Druga generacja Toyoty Mirai to nowy rozdział historii wodorowej motoryzacji

2020-01-20 11:24

Marka Toyota niewątpliwie najlepiej wie, jak należy robić wodorowe pojazdy, o czym zadecydował rynkowy sukces modelu Mirai. Druga generacja tego bezemisyjnego sedana to już zupełnie inna bajka, która pokazuje, że samochód zasilany ogniwami paliwowymi nie musi być nudny, a wręcz luksusowy i atrakcyjny.

Kiedy pierwszy Mirai pojawił się na salonach, świadomość świata na temat wodorowych technologii, nowych możliwości i zrównoważonego transportu drastycznie wzrosła. Choć wyróżnikiem tego modelu była nowatorska technologia napędu, japońscy inżynierowie poświęcili wiele uwagi praktyczności codziennego użytkowania.

Sprawdź: Pierwsze auto na wodór jest w Polsce, ale tankować trzeba w Niemczech. Walka o rejestrację Mirai trwała 8 miesięcy

Tym sposobem Mirai pierwszej generacji miał zasięg ok. 500 kilometrów, a tankowanie zajmowało zaledwie kilka minut. Do tej pory producent sprzedał na całym świecie ok. 10 tys. egzemplarzy.

Toyota Mirai (2020)

i

Autor: Toyota Toyota Mirai (2020)

Druga generacja

W październiku 2019 roku na targach Tokyo Motor Show, Toyota zaprezentowała koncepcyjną wersję Toyoty Mirai drugiej generacji. Prototyp stanowił wyraz nowych standardów, jakie ten model wyznaczy na rynku samochodów z ogniwami paliwowymi pod względem technologii, osiągów i designu.

Zobacz: Ma 306 koni mechanicznych! Toyota RAV4 Plug-in Hybrid dla Europy

Zasięg nowej Toyoty Mirai wzrośnie w porównaniu z obecnym modelem o około 30%. Wynika to z udoskonaleń systemu ogniw paliwowych oraz pochodzącego z napędu hybrydowego systemu zarządzania energią, a także z zastosowania większych zbiorników paliwa. Nowy model otrzymuje aż trzy zbiorniki wodoru – jeden dłuższy i dwa krótsze – których łączna pojemność pozwala zatankować o kilogram wodoru więcej niż w poprzednim Mirai.

Toyota Mirai (2020)

i

Autor: Toyota Toyota Mirai (2020)

Naszym celem było opracowanie samochodu, którym nasi klienci będą chcieli jeździć przy każdej okazji. Skupiliśmy się na budowie auta o atrakcyjnym, budzącym emocje wyglądzie i dynamicznym napędzie, którego osiągi zapewnią radość z jazdy.

- powiedział Yoshikazu Tanaka, główny inżynier nowej Toyoty Mirai

Stylowa limuzyna

Nowa stylistyka wyraża się w obniżonych liniach bocznych, eleganckich proporcjach, opływowym, energicznym nadwoziu i 20-calowych kołach, które łącznie tworzą mocny, wyróżniający się wygląd samochodu.

Przeczytaj także: Toyota notuje kolejne rekordy! W 2019 roku sprzedała w Europie ponad pół miliona hybryd

Wnętrze z kolei to nowoczesna, komfortowa przestrzeń o przejrzystej strukturze. Koncentracja na kierowcy wyraża się poprzez kształt deski rozdzielczej oraz wygodny i łatwy dostęp do 12,3-calowego ekranu dotykowego na konsoli centralnej. Zastosowanie nowej platformy TNGA i inteligentny rozkład komponentów samochodu pozwalają swobodnie wygospodarować miejsce dla pięciu pasażerów.

Toyota Mirai (2020)

i

Autor: Toyota Toyota Mirai (2020)

Nowa platforma i napęd

Większa swoboda w opracowaniu budzącego emocje designu to tylko jedna z wielu korzyści nowej, tylnonapędowej platformy Toyoty Mirai. Modułowa platforma została tak opracowana, by można było na niej zamontować różnego rodzaju napędy – w tym napęd na ogniwa paliwowe. Nowa architektura to większa sztywność nadwozia, która przekłada się na zwinność i szybsze reakcje na działania kierowcy, a także niżej położony środek ciężkości.

Światowy debiut już za rogiem

Rynkowa premiera Toyoty Mirai 2. generacji jest zaplanowana na koniec 2020 roku, początkowo w Japonii, Stanach Zjednoczonych i Europie. Samochód nie tylko zademonstruje atuty nowej technologii bezemisyjnego napędu na ogniwa paliwowe, ale także będzie stanowił dowód, że auto z alternatywnym napędem może mieć jednocześnie atrakcyjny design i zapewniać bardzo dobre wrażenia z jazdy.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki