Ford Ranger Raptor - ekstremalna półciężarówka nareszcie dla Europy

2018-08-21 14:11

Nowy Ford Ranger Raptor – najtwardsza i najmocniejsza wersja najlepiej sprzedającego się w Europie pick-upa, debiutuje na Starym Kontynencie. Auto, które zadziwia ekstremalnymi umiejętnościami, zostanie wprowadzone na rynek już w połowie 2019 roku.

Ford Ranger Raptor to pojazd opracowany przez oddział Ford Performance z myślą o prawdziwych entuzjastach samochodów terenowych. Ranger Raptor po raz pierwszy trafi do sprzedaży w Europie i będzie skierowany do klientów poszukujących szczególnych emocji. Sprzęt ten poradzi sobie z najtrudniejszymi wyzwaniami spotykanymi na bezdrożach, a na asfalcie zadziwi osiągami nie jeden osobowy samochód.

Do napędu wykorzystano wysokoprężny silnik Bi-turbo 2.0 EcoBlue, dysponujący mocą 213 KM i maksymalnym momentem obrotowym w wysokości 500 Nm. Z silnikiem współpracuje nowa 10-stopniowa automatyczna przekładnia Forda (zapożyczona z amerykańskiego F-150 Raptora), wspomagana systemem Terrain Management (do wyboru 6 ustawień pojazdu). Majestatycznemu wyglądowi, który uzyskano dzięki sporym rozmiarom nadwozia i ekstremalnej stylizacji Rangera, towarzyszy unikalne podwozie Ford Performance, zoptymalizowane pod kątem jazdy po bezdrożach i zdolności do jazdy w dowolnym terenie. O solidne zabezpieczenie podwozia dba płyta osłonowa wykonana z wysokowytrzymałej stali o grubości 2,3 mm i jest dodatkiem do standardowej osłony silnika Rangera i osłon dolnych reduktora.

Wywodzące się z rajdów terenowych zawieszenie Raptora zostało specjalnie zaprojektowane, by poradzić sobie przy dużej prędkości z zaskakującym przeciętnego kierowcę terenem, pozwalając mu utrzymać pełną kontrolę, a nawet komfort jazdy. Amortyzatory FOX z tłumieniem zależnym od położenia zapewniają wyższe siły tłumiące w ekstremalnych warunkach oraz niższe siły tłumienia w bardziej umiarkowanych warunkach, co zapewnia płynniejszą jazdę drogową.

Z przodu wysokowydajne amortyzatory z tłokami o średnicach 46,6 mm współpracują z aluminiowymi wahaczami i są osadzone w wysokich kolumnach amortyzatorów. W specjalnie zaprojektowanym, nowym zawieszeniu tylnym z kolumnami coilover i drążkami Watta uzyskano ruch pionowy tylnej osi w górę i w dół przy bardzo niewielkich przemieszczeniach bocznych. Hamowanie odbywa się za pomocą dwutłoczkowych przednich zacisków hamulcowych i wentylowanych tarcz o średnicy 332 mm o grubości 32 mm. Z tyłu wentylowane tarcze o średnicy 332 mm mają grubość 24 mm.

Terenowe opony BF Goodrich 285/70 R17 zostały opracowane specjalnie dla modelu Ranger Raptor. Opony mierzące 838 mm średnicy i 285 mm szerokości, posiadają wytrzymałe ścianki boczne, które pozwalają na pewne poruszanie się w najbardziej nieprzyjaznych środowiskach, a agresywnie terenowy wzór bieżnika zapewnia doskonałą przyczepność w warunkach nawierzchni mokrych, błotnych, piaskowych i śniegowych.

Ford Ranger Raptor

i

Autor: Ford/ Materiały prasowe Ford Ranger Raptor

W kabinie samochodu można liczyć na wykonane z magnezu sportowe łopatki pod kierownicą do sterowania przekładnią. Umożliwiają dynamiczne zmiany biegów i są łatwo dostępne. Na kole kierownicy umieszczono znacznik położenia zero, pomagający kierowcom w kontrolowaniu pozycji kół w terenie, a samą kierownicę ozdobiono wytłaczanym logo Raptor. Niebieskie szwy i skórzane akcenty podkreślają charakter Raptora.

Systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy mają radzić sobie z trudnymi środowiskami pracy. W Raptorze pojawiła się ulepszona wersja systemu Ford Stability Control z funkcją łagodzenia przechyłów, elektroniczna kontrola stabilności, kontrola wężykowania przyczepy, asystent ruszania na wzniesieniu, kontrola zjazdu ze wzniesienia i dostosowywanie charakterystyk pojazdu do obciążenia.

Ford Ranger Raport trafi do polskich salonów w drugiej połowie 2019 roku.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki