Budowa CPK wymusi poszerzenie autostrady A2

i

Autor: GDDKiA Budowa CPK wymusi poszerzenie autostrady A2

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego wymusi poszerzenie autostrady A2

2020-03-12 14:27

Inwestycja tak ogromna, jak budowa CPK, wymaga rozbudowy sieci dróg ekspresowych i autostrad. Spółka CPK i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisały porozumienie, którego warunki zakładają poszerzenie autostrady A2 między Warszawą a Łodzią oraz budowę Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.

Spółka CPK porozumiała się wczoraj (11.03) z GDDKiA w kwestii rozbudowy sieci dróg ekspresowych i autostrad. Mają one usprawnić komunikację między CPK a resztą kraju. Ważne połączenie drogowe ze stolicą ma zostać rozbudowane, a plany obejmują budowę Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej przed otwarciem Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Żeby powstał nowy port lotniczy i związany z nim układ drogowy, potrzebne będzie współdziałanie, czyli codzienna pracy i nieustanny przepływ informacji miedzy CPK i GDDKiA

- mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Budowa CPK to kontrowersyjny pomysł, który zakłada budowę centralnie zlokalizowanego portu przesiadkowego, który skupiałby transport szynowy, drogowy i lotniczy. Na obecną chwilę wszystko jest w fazie planów i rozważań, bo nie ma jeszcze konkretnych projektów. Właśnie w ramach prac planistycznych GDDKiA nawiązało ścisłą współpracę ze spółką CPK.

Budowa CPK

i

Autor: GDDKiA Budowa CPK

Jak czytamy w komunikacie, założenia rządu są takie, że jednocześnie z uruchomieniem Portu Lotniczego Solidarność będzie już poszerzona autostrada A2 na odcinku: Łódź Północ - Konotopa, czyli od skrzyżowania z autostradą A1 pod Łodzią do granicy Warszawy. Z kolei odcinek od węzła Łódź Północ do Pruszkowa zostanie poszerzony o trzeci pas, a od Pruszkowa do Konotopy – czwarty pas ruchu w każdą stronę.

Sprawdź: Ekspresowe połączenie Warszawy i Szczecina. Kiedy pojedziemy drogą S10?

Generalna Dyrekcja będzie też odpowiadać za budowę Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW), czyli tzw. ringu autostradowego w odległości ok. 40-50 km od stolicy. Inwestycja ma pozwolić na przejęcie ruchu tranzytowego i odciążenie istniejącego już układu drogowego w rejonie Warszawy. Plany GDDKiA i CPK uwzględniają przy tym węzeł drogowy do obsługi Portu Lotniczego Solidarność.

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego

i

Autor: GDDKiA Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego

Plany nie kończą się jednak na drogowych połączeniach CPK ze stolicą. Elementem siatki nowych dróg łączących kraj z CPK ma być trasa ekspresowa S10 w kierunku Obwodnicy Aglomeracji GDDKiA Warszawskiej i CPK od strony Płocka i Torunia. Docelowo ta trasa połączy Warszawę ze Szczecinem.

Droga do stworzenia wydolnych i komfortowych połączeń jest jeszcze druga. Prace, które czekają GDDKiA i spółkę odpowiedzialną za budowę ogromnego portu to m.in. konsultacje z mieszkańcami okolicznych gmin i szczegółowe analizy techniczne i środowiskowe. Wszystkie uwagi dotyczące SSL zostaną dokładnie przeanalizowane i podsumowane w raporcie, który CPK przedstawi do końca czerwca br.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki