Najmocniejsi zawodnicy spośród SUV-ów segmentu D

2017-10-23 17:36

Średniej wielkości SUV’y stają się coraz bardziej popularne. Można wręcz powiedzieć, że ostatnie 10 lat to prawdziwy boom na SUV’y i crossovery z napędem na cztery koła. Przejrzeliśmy rynek w poszukiwaniu najmocniejszych aut tego segmentu.

Mimo, że większość SUV’ów nigdy nie opuści utwardzonych szlaków, to kierowcy decydują się na taki rodzaj auta ze względów bezpieczeństwa. Napęd na cztery koła podczas niesprzyjających warunków pogodowych daje poczucie bezpieczeństwa i faktycznie niejednokrotnie może nam pomóc. SUV’y to spore auta o słusznej masie i aerodynamice babcinego kredensu, więc wiele marek oferuje je nie tylko z bazowymi jednostkami napędowymi, ale też z takimi, które faktycznie mają się czym „odepchnąć”. Poniższe zestawienie zwiera 10 przedstawicieli średniej wielkości SUV’ów ze sporym potencjałem w kolejności od najmocniejszego.

1. Ford Kuga - 241 KM

Ford Kuga mierzy 4525 mm długości a w najmocniejszej odmianie jest napędzany  benzynowym silnikiem 2.0 EcoBoost o mocy 242 KM mocy i 394 Nm momentu obrotowego. Dzięki takim parametrom przyspiesza do setki w 8,8 s. Samochód zużywa w mieście 11,3 l/100 km, w trasie 7,2 l/100 km, a średnio 8,7 l/100 km. Maksymalnie rozpędza się do 212 km/h.

Zobacz test: Ford Kuga: unifikacji ciąg dalszy

2. Volkswagen Tiguan - 240 KM

Volkswagen Tiguan mierzy nawet 4606 mm. Najmocniejszą wersję 4x4 wyposażono w silnik wysokoprężny 2.0 TDI o mocy 240 KM z 7-stopniową dwusprzęgłową skrzynią biegów. Silnik o momencie obrotowym 500 Nm rozpędza auto do setki w 6,2 s, zaś maksymalna prędkość wynosi 230 km/h. Samochód zużywa w mieście 7,5 l/100 km oleju napędowego, w trasie 5,7 l/100 km, a w cyklu mieszanym – 6,4 l/100 km.

Zobacz test: Volkswagen Tiguan: SUV idealnie skrojony

3. Hyundai Santa Fe - 200 KM

Santa Fe mierzy równe 4,7 mm długości, dorównując w tym względzie  Kodiaqowi. Najmocniejsza wersja rozpędza się maksymalnie do 203 km/h dzięki wysokoprężnemu silnikowi 2,2 l CRDi o mocy 200 KM i momencie obrotowym 440 Nm. Samochód z automatyczną, 6-stopniową skrzynią biegów potrzebuje 9,6 s do osiągnięcia pierwszych 100 km/h. Hyundai nie ma dużego apetytu i średnio zużywa 6,6 l/100 km oleju napędowego. W mieście auto potrzebuje 7,6 l/100 km, zaś poza miastem – 6 l/100 km.

Zobacz porównanie: Nissan X-Trail vs. Hyundai Santa Fe

4. Toyota RAV4 - 197 KM

Toyota RAV4 ma długość 4605 mm co plasuje ją w środku przyjętego tu przedziału. Dzieli platformę podłogową Avensisem. Najmocniejsza w gamie jest wersja hybrydowa (z bezstopniową przekładnią E-CVT) o łącznej mocy 197 KM, wykorzystująca 2.5-litrowy silnik benzynowy o mocy 155 KM i momencie obrotowym 210 Nm, oraz silniki elektryczne, które mogą zarówno napędzać koła, jak i ładować akumulatory. W przypadku układu E-Four przy tylnej osi montowany jest dodatkowy silnik elektryczny, dzięki któremu napęd 4x4 jest uzyskiwany bez wału napędowego. RAV4 Hybrid rozpędza się do 100 km/h w 8,3 s a maksymalna prędkość to 180 km/h. Średnio auto zużywa 5,2 l/100 km, w mieście 5,4 l/100 km, zaś poza nim 5,1 l/100 km.

Zobacz test: Toyota RAV4 Hybrid: SUV pakowny i rodzinny

5. Mazda CX-5 - 194 KM

Mazda CX-5 jest o 5 cm krótsza od RAV4. Najwięcej koni mechanicznych w gamie – 194 KM – ma 2,5-litrowy silnik Diesla SKYACTIV z systemem hamowania odzyskowego i-ELOOP. Moment obrotowy 258 Nm jest osiągany przy 4000 obr./min. Samochód z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów spala w mieście 8,7 l/100 km, w trasie 6,1 l/100 KM, a w cyklu mieszanym – 7,1 l/100 km. CX-5 rozpędza się maksymalnie do 195 km, a pierwszą setkę uzyskuje w 9,2 s. Napęd na cztery koła i-ACTIV uruchamia się automatycznie w razie utraty przyczepności.

Zobacz test: Mazda CX-5: apetyt na więcej

6. Skoda Kodiaq - 190 KM

Skoda Kodiaq to jedna z większych propozycji w tym zestawieniu. Mierzy prawie 4,7 m. W najmocniejszej wersji 4x4 jest napędzana 190-konnym silnikiem Diesla 2.0 TDI o momencie obrotowym 400 Nm, współpracującym z dwusprzęgłową automatyczną skrzynią DSG. Samochód przyspiesza do 100 km/h w 8,6 s, i osiąga maksymalną prędkość 210 km/h. Średnio zużywa 5,7 l oleju napędowego na 100 km. W mieście zużycie paliwa może osiągać wynik 6,6 l/100 km, zaś w trasie – 5,3 l.

Zobacz test: Skoda Kodiaq: poziom wyżej

7. KIA Sportage - 185 KM

Nieco mniejsza od innych aut z tego zestawienia jest Kia Sportage, która ma 4480 mm długości. Największą mocą w gamie tego modelu może pochwalić się silnik diesla 2.0 CRDi 185 KM, który współpracuje z 6-stopniową manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Maksymalny moment obrotowy wynosi 400 Nm. Samochód rozpędza się do setki w 9,5 s, a maksymalna prędkość to 201 km/h. Sportage z automatyczną skrzynią średnio spala 6,3 l/100 km. W mieście potrzebuje 7,9 l/100 km, zaś poza nim – 5,3 l/100 km.

Zobacz test: Kia Sportage: wysoki współczynnik atrakcyjności

8. Nissan X-Trail - 177 KM

Mierzący 4,64 m długości Nissan X-Trail z dwulitrowym dieslem 2.0 dCi ma moc 177 KM i moment obrotowy 380 Nm. Motor z bezpośrednim wtryskiem paliwa Common Rail rozpędza auto maksymalnie do 196 km/h, a osiągnięcie setki zajmuje mu równe 10 s. Najmocniejszy silnik japońskiego SUV-a z automatyczną skrzynią CVT Xtronic i napędem All Mode 4x4-i, spala średnio 6 l oleju napędowego na 100 km, w mieście 6,6 l, zaś na trasie 5,6 l.

Zobacz porównanie: Nissan X-Trail vs. Hyundai Santa Fe

9. Renault Koleos - 175 KM

Najmocniejszy silnik mierzącego 4673 mm Koleosa to diesel 2.0 dCi o mocy 175 KM i momencie obrotowym 380 Nm. Silnik współpracuje z automatyczną skrzynią X-Tronic. Auto rozpędza się do 201 km/h, a prędkość 100 km/h osiąga w 9,5 s. W mieście auto zużywa 6,2 l/100 km, w trasie - 5,8 l/100 km, a w cyklu mieszanym – 5,9 l/100 km. Napęd All Mode 4x4-i pozwala wybrać jeden z trzech trybów jazdy – 4x2, AUTO i LOCK, które pozwalają pewnie poruszać się po śniegu, piasku, asfalcie i w lekkim terenie.

Zobacz test: Renault Koleos 2.0 dCi: francuski gigant

10. Honda CR-V - 160 KM

Mierząca 4605 mm Honda wyposażona w skromny (patrząc na poprzedników) 1,6-litrowy silnik Diesla i-DTEC, ma moc 160 KM i moment obrotowy 350 Nm. Może współpracować z 9-stopniową przekładnią automatyczną. Maksymalna prędkość tego samochodu to 197 km/h, zaś do 100 km/h rozpędza się w 10,4 s. Samochód spala w mieście 6 l paliwa na 100 km, poza miastem 4,9 l, a średnio 5,3 l.

Zobacz test: Honda CR-V 1.6 i-DTEC Lifestyle

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki