W zaprojektowanie Volvo 850 GLT szwedzki koncern zainwestował ogromne środki pieniężne. W aucie pojawiło się wiele innowacyjnych jak na owe czasy rozwiązań – przedni napęd, pięciocylindrowy silnik i bardzo bogata paleta wyposażenia dodatkowego. Volvo 850 miało kilka innowacyjnych rozwiązań, które dumnie prezentowano jako pierwsze na świecie. Po raz pierwszy zastosowano w nim pięciocylindrowy rzędowy silnik umieszczony poprzecznie, trójkątne wahacze tylnej osi własnej konstrukcji, system boczny ochrony kierowcy i pasażerów SIPS i samoregulujące się przednie pasy bezpieczeństwa.
.
Projekt Galaxy
Choć stylistyka auta przypominała serię 700, 850 była całkowicie nowym samochodem. Prace badawcze nad modelem rozpoczęły się w 1978 roku. Podczas spotkania inżynierów zapadła decyzja, że podczas projektu mają oni pełną dowolność i mogą wykazać się pełną kreatywnością. Projekt nazwano Galaxy, który zaowocował dwoma modelami, w dwóch seriach – jeden szwedzki i jeden holenderski. Technologia dla dwóch modeli została opracowana wspólnie następnie zespoły projektowe podzielono. Holenderski oddział Volvo Car B.V., zajął się rozwojem projektu, który potem stał się serią 400, a Szwedzi skupili się na rozwoju serii 850.
Przeczytaj: TEST Volvo V60 Cross Country D4 AWD Summum
Pierwszym zaprezentowanym nowym Volvo było 850 GLT wyposażone w wolnossący 20-zaworowy silnik generujący 170 KM. Podczas prac rozwojowych Volvo przykładało bardzo dużą wagę do tego, aby 850 GLT był autem, które daje dużą frajdę z jazdy z zachowaniem odpowiedniego poziomu komfortu. Kolejną ważną wersją 850 była zaprezentowana w lutym 1993 roku wersja kombi. Charakterystycznym elementem stylistycznym dla Volvo, był pionowo zakończony tył, z nowo zaprojektowanymi dużymi tylnymi światłami, całkowicie wypełniającymi słupek D.
.
Volvo 850 T5R
Seria 850 była dostępna w wielu opcjach z różnymi jednostkami napędowymi. Model, który cieszył się największym zainteresowaniem został zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 1994 roku. Wersja T5R w charakterystycznym żółtym kolorze, nie dała się pomylić z żadnym innym samochodem. Specjalna wersja została wyprodukowana limitowej serii: 2500 egzemplarzy. Turbodoładowany silnik z intercoolerem generował moc 240 KM i 330 Nm. Samochód był wyposażony w pakiet stylizacyjny, specjalny układ wydechowy i 17" obręcze kół Titan. Wszystkie egzemplarze sprzedały się w ciągu kilku tygodni. Volvo zadecydowało o wyprodukowaniu takiej samej ilości pojazdów w kolorze czarnym, a następnie 2500 aut w kolorze Dark Green.
.
850 w serii wyścigowej BTCC
1994 rok był również wyjątkowy z innego powodu – Volvo powróciło na arenę wyścigową i to w bardzo niekonwencjonalny sposób. Dwa auta wyścigowe stojąc na starcie inaugurującej sezon BTCC w Thruxton wywołały ogromne zdziwienie widzów – były w wersji kombi! Nigdy dotąd nie oglądano aut o takim nadwoziu w europejskiej serii wyścigowej BTCC (British Touring Car Championship). Volvo nawiązało współpracę z Tom Walkinshaw Racing, który obsługiwał dwa auta wyścigowe. Za kierownicą jednego zasiadł Szwed Rickard Rydell, drugim kierował duński kierowca Jan Lammers. W 1995 roku regulamin nie zezwalał już na używanie wersji kombi w wyścigach i została ona zastąpiona wersją sedan. W 1995 roku Rickard Rydell zajął trzecie miejsce w klasyfikacji kierowców.
.
Volvo 850 AWD
Volvo 850 AWD – pierwszy model w historii marki z napędem na cztery koła został zaprezentowany w 1996 roku. Auto było wyposażone w sprzęgło wiskotyczne odpowiedzialne za dystrybucję momentu obrotowego pomiędzy przednią a tylną osią. Jeśli występowała różnica w prędkości obrotowej przedniej i tylnej osi, elektroniczny system TRACS kierował część momentu obrotowego do napędu tylnych kół. Odmiana 850 AWD otrzymała nowy turbodoładowany silnik o mocy 193 KM. To właśnie model 850 utorował drogę późniejszym modelom z serii XC.
Sprawdź też: TEST nowe Volvo V60 Polestar 2.0 Drive-E
1996 rok, był ostatnim rokiem produkcji Volvo 850. Kiedy model przeszedł gruntowny lifting nazewnictwo gamy modelowej szwedzkiego producenta uległo zmianie. Limuzynę nazwano S70, a kombi – V70. W sumie zbudowano 1 360 522 egzemplarzy w różnych wersjach i odmianach nadwozia. Dla marki Volvo, która wytwarzała wówczas około 400 000 aut rocznie, był to ogromny sukces.