Opel Astra F

i

Autor: Opel Opel Astra F

Jedno z ulubionych aut Polaków ma już 30 lat! Opel Astra F rozchodził się, jak świeże bułeczki - historia

2021-04-23 10:18

Czas płynie nieubłaganie. Opel Astra F debiutujący w 1991 roku, liczy już 30 lat. Model pojawił się na rynku w czasie wielkich zmian. Nie było już „żelaznej kurtyny” dzielącej Europę, a „zimna wojna” dobiegła końca. Z powodu takich zdarzeń jak katastrofa tankowca Exxon Valdez ludzie zaczęli baczniej zwracać uwagę na wpływ człowieka na środowisko. Producenci samochodów musieli nauczyć się godzić konieczność ograniczania emisji spalin i zużycia paliwa z rosnącym zapotrzebowaniem na coraz wyższy komfort.

Nowy kompaktowy Opel wprowadzony na rynek w 1991 roku przyjął nową nazwę Astra. Powstawał jako 3- i 5-drzwiowy hatchback, a także sedan, kombi oraz kabriolet, który powstał przy współpracy z włoską firmą karoseryjną Bertone. W porównaniu z wcześniejszym Kadettem, model Astra był wyraźnie przestronniejszy przy zachowaniu podobnych wymiarów zewnętrznych. Auto legitymowało się wysoką efektywnością aerodynamiczną. Współczynnik oporu aerodynamicznego Cd wynosił zaledwie 0,30. Mocniejszy nacisk położono także ekologię — duży udział materiałów nadających się do recyklingu był ważnym krokiem w kierunku zamykania obiegu surowców, zwłaszcza syntetycznych. Znaczną część deski rozdzielczej, wykończenia drzwi, foteli i konsoli środkowej wykonano z polipropylenu, dla którego firma Opel opracowała innowacyjny i przyjazny dla środowiska proces recyklingu. Do wyprodukowania innych elementów, takich jak wsporniki zderzaków i wygłuszenia nadkoli, od razu użyto surowców wtórnych. W latach 1991–1997 wyprodukowano około 4,13 miliona egzemplarzy Astry F, co czyni z niej najlepiej sprzedający się model w dotychczasowej historii Opla.

Przeczytaj też: Terenówka, która WYPRZEDZIŁA swoje czasy. Marzyłeś o niej? Opel Frontera ma już 30 lat

Gama wersji Astry F zaspokajała wszystkie potrzeby. Klienci mieli do wyboru pięć silników benzynowych i jednego diesla. Wszystkim czterocylindrowym jednostkom towarzyszył najnowocześniejszy układ oczyszczania spalin. W samochodach z silnikami benzynowymi 1.4, 1.6, 1.8 i 2.0 montowano trójfunkcyjne katalizatory, a diesel 1.7 miał nowo opracowany katalizator utleniający. Na szczycie gamy znajdowała się sportowa Astra GSi. Ta flagowa odmiana dostępna wyłącznie jako trzydrzwiowy hot-hatch była oferowana z 2‑litrowymi silnikami o mocy 115 KM lub 150 KM, przy czym mocniejsza jednostka miała 16 zaworów i dwa wałki rozrządu nad głowicą.

Wysoki standard bezpieczeństwa Astry F był dużym krokiem naprzód w klasie kompaktowej. System bezpieczeństwa Opla obejmował między innymi podwójne stalowe wzmocnienia w drzwiach chroniące przed skutkami uderzenia w bok pojazdu, specjalną konstrukcję foteli zapobiegającą wysunięciu się spod pasa bezpieczeństwa, a także napinacze przednich pasów bezpieczeństwa ograniczające przemieszczenie się ciała do przodu w przypadku poważnej kolizji czołowej. Bezpieczeństwo bierne zwiększono jeszcze bardziej w 1994 r., wprowadzając do wyposażenia standardowego pełnowymiarowe czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu.

Pisaliśmy: Nieprzerwanie od 22 lat z Polski. Aktualnie Opel Astra K, ale najpierw był Opel Astra Classic F - TEST

Oprócz wysokim poziomem bezpieczeństwa i przestronnością, Astra F imponowała wielofunkcyjnym wyświetlaczem w górnej części konsoli środkowej. Wyświetlacza osadzony na linii wzroku kierowcy, był pierwszym takim rozwiązaniem na świecie, łączącym funkcje wyświetlacza radia, komputera pokładowego i informacji diagnostycznych. Nowy model był również pierwszym samochodem w klasie kompaktowej z „systemem oczyszczania powietrza”, który chronił kierowcę i pasażerów przed pyłkami, kurzem i innymi zanieczyszczeniami. Wersja GSi 16V była natomiast pierwszym samochodem z elektroniczną kontrolą trakcji w segmencie aut kompaktowych.

Opel Astra F

i

Autor: Opel Opel Astra F

Astra F posłużyła także za platformę innowacji w zakresie alternatywnych systemów napędu. W pełni elektryczna „Astra Impuls III” dowiodła swojej efektywności w czasie prowadzonych na dużą skalę testów na bałtyckiej wyspie Rugia. Od 1993 do 1997 r. dziesięć prototypów przejechało w sumie 350 000 kilometrów. Pięć z nich było zasilanych z akumulatorów niklowo-kadmowych o pojemności 45 kW, a pozostałe miały 42‑kilowatowe akumulatory sodowo-niklowo-chlorkowe. Astra Impuls III rozwijała prędkość maksymalną 120 km/h i miała maksymalny zasięg 160 km. Opel poszerzył zakres badań nad alternatywnymi paliwami w 1996 r., wprowadzając limitowaną serię kombi Astra Caravan zasilanej przyjaznym dla klimatu sprężonym gazem ziemnym (CNG). Wybrane przedsiębiorstwa komunalne, samorządy lokalne oraz operatorzy flot testowali w codziennych warunkach 500 samochodów ze zbiornikami CNG.

Sprawdź się: QUIZ. W latach 90-tych Opel Calibra to był szpan! Pamiętasz czym imponował ten wóz?

Astra F była jak dotąd najlepiej sprzedającym się modelem Opla. Jej trzema największymi atutami były nowe systemy bezpieczeństwa, przestronność wnętrza i przyjazność dla środowiska. Model ten trafił w oczekiwania konsumentów ważne dla nich na początku lat 90. i wprowadził wiele innowacji do swojego segmentu rynkowego. Siódma generacja kompaktowego Opla (i pierwsza nosząca nazwę „Astra”) była samochodem w pełni na miarę swoich czasów.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki