Audi A2 concept – tak będzie wyglądać

2011-09-10 8:01

Prezentując model studyjny A2 concept Audi pokazuje, jak w przyszłości mogą wyglądać elektryczne samochody miejskie. Napędzany tylko energią elektryczną A2 concept ma klasyczną koncepcję rozplanowania przestrzeni na poziomie premium i jest przestronnym samochodem o spokojnej stylistyce, dobrym do poruszania się po aglomeracjach miejskich. Prezentacja Audi A2 concept już za kilka dni podczas 64. IAA we Frankfurcie.

Elektryczne Audi A2 concept ma klasyczną koncepcję rozplanowania przestrzeni na poziomie premium, zapewniającą wygodę czterem podróżującym osobom. Audi A2 concept ma 3,80 metra długości, 1,69 metra szerokości i 1,49 metra wysokości. Ultralekka konstrukcja pozwoliła na obniżenie masy auta do zaledwie 1150 kilogramów. System Audi connect umożliwia połączenie z Internetem, zaś układ kierowniczy i hamulce są sterowane czysto elektrycznie (by wire).

Przeczytaj koniecznie: Audi A2 concept. Prezentacja na 64. IAA we Frankfurcie

Studyjny model jest pokryty białym lakierem Electro, ciemny szklany dach można zmienić na przezroczysty wciskając odpowiedni przycisk. Po przyłożeniu napięcia elektrycznego małe cząsteczki zawarte w szkle ustawiają się w taki sposób, iż światło bez przeszkód przenika przez szybę. Natomiast po przyciemnieniu dachu szkło prawie całkowicie blokuje dopływ promieniowania podczerwonego ze światła słonecznego. Z przodu prototypu dominuje osłona chłodnicy Singleframe w specjalnej wersji zaprojektowanej dla napędu elektrycznego. Górne dwie trzecie powierzchni osłony stanowią otwierane pokrywy, za którymi schowane jest przyłącze ładowania akumulatora i króciec płynu chłodniczego. Maska silnika jest na stałe skręcona z nadwoziem.

Patrz także: Elektryczne BMW i3. Cena ok. 170 tys. zł

Ciekawym rozwiązaniem zastosowanym w A2 concept są reflektory z technologią diodową, zwane Matrix Beam. Wiązka małych, ułożonych jedna nad drugą diod generuje światła mijania i drogowe, a mikroreflektory pozwalają na precyzyjne sterowanie strumieniem światła. Diody można oddzielnie włączać i wyłączać, aby w każdej sytuacji idealnie oświetlić drogę. Sylwetka studyjnego modelu jest typowa dla Audi – z mocnymi nadkolami, niską częścią przeszkloną i wcześnie opadającą linią dachu, kończącą się długim tylnym spojlerem. Charakterystycznym elementem Audi A2 concept jest Audi dynamic light, czyli pas świateł łączący przednie reflektory ze światłami tylnymi. Audi dynamic light generowane jest przez diody i światłowody. Gdy samochód stoi pas o szerokości kilku centymetrów jest czarny. Gdy właściciel zbliży się do swojego Audi A2 concept, na powitanie zapalą się niebieskie światła, koncentrując się na klamkach drzwi zagłębionych w tym pasie. Drzwi otworzą się, gdy kierowca dotknie ich ręką. Podczas jazdy dynamic light palą się jasnym, pomarańczowym światłem. Także tylne światła wykonane są w technologii Matrix Beam. System za pomocą czujnika rozpoznaje warunki oświetlenia i odpowiednio dostosowuje jasność świateł do otoczenia.

>>> Audi A2 2000 r. – cena od 13,9 tys. zł
 
Wnętrze Audi A2 concept jest jasne, lekkie i przestronne, a obsługa intuicyjna. Tablica przyrządów została podzielona na dwie części. Jej lewa część zamyka półkolem miejsce pracy kierowcy. Wzdłuż krawędzi przebiega Audi dynamic light w dwóch oddzielnych łukach od drzwi do kokpitu. Podobnie jak pas świateł na zewnątrz, także światła we wnętrzu witają pasażerów. Architektura wnętrza wykorzystuje możliwości, jakie daje napęd elektryczny. W podłodze nie ma środkowego tunelu, konsolę między przednimi fotelami można obniżyć. Ciepłe lub zimne powietrze przepływa w sposób pośredni, bez wyczuwalnych strumieni, przez perforowaną powierzchnię poniżej przedniej szyby.

>>> Audi A8 hybrid. Debiut w 2012 roku

Audi A2 concept jest czysto elektrycznym pojazdem. Jego litowo-jonowy akumulator schowany jest w podwójnej podłodze. Silnik elektryczny zamontowano poprzecznie w przedniej części nadwozia. Jego 116 KM mocy maksymalnej jest przesyłane na przednie koła przez jednostopniową przekładnię. Studyjne auto Audi przejeżdża w europejskim cyklu jazdy 200 km. Ładowanie akumulatora do pełna prądem 400 V trwa około 1,5 godziny, w przypadku prądu ogólnie dostępnego w gospodarstwach domowych 230 V ładowanie trwa około czerech godzin. Audi A2 concept jest już przystosowane do nowej techniki bezkontaktowego ładowania (Audi Wireless Charging). Prototyp waży mniej niż 1150 kilogramów. Audi A2 concept przyspiesza od zera do 100 km/h w 9,3 sekundy, jego maksymalna prędkość została ograniczona do 150 km/h, gdyż większa prędkość wpłynęłaby niekorzystnie na zasięg.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki