Audi A1 Sportback już oficjalnie! Czy niemiecki mieszczuch zawojuje swój segment?

2018-06-20 11:04

Marka spod znaku czterech pierścieni właśnie prezentuje swoją kolejną propozycję. Jednak tym razem nie jest to ani luksusowa limuzyna, ani potężny SUV, a małe autko idealne do życia w mieście.

Audi A1 zadebiutowało w 2010 roku. Po ośmiu latach na drogi wyjeżdża druga generacja kompaktowego modelu. Nowe Audi A1 Sportback charakteryzuje się dynamiczną stylistyką, rozbudowanym systemem infotainment oraz systemami wsparcia kierowcy rodem z modeli klasy wyższej.

Stylistyka zewnętrzna

Stylistyka nowego Audi A1 Sportback już na pierwszy rzut oka pozwala rozpoznać, że jest to prawdziwe Audi. Samochód urósł wzdłuż i wszerz. Jego wymiary zewnętrzne to 4,03 m długości, 1,74 m szerokości i tylko 1,41 m wysokość. Dzięki szerokiemu rozstawowi kół i krótszym zwisom, sylwetka auta sprawia wrażenie usportowionej. Szeroka i nisko osadzona osłona chłodnicy Singleframe dominuje w wyrazistym froncie.

Linia wyposażeniowa S line jeszcze bardziej podkreśla sportowy charakter auta. Do jej elementów należą m.in. większe wloty powietrza, dodatkowe listwy progowe, wydłużona szczelina z dwoma żebrami poniżej maski silnika oraz większy tylny spojler. Mocny silnik można dodatkowo rozpoznać po podwójnej końcówce rury wydechowej.

A1 Sportback może występować w jednym z 11 kolorów nadwozia. Na życzenie dach może mieć kolor kontrastowy. Inną barwę mogą mieć też obudowy bocznych lusterek, boki spojlera przedniego oraz listwy boczne.

Nowe wnętrze

"Najbardziej sportowe wnętrze w klasie kompaktowej" – taki był cel stylistów. Stąd wnętrze jest skupione na kierowcy. Uwagę we wnętrzu przykuwają kształty i formy nawiewów oraz cyfrowej deski rozdzielczej. Konsola środkowa i opcjonalny wyświetlacz MMI touch są zwrócone ku kierowcy pod kątem 13 stopni.

Nowe A1 Sportback oferuje znacznie więcej przestrzeni, a tym samym większy komfort dla kierowcy i pasażerów. Mimo kompaktowych wymiarów zewnętrznych i sportowej linii dachu, osoby dorosłe mają z tyłu A1 Sportback dużo miejsca na nogi i głowę. Wielkość bagażnika wzrosła o 65 litrów (teraz wynosi 335 litrów). Po złożeniu oparcia tylnej kanapy wzrasta aż do 1090 litrów. Co ciekawe, szerokość między wnękami kół wewnątrz bagażnika wynosi dokładnie jeden metr.

Audi A1 Sportback

i

Autor: Audi Audi A1 Sportback

Silniki

Gama Audi A1 Sportback obejmuje wydajne jednostki TFSI o mocy od 95 KM do 200 KM. Silniki podstawowe to małolitrażowe jednostki trzycylidrowe o pojemności skokowej jednego litra. Topowe to jednostki czterocylindrowe o pojemności skokowej 1,5 lub 2 litrów. Dla wszystkich jednostek napędowych Audi oferuje manualną skrzynię biegów lub dwusprzęgłową, siedmiobiegową, automatyczną skrzynię S tronic. Wyjątkiem jest silnik 40 TFSI, z którym standardowo współpracuje sześciobiegowa przekładnia automatyczna S tronic.

Sportowe zawieszenie

Audi oferuje dla nowego A1 Sportback trzy różne konfiguracje zestrojenia zawieszenia. Obok zawieszenia standardowego, opcjonalnie dostępne jest sztywniejsze zawieszenie sportowe. Regulowane amortyzatory przekształcają zawieszenie sportowe w jeszcze wyższą jego wersję.

Dwa pakiety dynamiczne łączą różne elementy wyposażenia opcjonalnego, by nadać modelowi A1 Sportback jeszcze bardziej sportowy charakter. W ich skład wchodzą sportowe podwozie, czerwone zaciski i powiększone tarcze hamulcowe. Pakiet dynamiczny "Performance" obejmuje ponadto regulowane amortyzatory, system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select i oscylator dźwiękowy.

Audi A1 Sportback

i

Autor: Audi Audi A1 Sportback

Cztery tryby jazdy

Audi A1 Sportback posiada na pokładzie system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Kierowca może wybrać w nim jeden z czterech trybów pracy: auto, dynamic, efficiency lub individual, i w ten sposób wpływać na charakterystykę prowadzenia.

W podstawowej konfiguracji, system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select ingeruje w charakterystykę pracy wspomagania układu kierowniczego i silnika. Także elementy opcjonalne, takie jak automatyczna skrzynia biegów S tronic, korzystający z radaru adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control z funkcją Stop&Go, tempomat konwencjonalny, system start-stop, dźwięk pracującego silnika i zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami, są sprzężone z systemem wyboru dynamiki jazdy.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki