Plus i minus

i

Autor: Marcin Smulczyński

Jak dbać o akumulator, czyli plus i minus

2011-09-13 22:00

Zaciski akumulatora jedno z najbardziej newralgicznych miejsc w instalacji elektrycznej auta. Jeśli nie chcemy mieć z nimi problemów, musimy o nie dbać. Ważne jest, żeby co pewien czas dokładnie oczyścić ołowiane bieguny baterii oraz współpracujące z nimi skręcane klemy.

Żeby układ ładowania w naszym aucie działał bez zarzutu, musi być spełnionych kilka warunków. Jednym z nich jest zapewnienie właściwego kontaktu w połączeniach elektrycznych. Tymi najbardziej wrażliwymi są właśnie zaciski akumulatora. Stąd co pewien czas konieczne jest dokładne oczyszczenie ołowianych biegunów baterii oraz współpracujących z nimi skręcanych klem. Do czyszczenia służą specjalne szczotki. Z powodzeniem można je zastąpić zwykłym papierem ściernym. Zdjęcie klem jest dobrą okazją do dokładnego posprzątania, zwłaszcza w bezpośrednim sąsiedztwie ołowianych biegunów akumulatora. Robimy to nie tylko ze względów estetycznych. Wilgotny brud może bowiem zachować się jak przewodnik i spowodować niepotrzebne zwarcie między biegunami baterii.

Przeczytaj koniecznie: Kupiłeś używane auto? Rozwiąż umowę OC!

Czyszczenie ołowianych biegunów akumulatora powoduje, że po każdej takiej czynności stają się one cieńsze. Natomiast ten sam zabieg wykonywany na zacisku powiększa jego otwór. W rezultacie rozcięcie zacisku po zamocowaniu na biegunie baterii zmniejsza się. W skrajnym przypadku skręcenie do oporu śruby zacisku doprowadza do zetknięcia się rozciętych krawędzi, a mimo to zacisk daje się jeszcze obrócić na biegunie. Takie mocowanie nie gwarantuje prawidłowego przepływu prądu. Rozkalibrowany zacisk trzeba zastąpić nowym.

Patrz także: Można będzie jeździć bez prawka? MSWiA zapowiada zmiany!

Podczas okresowej kontroli stanu zacisków warto przyjrzeć się śrubom, którymi są one skręcane. Od kondycji śrub zależy bowiem w dużej mierze stopień zamocowania zacisków. Po wyjęciu śruby należy dokładnie sprawdzić jej gwint, szczególnie w miejscu, w którym nakrętka styka się z powierzchnią oporową zacisku. Tam najczęściej dochodzi do uszkodzeń - zerwania części zwoju gwintu lub wyraźnego przewężenia rdzenia śruby, będącego rezultatem tzw. płynięcia materiału. Śruby z takim wadami trzeba od razu wymienić. Również ich nakrętki.

>>>  Auta z kratką. W 2011 roku można odliczysz tylko 6 tys. zł

Bardzo często zaciski akumulatora wykorzystuje się jako stałe zasilanie (niezależne od włączenia zapłonu) dodatkowych odbiorników prądu. To dopuszczalne. Ważne tylko, żeby mocowanie takich przewodów wykonane było fachowo. Na pewno nie jest nim podłożenie odizolowanej części przewodu pod jedną ze śrub zacisku. Taki przewód łatwo może się urwać. Trzeba to poprawić i np. zamocować na przewodzie rozciętą końcówkę oczkową. Będzie łatwiejsza w montażu i co ważne, zapewni lepsze przewodzenie prądu.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki