.

Dołączasz do niego m.in. dokumenty stwierdzające:

datę i podstawę prawną zwolnienia ze służby;

okresy służby;

wysokość ostatniego uposażenia;

okresy składkowe i nieskładkowe - jeśli pozostawałeś w służbie przed 2 stycznia 1999 r.;

pisemne oświadczenie, czy pobierałeś uposażenie po zwolnieniu ze służby oraz czy jesteś członkiem OFE - jeśli pozostawałeś w służbie przed 1 stycznia 1999 r.;

czy miałeś dochody z innych źródeł podlegające opodatkowaniu (np. z umowy o pracę lub działalności gospodarczej).

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Najnowsze