Nowy McLaren Artura to inżynieryjne dzieło sztuki. Moc, osiągi, cena - WIDEO, GALERIA

2021-02-17 12:36

Debiut McLarena Artura otwiera kolejny rozdział w historii producenta supersamochodów luksusowych. Pierwsza sportowa hybryda z Woking to kwintesencja ponad 50. lat doświadczenia i wiedzy w obszarze inżynierii motoryzacyjnej brytyjskiej marki. Nowe dziecko Brytyjczyków jest niewiarygodnie lekkie, zwinne i szybkie. Model oparty na karbonowej konstrukcji MCLA osiąga prędkość 200 km/h w prawie 8 sekund! Co jeszcze oferuje to inżynieryjne dzieło sztuki? Znamy szczegóły!

Nowy pod każdym względem supersamochód – model Artura – wchodzi na rynek jako pierwsza seryjnie produkowana wysokowydajna hybryda (High-Performance Hybrid – HPH). Oparty na filozofii ultralekkiej inżynierii McLarena, nowe dziecko brytyjskiej marki ma wiodący w klasie stosunek mocy do masy własnej: 488 KM na tonę (przy najniższej masie suchej - 1395 kg) oraz jest najlżejsze w swojej klasie (1498 kg). Masa całkowita komponentów hybrydowych wynosi zaledwie 130kg (w tym bateria – 88 kg i silnik elektryczny – 15,4 kg)

Potwornie szybki

Za napędzanie tego atlety odpowiada silnik benzynowy V6 o pojemności 3 litrów oraz silnik elektryczny i wysokoenergetyczny akumulator o łącznej mocy 680 KM i 720 Nm. Cały moment jest przekazywany na tylną oś za pośrednictwem 8-biegowej, automatycznej skrzyni biegów pierwsza "setka" pojawia się po równych 3 sekundach. Kolejno przyśpieszenie od 0 do 200 km/h to kwestia 8,3 sekundy, a 300 km/h osiąga po 21,5 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi natomiast 330 km/h.

Hybryda na tor i do miasta

Silnik elektryczny jest zasilany baterią akumulatorową składającą się z pięciu modułów litowo-jonowych – źródła 7,4 kWh energii użytkowej, zapewniającej zasięg do 30 km jazdy przy zasilaniu wyłącznie prądem. Bateria akumulatorowa jest chłodzona czynnikami chłodzącymi; układ zasilania – w tym jednostkę dystrybucji mocy, przenoszącą moc z akumulatora z tylnej części samochodu – zamocowano na podłożu z konstrukcyjnych włókien węglowych.

Zobacz: Nie ma dachu i szyb, a kosztuje niemal 9 mln złotych! McLaren Elva w Warszawie - ZDJĘCIA

Cały układ zasilania połączono na stałe z konstrukcją samochodu z myślą o optymalizacji sztywności konstrukcji, rozłożenia masy i zabezpieczeń przeciwzderzeniowych. Naładowanie akumulatorów od 0 do 80 proc. zajmuje ok. 2,5 godziny z wykorzystaniem kabla zasilającego (EVSE). Baterie mogą również pobierać moc z silnika spalinowego w czasie jazdy, przy czym tryb ich ładowania jest uzależniony od wybranego trybu jazdy.

McLaren Artura (2021)

i

Autor: McLaren McLaren Artura (2021)

Projektanci zaszaleli

Artyzm inżynieryjny ukryty pod skórą modelu Artura uzupełnia wzornictwo nadwozia. Obniżony przód, wysunięta kabina kierowcy, uniesiony tył – to znaki firmowe supersamochodu, których dramatyzm podkreślają charakterystyczne, unoszone do góry drzwi McLarena, które w modelu Artura otwierają się bliżej bryły auta i kryją w sobie ciaśniej składane lusterka boczne. Całość podkreślają krótki rozstaw osi i niska linia nadwozia.

Przeczytaj także: Piorunująco szybki, odchudzony i limitowany. Debiutuje McLaren 765LT - GALERIA

Wnętrze modelu Artura jest równie rewolucyjne; nigdy wcześniej kokpit w takim stopniu nie wspomagał kierowcy. Wybór trybu jazdy – z osobnym sterowaniem dla napędu (Powertrain ) i prowadzenia (Handling) – przeniesiono na dwuzegarową tablicę przyrządów umieszczoną na kolumnie kierownicy, którą reguluje się razem z kierownicą, by jeszcze poprawić ergonomię. Kierownica pozostaje wolna od zbędnych przełączników, natomiast kierowca ma nadal możliwość wyboru trybu jazdy bez zdejmowania rąk z kierownicy.

McLaren Artura (2021)

i

Autor: McLaren McLaren Artura (2021)

Komfortowo i bezpiecznie

Na nowy system informacyjno-rozrywkowy i łączności (MIS II) składają się dwa ekrany wysokiej rozdzielczości. Interfejs zaprojektowano w oparciu o całkowicie nowatorskie oprogramowanie i specjalnie zaprojektowany do tego modelu osprzęt. System MIS II obejmuje aktualne wersje znanych aplikacji McLarena (Track Telemetry i Variable Drift Control), oraz nową wersję nawigacji wyświetlające wyłącznie kluczowe informacje. Podobnie Stealth mode to tryb wyświetlania na desce rozdzielczej wyłącznie ważnych informacji, ograniczający rozproszenia uwagi i wspierający kierowcę w koncentracji na drodze.

Nie przegap: Szybko tego pożałował! Policjant złapał kierowcę McLarena 720S na gorącym uczynku - WIDEO

Opcjonalnie MIS II wspiera także szereg funkcji wspomagania kierowcy (ADAS), w tym inteligentny tempomat (Adaptive Cruise Control - ACC) z funkcjami start-stop, system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, inteligentnego asystenta świateł i system rozpoznawania znaków drogowych. Funkcjonalności wszystkich elementów systemu informacyjno-rozrywkowego można rozwijać, korzystając z systemu zdalnej aktualizacji oprogramowania (OTA). Z modelem Artura dostarczany jest również energooszczędny kluczyk działający w technologii Bluetooth. Po rozpoznaniu, że kierowca zbliża się do samochodu, kluczyk aktywuje systemy auta, witając użytkowników.

McLaren Artura (2021)

i

Autor: McLaren McLaren Artura (2021)

Perfekcyjny na co dzień?

Kierowca może wybrać spośród czterech trybów pracy napędu, w tym e-tryb jazdy z napędem elektrycznym, zapewniający zasięg do 30 km bezemisyjnej jazdy. Przeznaczony do jazdy w zmiennych warunkach tryb Comfort zapewnia maksymalny zasięg i maksymalną wydajność: silnik spalinowy jest wyłączany przy prędkościach poniżej 40km/h oraz gdy działa opcja start-stop, a silnik spalinowy wraca do pracy wraz ze zwiększonym zapotrzebowaniem na prędkość i moc. W trybach Sport i Track energia elektryczna jest podawana w rosnących dawkach z myślą o reakcji samochodu przy niższym momencie obrotowym i odpowiednim przyspieszeniu.

Dostępne oddzielnie tryby obsługi samochodu regulują pracę układu tłumienia drgań i interwencje ze strony systemu elektronicznej kontroli stateczności pojazdu, z uwzględnieniem preferencji kierowcy i warunków na drodze. Zaprojektowany z myślą o doskonałości na drodze i na torze model Artura odznacza się również wyrafinowaną dynamiką, zapewniającą spokojne przejazdy ulicami miejskimi w trybie pojazdu elektrycznego.

McLaren Artura (2021)

i

Autor: McLaren McLaren Artura (2021)

Pewny siebie

Inżynierowie McLarena postawili też na stabilność w czasie hamowania, pełną kontrolę nadsterowności, większą przyczepność i optymalną siłę dociskającą – oraz ogólnie wyższą jakość doznań w czasie jazdy. Kluczowym warunkiem spełnienia wszystkich wymienionych założeń było zastosowanie – po raz pierwszy w historii marki – elektronicznego mechanizmu różnicowego (E-diff), służącego do kontrolowania rozdziału momentu obrotowego na tylnej osi. Lżejszy, precyzyjniejszy w działaniu i mniejszy od mechanicznego dyferencjału, elektroniczny mechanizm różnicowy podaje odpowiednią moc do tylnych kół, poprawiając trakcję podczas wychodzenia z zakrętów.

Nowatorski układ tylnego zawieszenia, łączący wahacz górny z dwoma łącznikami dolnymi i drążkiem kierowniczym nieco przed środkiem ciężkości koła, zapewnia maksymalną stabilność samochodu i precyzję jazdy, ograniczając podsterowność podczas przyspieszania przy wychodzeniu z zakrętu. Dzięki szerszym oponom uzyskano dodatkową stabilność i poprawę trakcji. Zintegrowany układ tylnego spojlera i dyfuzora, zapewnia niebywałą zwinność jak i wysoką stabilność samochodu odpowiednio przy niższych i większych prędkościach. Szczególnie elektroniczny mechanizm różnicowy poprawia osiągi i pewność jazdy podczas pokonywania zakrętów, poprawiając trakcję i ograniczając podsterowność.

McLaren Artura (2021)

i

Autor: McLaren McLaren Artura (2021)

Już w salonach!

Na model Artura można już składać zamówienia w salonach McLarena. Pierwsze samochody trafią do klientów w trzecim kwartale 2021 roku. Na macierzystym rynku brytyjskim ceny modelu Artura w wersji standardowej zaczynają się od 185 500 funtów (ok. 960 tys. złotych). Dostępne są trzy dodatkowe wersje: Performance o estetyce sportowo-funkcjonalnej, TechLux w wypadku której postawiono na luksus techniczny i Vision, o wyglądzie i charakterze bardziej odważnym i awangardowym. Na każdy model McLaren Artura udzielane są standardowe gwarancje: 5 lat na samochód, 6 lat na akumulator in 10 lat na karoserię.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki