Debiutuje Nissan Ariya. Auto otwiera nowy rozdział w historii samochodów elektrycznych Nissana - WIDEO, ZDJĘCIA

2020-07-15 10:03

Nissan oficjalnie podczas uroczystej premiery w Japonii, zaprezentował światu zupełnie nowy samochód. Nissan Ariya to elektryczny crossover coupe, który otwiera kolejny rozdział w historii samochodów elektrycznych Nissana. Czym dokładnie charakteryzuje się tem niesamowity samochód przeznaczony do produkcji seryjnej?

Nissan Ariya to pierwszy stuprocentowo elektryczny crossover Nissana. Auto oferuje dynamiczne przyspieszenie oraz wysoki komfort jazdy w ciszy, a w jego wnętrzu panuje przyjazna atmosfera. Funkcje jazdy autonomicznej uwalniają od stresu, a osobisty asystent głosowy oraz płynnie działające opcje łączności zwiększają poczucie pewności na drodze. Przy zasięgu szacowanym nawet na 500 kilometrów (w cyklu mieszanym wg WLTP; dane przed homologacją) Ariya spisze się zarówno w codziennych dojazdach do pracy, jak i w dalszych podróżach.

Testowaliśmy: Nissan Juke 1.0 DIG-T 117 KM - TEST, OPINIA. Czy bestseller w nowej odsłonie powtórzy sukces poprzednika?

Pojazd ten w dużym stopniu bazuje na podobnie nazwanym samochodzie koncepcyjnym zaprezentowanym na Targach Motoryzacyjnych w Tokio w 2019 r. To pierwszy model produkcyjny reprezentujący nową, „zelektryfikowaną” tożsamość marki Nissan. Przeciera on szlak ku nowej erze motoryzacji, w której elektryfikacja, platformy o zoptymalizowanej konstrukcji oraz płynnie działające technologie oparte na sztucznej inteligencji będą standardem w pojazdach.

Świetnie wyciszony

Nissan Ariya powstał na nowej platformie przeznaczonej do budowy samochodów elektrycznych i jest wyrazem koncepcji Nissan Intelligent Mobility, dążącej do całkowitego wyeliminowania emisji i wypadków śmiertelnych na drogach. Oparta na trzech głównych filarach koncepcji Nissan Intelligent Mobility (inteligentna energia, inteligentna jazda i inteligentna integracja) Ariya łączy zaawansowaną technologię samochodu elektrycznego z nowym poziomem bezbłędnie działającego interfejsu człowiek-maszyna, oferując zupełnie nowe wrażenia z jazdy.

Wnętrze jest najprzestronniejsze w klasie. Otwartą przestrzeń na poziomie płaskiej podłogi uzyskano umieszczając akumulator pod podwoziem, natomiast zastosowanie foteli o wąskim profilu zwiększa ilość miejsca na nogi oraz ułatwia interakcje między osobami podróżującymi w przedniej i tylnej części kabiny. Cichy elektryczny zespół napędowy oraz duża ilość materiałów dźwiękochłonnych skutkują wyjątkową ciszą w kabinie, sprzyjającą relaksowi i bezstresowej podróży w saloniku na kołach.

Nissan Ariya

i

Autor: Nissan Nissan Ariya

Przestronne wnętrze

Osoby siedzące na przednich fotelach mają przed sobą minimalistyczną deskę rozdzielczą, która wkomponowuje się w kształt kabiny i płynnie przechodzi w drzwi. Jest ona pozbawiona przycisków i przełączników znanych z konwencjonalnych samochodów. Najważniejsze elementy sterowania klimatyzacją znajdują się w centralnej części deski rozdzielczej i mają formę przełączników pojemnościowych. Wibracja przy dotyku wywołuje wrażenie kontaktu z elementami mechanicznymi. Panel sterowania klimatyzacji ujawnia się dopiero po włączeniu silnika. Pod środkową częścią deski rozdzielczej ukryto schowek i rozkładany pulpit. Innowacyjny wysuwany stolik pozwala przekształcić kabinę w mobilne biuro.

Sprawdź: TEST, OPINIA - Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 160 AT Tekna+: nigdy nie jest późno na zmiany

Samochód komunikuje się z kierowcą przez ekran w zestawie wskaźników i centralny wyświetlacz. Oba zostały umieszczone na jednej wysokości i mają przekątne 12,3 cala. Wyświetlanie różnych informacji w tej samej poziomej płaszczyźnie pozwala kierowcy szybko je rejestrować, bez przerywania obserwacji drogi. Regulowaną konsolę środkową można przesuwać w zależności od preferencji kierowcy, a ustawienia można zapisać w indywidualnym profilu danego użytkownika. Na konsoli znajduje się selektor trybu jazdy, który idealnie leży w dłoni, sprzyjając jeździe w zrelaksowanej pozycji. Poszczególne funkcje są łatwo wyczuwalne pod palcami, a wybór trybu jest potwierdzany wibracją.

Pasażerowie podróżujący z tyłu mają mnóstwo miejsca na poziomie głowy oraz na nogi. Dzięki płaskiej podłodze mogą swobodnie nawet założyć nogę na nogę. Detale stylistyczne i dekoracyjne znajdują się także z tyłu kabiny. Cienkie oparcia przednich foteli znajdują się dokładnie na wysokości słupka B, aby nie zakłócać panoramicznego widoku. Ariya jest też wyposażona w szyberdach dodatkowo zwiększający poczucie przestronności.

Nissan Ariya

i

Autor: Nissan Nissan Ariya

Pięć wersji

Nissan Ariya z dwoma silnikami elektrycznymi i napędem na wszystkie koła wykorzystuje system sterowania napędem e‑4ORCE. W pełni elektryczny zespół napędowy modelu Ariya pojawi się w pięciu wersjach przewidzianych na europejski rynek, w tym dwóch z przednim napędem oraz wersji z napędem na wszystkie koła.

Model Ariya 63 kWh z napędem na jedną będzie dedykowany do mieszkańców miast i przedmieść. Ariya 87 kWhz napędem na jedną oś ma wzmocniony silnik i zwiększony zasięg, więc sprawdzi się na dłuższych trasach. Kolejny wariant to Ariya e‑4ORCE 63 kWh z napędem na wszystkie koła. Kolejna wersja Ariya e‑4ORCE 87 kWh z napędem na wszystkie koła oferuje zwiększony zasięg i wszystkie zalety technologii systemu sterowania napędem e‑4ORCE. Na szczycie gamy pojawi się flagowa Ariya e‑4ORCE 87 kWh Performance o zwiększonej mocy, wyróżniająca się najlepszymi osiągami i najbogatszym wyposażeniem z zakresu technologii.

Nissan Ariya 63 kWh jest standardowo wyposażony w ładowarkę 7,4 kW do użytku domowego, a wersję z akumulatorem 87 kWh można ładować w domu trójfazową ładowarką o mocy 22 kW. W dłuższej trasie samochód można szybko doładować na publicznej stacji o mocy do 130 kW.

Nissan Ariya

i

Autor: Nissan Nissan Ariya

Każda wersja Nissana Ariya nie tylko oferuje imponujący zasięg w swoim segmencie, ale także błyskawicznie go odzyskuje dzięki szybkiemu ładowaniu w standardzie CCS (Combined Charging System) w Europie. Jest to po części zasługą systemu kontroli termicznej akumulatora, który stale optymalizuje temperaturę tego chłodzonego cieczą elementu.

Zobacz koniecznie: Nissan pokazał swoje zbiory. Od tych aut nie chce się odrywać wzroku - WIDEO

Pojazd oferuje trzy lub cztery tryby jazdy – Standard, Sport, ECO oraz Snow (śnieg; w egzemplarzach z napędem e‑4ORCE) – umożliwiają dostosowanie sposobu jazdy do nastroju i warunków drogowych. Sztywna konstrukcja nadwozia oraz precyzyjna zębatkowa przekładnia kierownicza zapewniają świetne prowadzenie na zakrętach, a rozkład mas między przodem a tyłem bliski idealnemu 50:50 – uzyskany dzięki umieszczeniu akumulatora w centralnej części pod podłogą – pomaga utrzymać przewidywalny tor jazdy na łukach i zakrętach.

Płaski i aerodynamicznie wyprofilowany spód samochodu pozwala zachować stabilność, a mały promień skrętu sprawia, że Ariya doskonale radzi sobie nie tylko na autostradzie, ale także na wąskich ulicach miast i na parkingach. Tylne zawieszenie wielowahaczowe wraz z silnikiem elektrycznym (w wersjach z e-4ORCE) gwarantuje idealne proporcje między komfortem jazdy oraz właściwościami jezdnymi i dynamiką.

Nissana Ariya - dane techniczne

Dane techniczne pojazdów na rynek europejski

Ariya (2WD)

Ariya (AWD – e-4ORCE)

63 kWh

87 kWh

63 kWh

87 kWh

87 kWh

Performance

Pojemność
akumulatora

65 kWh
(nominalna)

90 kWh
(nominalna)

65 kWh
(nominalna)

90 kWh
(nominalna)

90 kWh
(nominalna)

(szacunkowa, przed homologacją)

63 kWh
(użyteczna)

87 kWh
(użyteczna)

63 kWh
(użyteczna)

87 kWh
(użyteczna)

87 kWh
(użyteczna)

Moc

160 kW

178 kW

205 kW

225 kW

290 kW

Moment obrotowy

300 Nm

300 Nm

560 Nm

600 Nm

600 Nm

Przyspieszenie
(0-100 km/h)

7,5 s

7,6 s

5,9 s

5,7 s

5,1 s

Prędkość
maksymalna

160 km/h

160 km/h

200 km/h

200 km/h

200 km/h

Szacunkowy zasięg
(Wartość szacunkowa – cykl mieszany wg WLTP)

Do 360 km

Do 500 km

Do 340 km

Do 460 km

Do 400 km

Długość

4595 mm

Szerokość

1850 mm

Wysokość

1660 mm

Masa
(w zależności od
wersji i wyposażenia)

1,8-2,3 t

Rozstaw osi

2775 mm

Pojemność
bagażnika

2WD: LHD 468 l; RHD 466 l
4WD: LHD 415 l; RHD 408 l

Standard
ładowania

CCS (dla Europy)

Rozmiar opon
(przód i tył)

235/55R19 | 255/45R20 (opcjonalnie)

Powyższe dane techniczne zostały podane wg stanu na lipiec 2020 r., przed homologacją.

Nazwy modeli, wyposażenie i dane techniczne mogą różnić się na poszczególnych rynkach.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki