Podróż w czasie

Ceny nowych aut 25 lat temu. Tyle kosztowały Uno, Maluch, Felicia i Escort

2022-11-04 13:51

Ceny nowych aut rosną z miesiąca na miesiąc, a inflacja na rynku aut nowych nie zwalnia tempa. Jeszcze kilka lat temu, samochody w salonach były dostępne, a ceny w porównaniu do zarobków - przystępne. A jak wyglądało to 25 lat temu? Sprawdziliśmy polskie cenniki z listopada 1997 roku! Ile trzeba było zapłacić za Malucha, a ile kosztował Mercedes Klasy S pod koniec lat 90.?

Ceny nowych aut 25 lat temu. Tyle kosztowało Uno, Maluch i Escort

Drożyzna spędza dziś sen z powiek, a niejeden kierowca musiał zweryfikować swoje plany zakupowe. Auta drożeją w zastraszającym tempie i wygląda na to, że na samochód z salonu znów trzeba będzie odkładać miesiące, a nawet lata! Po okresie dobrej dostępności i relatywnie niskich cen, cofamy się do lat 90., gdy ceny nowych aut w stosunku do wynagrodzeń były szalone! Ile 25 lat temu trzeba było zapłacić za auto z salonu? W odpowiedzi na to pytanie pomogło nam ciekawe znalezisko - cenniki sporządzone na podstawie danych Eurotax Polska, opublikowane w miesięczniku "Auto dziś i jutro".

Tyle kosztowały nowe auta w latach 90.

Dziś, w cennikach aut nowych nie sposób znaleźć samochód za mniej niż 50 000 zł. Najmniejsze samochody kosztują krocie, a nawet cennik Dacii, która słynęła z niskich cen, dziś otwiera kwota 55 900 zł. Pod koniec lat 90., w 1997 roku cennikowe kwoty były znacznie niższe, choć o samochód wcale nie było łatwo, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę przeciętne wynagrodzenie, które 25 lat temu wynosiło... 1061,93 zł! Oznacza to, że przeciętny Polak, na zakup najtańszych aut musiałby odkładać przez prawie 2 lata. No, chyba że chciał kupić Malucha, który w 1997 roku wciąż był w ofercie i kosztował 12 450 zł netto. Najdroższe samochody były wówczas kosmicznie drogie, a dla przeciętnego Polaka - nieosiągalne. Praktycznie nieistniejący wówczas rynek produktów finansowych i leasingów również nie ułatwiał sprawy. Albo przychodziłeś do salonu z gotówką, albo miałeś mocno pod górkę!

Ceny popularnych aut w 1997 roku

W 1997 roku, w salonach mogliśmy przebierać spośród zachodnich i dalekowschodnich propozycji. Ceny Mercedesów, Audi czy BMW przyprawiały o zawrót głowy - takimi samochodami jeździli tylko nieliczni, bo podobnie jak dziś, modele tych marek również potrafiły kosztować setki tysięcy złotych! Drogie były również Chryslery, których dziś nie kupimy już w Polsce z oficjalnego przedstawicielstwa. Do drogich marek należał również Saab, po którym dziś zostały wspomnienia i auta z drugiej ręki.

Zobacz dawne ceny popularnych aut w galerii:

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki