Nowa Toyota Yaris powoli się odsłania. Wiemy co kryje pod karoserią

2019-09-06 7:52

Już w październiku bieżącego roku dowiemy się, jak wygląda nowa generacja Toyoty Yaris. Auto będzie pierwszą Toyotą opartą na nowej platformie GA-B, opracowanej z myślą o pojazdach miejskich. Japończycy podzielili się pierwszymi zdjęciami, które pokazują tę konstrukcję.

W 2014 roku jako pierwsza z serii wykorzystującej technologię TNGA (Toyota New Global Architecture) zadebiutowała platforma GA-C. Zbudowany na niej Prius czwartej generacji z nowym napędem hybrydowym stanowił kamień milowy w rozwoju technologii hybrydowej. Platforma GA-C jest przeznaczona głównie dla samochodów kompaktowych i to na niej zbudowano modele Corolla oraz C-HR. W segmentach średniej wielkości sedanów oraz SUV-ów fundamentem jest platformie GA-K, z której korzysta Camry i RAV4.

Przeczytaj: Toyota Yaris GRMN 1.8 Dual VVT-i: dla koneserów hot-hatchy

Teraz Toyota technologię TNGA wprowadza do mniejszych samochodów i prezentuje platformę GA-B. Zbudowano ją w systemie modułowym, umożliwiającym łatwe różnicowanie rozstawu osi, rozstawu kół i wysokości samochodu. Dzięki temu będzie można oprzeć na niej samochody o różnych wymiarach i typach nadwozia. 

Nowy Yaris dzięki płycie GA-B ma legitymować się wysokim komfortem prowadzenia. Wpłyną na to zaawansowane technologie łączenia elementów, dzięki którym zwiększy się sztywność nadwozia, obniżona będzie masa i koszty produkcji. W przednim zawieszeniu opartym na kolumnach MacPhersona zastosowano amortyzatory o małym tarciu i różne rodzaje sprężyn. Z tyłu jest możliwe zastosowanie belki skrętnej lub zawieszenia wielowahaczowego w zależności od typu i charakteru samochodu. Fotel kierowcy został nisko umocowany i przesunięty nieco do tyłu, co przyczyna się do obniżenia środka ciężkości auta. Jednocześnie sprawia to, że pozycja za kierownicą zapewnia większą przyjemność z jazdy. Mocowanie kierownicy umożliwia ustawienie jej blisko kierowcy, pod optymalnym kątem. 

Toyota komunikuje, że nowa platforma GA-B została opracowana z myślą o maksymalizacji miejsca we wnętrzu. Architektura TNGA sytuuje niewidoczne dla użytkowników komponenty w taki sposób, aby uprościć design samochodu w najważniejszych aspektach. Dzięki temu projektanci będą mieli większą swobodę w nadawaniu modelom opartym na platformie GA-B wyróżniającego się wyglądu. Nowy Yaris otrzyma szeroki rozstaw osi oraz krótkie zwisy.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki