Nareszcie jest!

2007-12-10 18:22

W przyszłym roku z tyskiej fabryki wyjedzie 180 tys. fiatów 500.

Nie mogło być inaczej - cena każdej "pięćsetki" ma końcówkę 500 zł, a najtańsza wersja o wszystko mówiącej nazwie "naked" (goła) kosztuje 34 500 zł.

Wszyscy, którzy oczekiwali, że "500" będzie następcą cinquecento i jej cena nie przekroczy 30 tys. zł, mocno się zawiedli. Jednak Fiat od początku podkreślał, że jest to samochód wyjątkowy i bliżej mu do segmentu premium niż pospolitego segmentu A. Cena na rynkach europejskich zaczyna się od kwoty ok. 40 tys. zł, ale koncern zdecydował się na ukłon w stronę ojczystego kraju malucha, wprowadzając wersję uboższą i tańszą zarazem. Naszym zdaniem nie będzie to jednak kwestia kluczowa dla sprzedaży "500", bowiem będą go kupować w większości ludzie, dla których drogie gadżety to chleb powszedni.

Jak kocha, to poczeka

Na specjalnej stronie internetowej www.fiat500.pl od 6 grudnia można zbudować swój własny, niepowtarzalny egzemplarz.

Liczba możliwości nie jest oczywiście przypadkowa - jest ich ponad 500 tysięcy. - Nie mam dwóch takich samych "pięćsetek" w zakładzie, a wyprodukowaliśmy ich już ponad 50 tys. sztuk - mówi Zdzisław Arlet, dyrektor zakładu Fiat Auto Poland w Tychach. - Komplikuje nam to pracę, ale skoro udał się tak niezwykły projekt, to nie pozostaje nam nic innego, tylko prowadzić go jak najlepiej - dodaje.

Produkcja samochodów zamówionych teraz rozpocznie się w lutym - wtedy też ruszy kampania reklamowa pod hasłem: "Arcydzieło codziennego użytku". Jak się dowiedzieliśmy, czas oczekiwania na zamówione auto - mimo że droga z tyskiej fabryki niedaleka - może wynieść nawet pół roku!

W szaleństwie metoda

Ponieważ współczesny świat składa się w większości przypadków z tzw. burżujów kredytowych, Fiat przygotował ciekawą propozycję finansowania wymarzonej "500". Pierwszy wariant pod hasłem "500 za 500 zł" przewiduje okres finansowania do 8 lat i ratę w wysokości 500 zł - minimalna wpłata własna wynosi jednak 15 proc. Drugi nazywa się "500 za 50 proc." i polega na wpłacie połowy wartości samochodu, a drugiej części po dwóch latach. W obydwu przypadkach "500" objęta jest gwarancją na 5 lat lub do przebiegu 500 tys. km.

Fiat szykuje w Polsce istne szaleństwo z małym fiacikiem na sztandarach. Z liczby 500 samochodów, dostępnych na całym świecie w limitowanej serii "opening edition", 10 sztuk przypadło na nasz kraj. Wiemy, że jednego kupił m.in. Ryszard Rynkowski. Ponadto 50 pierwszych samochodów trafi do polskich VIP-ów. Fiat będzie obecny również podczas tegorocznej sylwestrowej zabawy w stolicy oraz zostanie zlicytowany podczas finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy Jurka Owsiaka. Będzie się działo!

Historia kołem się toczy

"Pięćsetka" to mieszczuch produkowany przez Fiata od 1957 do 1975 roku. Zgodnie z nazwą dwucylindrowy silnik miał pojemność 500 ccm. Samochód był następcą fiata topolino, czyli popularnej "myszki". Pierwszy model miał 2,97 m długości, 1,32 m szerokości i 1,32 m wysokości, a rozstaw osi wynosił 1,84 m. Auto ważyło niecałe 470 kg i było napędzane 2-cylindrowym, chłodzonym powietrzem silnikiem o pojemności 479 ccm i zabójczej mocy 13 KM! Trzynastka rączych rumaków przekazywała swoją moc na tylne koła. Auto było w stanie rozpędzić się do 85 km/h, a paliło zaledwie 4,5 l/100 km.

W 1965 roku fiat 500 przeszedł pierwszą modernizację, która dotyczyła przeniesienia zawiasów drzwi, tak aby otwierały się do przodu - wcześniej auto miało drzwi otwierane do tyłu. Zwiększono też pojemność silnika do 499 ccm.

Trzy lata później pojawiła się rewolucyjna wersja "pięćsetki" - kombi nazwane giardiniera 500. Giardiniera miała z kolei silnik powiększony do 700 ccm.

Następcą włoskiego malucha był oczywiście nasz polski maluch, czyli fiat 126p. Wszystkich odmian fiatów 500, łącznie z wersją kombi giardiniera, wyprodukowano imponującą liczbę 3 983 294 sztuk. Ich twórcą był Dante Giacosa, który stworzył też m.in. modele 125 i 126.

Zbudujesz własną "500"

Gamę fiata 500 tworzą cztery wersje wyposażenia (Naked, Pop, Sport i Lounge), trzy silniki (1,2 o mocy 69 KM, 1,4 o mocy 100 KM i 1,3 Multijet o mocy 75 KM z DPF), 12 kolorów nadwozia, 9 typów obręczy kół, w tym 7 z lekkich stopów, o średnicach 15 i 16 cali. Wszystkie dostępne akcesoria i urządzenia pozwalają na skompletowanie aż 500 tysięcy różnych wersji samochodu.

Właściciel może jeszcze dodatkowo zdobić go za pomocą różnorodnych naklejek na boki, dach lub na pokrywę silnika (wzory od szachownicy po flagę włoską, od "kodu kreskowego" po sportowe pasy) lub chromowanych nakładek na lusterka wsteczne zewnętrzne, listew ozdobnych na pokrywę silnika albo ochronnego pałąka na przedni zderzak.

W kabinie mamy aluminiowe pedały, welurowe dywaniki w trzech wzorach, znaczek z logo "500" na listwie progowej i aż trzy różne powłoki skórzane na gałkę dźwigni zmiany biegów, dobrane do kierownicy.

Zainstalowano uchwyt na telefon komórkowy lub odtwarzacz iPod, gniazdka USB i 12V, przewidziano nawet dozownik zapachów z trzema różnymi perfumami. Zaprojektowano też bagażnik umieszczony na zewnątrz tylnej szyby. Nawet obudowę kluczyka można zmieniać według własnego upodobania.

Ambitne plany Fiata

Przypomnijmy, że Fiat zdecydował się na mocne uderzenie, podpisując umowę z Fordem, na mocy której w polskich zakładach ruszy produkcja modelu 500 i nowego forda ka. Obydwa samochody powstaną na płycie podłogowej i przy wykorzystaniu technologii popularnej pandy. Umowa mówi o 120 tys. fordów ka produkowanych rocznie przez 7 lat, począwszy od 2008 roku. Będą dwa rodzaje inwestycji: finansowane wspólnie w myśl zasady 50:50 proc., oraz specyficzne inwestycje, przewidziane tylko dla Forda. We własne środki trwałe Ford zainwestuje 160 mln euro, a w środki wspólne z Fiatem - 80 mln euro. W 2009 roku wspólna produkcja w Tychach ma osiągnąć 600 tys. samochodów.

Na chwilę obecną plany mówią jednak o 362 tys. samochodów w tym roku (o 54 tys. więcej niż w 2006 r.), w czym 64 946 sztuk modelu 500. W 2008 roku Tychy wyprodukują już 180 tys. fiatów 500. W modernizację i rozwój zakładu zainwestowano już 1 miliard złotych, kolejny miliard - w przyszłym roku.

Cennik (zł):

1,2 69 KM Naked - 34 500
1,2 69 KM Pop - 39 500
1,4 16V 100 KM Pop - 47 500
1,3 MJ 75 KM Pop - 47 500
1,2 69 KM Sport - 47 500
1,4 16V 100 KM Sport - 55 500
1,3 MJ 75 KM Sport - 55 500

Dane techniczne

Silnik:  1,2 8v fire 1,4 16v fire 1,3 16v multijet
Pojemność silnika (ccm):  1242 1368 1248
Moc maks. (KM/obr.):  69/5500 100/6000 75/4000
Moment obrotowy (Nm/obr.):  102/3000,  131/4250,  145/1500
Przyspieszenie 0-100 km/h (s):  12,9,  10,5,  12,5

Prędkość maks. (km/h): 

160,  185,  165
Wymiary:
rozstaw osi (mm): 
długość (mm): 
szerokość (mm): 
wysokość (mm): 
Pojemność zbiornika paliwa (l): 
Pojemność bagażnika (l): 


2300
3546
1627
1488
35
185

Masa samochodu (kg):  865 930 980
Obciążenie łącznie z kierowcą (kg):  440
Zużycie paliwa (l/100 km):
cykl miejski: 
cykl pozamiejski: 
cykl mieszany: 

6,4
4,3
5,1

8,2
5,2
6,3

5,3
3,6
4,2


Ustrzel cenę fiata 500

W maju ogłosiliśmy konkurs dla tych, którzy chcieli jako jedni z pierwszych zasiąść za kierownicą nowego fiata 500. Zadaniem było wytypowanie bazowej ceny auta. Nikt z państwa nie trafił w tzw. punkt. Jednak jeden z uczestników pomylił się zaledwie o 100 zł, więc Fiat Auto Poland postanowił mimo wszystko przyznać nagrodę w postaci kilkudniowego testu "pięćsetki". Tym szczęśliwym wygranym jest pan Nikodem Matusiak, który ocenił wartość wersji podstawowej na 34 400 zł.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki