Renault Laguna Grandtour kontra Peugeot 508 SW - test

2011-04-26 14:01 Piotr Mieszkowski
Renault Laguna i Peugeot 508
Autor: archiwum se.pl Renault Laguna Grandtour i Peugeot 508 SW.

Współczesne auta klasy średniej w wersjach kombi coraz częściej wyglądają imponująco i są luksusowo wyposażone. Czy jednak ten indywidualizm nie odbywa się kosztem częściowej straty praktyczności?

Odpowiedzi na to i inne pytania poszukiwali dziennikarze „Auto Świata”, którzy przeprowadzili test Renault Laguny Grandtour 2.0 dCi w wersji Bose, za 97 tys. PLN oraz Peugeota 508 SW 2.0 HDI w bogato wyposażonej wersji Allure za 111 tys. PLN. Ich zdaniem Peugeotowi należy się palma pierwszeństwa za wdzięk i elegancję. Szczególnie jeżeli ktoś nie przepada za przesadnie dużymi samochodami, będzie zadowolony z prezencji zgrabnego 508, które wygląda na mniejsze, niż jest w rzeczywistości. Wnętrza, jak na auta klasy średniej oceniono jako ciasne. - Szczególnie na tylnych kanapach może zabraknąć przestrzeni na nogi, a wnętrze Laguny jest węższe niż w konkurencie. Wystarczy za to miejsca nad głowami jadących, i to mimo zainstalowanego w 508 seryjnego okna dachowego – czytamy w „AŚ”.

>>> Renault Laguna: Nowe oblicze w wersjach sedan i kombi

Wnętrze
Kokpit Peugeota zdaniem „AŚ” urzeka wyszukanym designem i starannym doborem tworzyw, a Renault niewiele mu pod tym względem ustępuje. Obsługa instrumentów jest już niestety problematyczna – w Renault przyciski radia są zbyt małe,  a przed ich użyciem trzeba jeszcze odcyfrować miniaturowe, słabo czytelne napisy. Podobna przypadłość charakteryzuje sterowanie klimatyzacją Peugeota. Zdarza się, że trudno precyzyjnie trafić w przyciski.

>>> Peugeot 508 – sukcesy na starcie

Pozycja za kierownicą
Jak pisze „ AŚ”-  w obu autach siedzimy dość nisko nad podłogą, a taka pozycja wymaga zapasu miejsca na nogi, aby uda mogły być dostatecznie podparte przez siedzisko. Żeby jednak można było odpowiednio odsunąć fotel, potrzeba szerokiego zakresu poziomej regulacji kolumny kierownicy, a ten w obu autach jest niewystarczający. Długonodzy kierowcy będą musieli albo pogodzić się z brakiem podparcia nóg, albo często odrywać plecy od oparcia, aby skręcić kierownicę, do której dosięgną tylko opuszkami palców – taka pozycja nie pomaga w bezpiecznym prowadzeniu auta i producenci powinni wreszcie wziąć to pod uwagę.

Do poprawki nadają się według „AŚ” układy kierownicze obydwu aut. - W 508 przeszkadza zbyt wysoka skuteczność wspomagania, podczas gdy w Lagunie ma się wrażenie, jakby ktoś inny niż kierujący od czasu do czasu chwytał za kierownicę - czytamy. Zachowanie obu aut na zakrętach nie wzbudziło zastrzeżeń. Niedosyt mogą poczuć fani francuskiego komfortu zawieszenia. Resorowanie obu samochodów pracuje dość cicho, ale jest przy tym sprężyste jako bardziej komfortowe auto oceniono Peugeota.

>>> Renault Laguna 2004 r. - cena od 14 tys. PLN

Podsumowanie
Renault Laguna Grandtour i Peugeot 508 SW idą łeb w łeb pod względem kosztów. Do wad każdego z aut można zdaniem dziennikarzy „AŚ” przyzwyczaić a z zalet skorzystać. Jednak oba auta zostały ocenione jako bardzo przeciętne zważywszy, jaką kwotę trzeba za nie zapłacić. A nowoczesne auta nie powinny przejawiać niedociągnięć w tak podstawowych dla bezpieczeństwa jazdy dziedzinach, jak prawidłowa pozycja kierującego, precyzja prowadzenia czy bezproblemowa obsługa instrumentów.