Abarth 500 w 10 smakach. Poznaj najciekawsze wersje małego skorpiona

2020-02-14 3:01 Paweł Kaczor
Abarth 595 Pista 1.4 T-Jet 165 KM MT5
Autor: Paweł Kaczor Abarth 595 Pista 1.4 T-Jet 165 KM MT5

Abarth 500 to najbardziej jadowite wcielenie współczesnego i do szpiku włoskiego Fiata 500. Pięćsetki z logo skorpiona produkowane są od samego początku reaktywowania sportowej marki. Na przestrzeni niespełna 13 lat mały Abarth 500 doczekał się niezliczonej wręcz ilości wersji specjalnych. Przedstawiamy 10 z nich.

Pierwszy współczesny Abarth 500 miał pod maską silnik 1.4 T-Jet o mocy 135 KM. Taka moc w ważącym około 1 tony aucie zapewniała bardzo dobre osiągi. Pierwsze 100 km/h pojawiało się na prędkościomierzu po 7,9 sekundy. Prędkość maksymalna wynosiła ciut ponad 200 km/h, co w tak małym samochodzie można było uznać za spory wyczyn. Aktualne wcielenie Abartha 500 nazwane 595 w podstawowej wersji generuje 145 KM.

Porównaliśmy: Tak bardzo podobne, a jednak różne: Abarth 124 Spider 1.4 Multiair & Mazda MX-5 2.0 Sky-G

Dość szybko okazało się, że moc około 140 KM w Abarth 500 nie jest szczytem możliwości włoskiego modelu. Podkręcona fabrycznie wersja EsseEsse oferowała 160 KM, które ewoluowało do 180 KM w aktualnym modelu. Osiągi? 100 km/h w 6,7 sekundy to wynik godny współczesnego hot hatcha.

Ciekawą i jakże gorącą odmianą była wersja 695 Tributo Ferrari. Wersja będąca hołdem dla producenta aut z Maranello. Oczywiście pod maską takiego Abartha nie pracował jakiś monstrualny silnik. Za napęd w dalszym ciągu odpowiadał motor 1.4 T-Jet o mocy 180 KM. Co wspólnego z Ferrari miał więc ten model? Przy zawieszeniu, charakterystyce silnika oraz układzie hamulcowym pracowali ludzie z Maranello we współpracy z osobami z firmy Brembo. Dostępny był także specjalny czerwony lakier oraz aluminiowe felgi wzorowane na kołach włoskich rumaków. Standardem była również 6-biegowa skrzynia automatyczna z łopatkami przy kierownicy oraz sportowym trybem pracy. Cena takiego Abartha? Niespełna... 200 000 tys. zł. Ciekawostką jest fakt, że powstała również wersja Tributo Maserati.

Zobacz: Jubileuszowy Abarth 695 70° Anniversario zaprezentowany podczas Dni Abartha 2019

Najbardziej hardkorową wersją Abartha 500 była odmiana Asetto Corse bazująca na wyczynowym modelu wyścigowym biorącym udział w wyścigach Trofeo Abarth. Ostry Abarth miał 205-konny silnik, kubełkowe fotele, sportową kierownicę i klatkę bezpieczeństwa. Na dodatek ważył raptem 930 kg. Osiągi i prowadzenie? Rewelacyjne!

Ostrym zawodnikiem był także Abarth 695 Biposto czyli najszybszy model Abartha bazujący na modelu 500 z homologacją drogową. Jego silnik generował 190 KM, co przy masie 997 kg zapewniało sprint do 100 km/h w czasie 5,9 sekundy. Odmiana Biposto miała wyścigowe 3-punktowe pasy bezpieczeństwa, sportowy mechanizm różnicowy, kubełkowe fotele oraz skrzynię biegów z pierścieniami zapadkowymi. Czego nie miała ta odmiana? Klimatyzacji, ksenonowych reflektorów oraz... tylnej kanapy.

Testowaliśmy: Abarth 595 Competizione 1.4 T-Jet: pigułka szczęścia

Ciekawie prezentował się również Abarth 695 Rivale. Model, którego nazwa sugerowała bliskie pokrewieństwo z włoskimi stylowymi łodziami marki Riva. 695 Rivale miał 180-konny silnik oraz eleganckie wykończenie godne drogich łodzi. Co ciekawe, powstała również wersja 695 Rivale 175 Anniversary limitowana do 175 sztuk odmiany hatchback i 175 sztuk odmiany cabrio.

Abarth 595 Turismo to z kolei najbardziej... miejska i rozsądna odmian włoskiego Skorpiona. Auto łączy moc 165-konnego silnika z atrakcyjną prezencją i niezbyt nachalnymi nastawami układu zawieszenia. Turismo zada szyku zarówno podczas wariackiej jazdy na torze jak i podczas leniwego przemierzania bulwarów.

Zobacz koniecznie: To muzeum to raj dla miłośników włoskiej motoryzacji. FCA Heritage Hub już otwarte - WIDEO

A propos toru. Edycją specjalną, mającą torowe zapędy jest Abarth 595 Pista. 165-konna wariacja na temat zadziornego południowca. Zawieszenie KONI, wzmocnione hamulce oraz duże pokłady niepokornego charaktery przekładały się na olbrzymią frajdę z jazdy. Więcej na temat tego modelu można przeczytać w naszym teście - KLIKNIJ.

Najbardziej wyczynową współczesną odmianą Abartha 500 jest wersja 695 Competizione. Posiada ona 180-konny motor, duże 305-milimetrowe tarcze hamulcowe z przodu, wydech Record Monza by Abarth oraz przednie i tylne amortyzatory KONI. Wszystko w imię jak najlepszych osiągów (6,7 s od 0 do 100 km/h).

Przeczytaj: Ciasny, głośny i drogi... ale i tak chciałbyś nim jeździć! Abarth 595 Pista 1.4 T-Jet 165 KM MT5 - TEST, OPINIA, WIDEO

Najnowszą limitowaną edycją kultowego już Abartha 500 jest 695 70th Anniversario. Wersja stworzona ku uczczeniu założenia marki Abarth. Czym charakteryzuje się ta odmiana? Jako jedyna posiad regulowany tylny spojler dachowy. Charakterystyczne jest także dwukolorowe malowanie nadwozia zarezerwowane tylko i wyłącznie dla tej wersji. Silnik generuje 165 KM i zapewnia osiągnięcie 100 km/h w czasie około 7 sekund. Cena? Nieco ponad 130 000 zł. Ilość wyprodukowanych egzemplarzy? 1949.

Fiat nie spieszy się z pokazaniem światu kolejnego wcielenie popularnego modelu 500. W związku z tym na kolejnego Abartha 500 będziemy musieli jeszcze poczekać. Czy nowe wcielenie włoskiego skorpiona będzie elektryczne? Zanim poznamy odpowiedź na to pytania, włoscy inżynierowie zapewne zademonstrują nam jeszcze kilka wersji specjalnych jadowitego malucha opartego na aktualnie oferowanej generacji.

Najnowsze