Nowe Audi S3 Sportback na zdjęciach i WIDEO. Znamy pierwsze szczegóły czwartej generacji A3

2020-02-07 15:04

Już na początku marca cztery pierścienie będą świętować premierę czwartej generacji Audi A3. Ten popularny na całym świecie kompakt klasy premium po raz pierwszy w swojej historii nie powstanie w 3-drzwiowej wersji nadwozia, za to możemy być pewni charakternej odmiany S3. Audi podgrzewając atmosferę przed debiutem, podzieliło się zdjęciami hot-hatcha w kamuflażu oraz paczką ważnych informacji o nowym A3.

Audi pokazując zamaskowane S3 Sportback sfotografowane na portugalskiej wyspie Sao Migue, podzieliło się przy tej okazji informacją prasową o aspektach technologicznych wykorzystanych w konstrukcji.  

quattro

W czwartej odsłonie znanego i lubianego kompakta nie zabraknie napędu quattro, zapewniającego lepszą stabilność i przyczepność podczas jazdy. W rodzinie modelu A3 napęd quattro oznacza elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe umieszczono na końcu wału Kardana przed mechanizmem różnicowym tylnej osi. Taka pozycja montażowa przyczynia się do wyważonego podziału obciążeń pomiędzy osiami. Rozkład momentu obrotowego jest zarządzany przez elektronikę.

Przeczytaj także: Z takim elektrycznym autem w Polsce można żyć. Audi e-tron 55 quattro - TEST, OPINIA, WIDEO

Podczas normalnej jazdy, siły napędowe z silnika w dużej mierze docierają na koła przedniej osi. Podczas ruszania, czy przy kiepskiej przyczepności kół przedniej osi, sprzęgło błyskawicznie rozdziela dystrybucję momentu obrotowego. Sprzęgło może kierować część momentów na tylną oś już wtedy, gdy kierowca podczas sportowej jazdy skręci kierownicą. Gdy doda gazu, momenty napędowe bez trudu i początkowej podsterowności wprowadzają pojazd w zakręt. Przy zmianie obciążenia, podział momentów pozwala na odpowiednie „wciśnięcie” pojazdu w zakręt, co jeszcze bardziej zwiększa dynamikę jazdy.

WIDEO - Posłuchaj, jak brzmi nowe Audi S3

System stabilizacji toru jazdy

Odczuwalny wpływ na charakterystykę napędu quattro mają trzy tryby pracy elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy ESC. Dzięki niemu, przyczepność i stabilność jazdy można dopasować do życzenia kierowcy. W razie konieczności regulacji przez elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC, system ten ingeruje miękko i prawie niezauważalnie. W trybie ESC ON dopływ sił jest maksymalny. Oznacza to, że przyspieszenie jest bezpieczne i stabilne – przy możliwie niewielkim poślizgu kół. Jeśli kierowca wybierze tryb Sport, to na podłożu o niskim współczynniku tarcia, takim jak np. śnieg, może w kontrolowany i bezpieczny sposób wejść nawet w drifting. Tutaj poślizg kół jest większy, co zapewnia większą radość z jazdy. W trybie ESC Off, ewentualny poślizg kół jest prawie nieograniczony, dzięki czemu Audi A3 oferuje w nim najczystszą przyjemność prowadzenia.

Progresywny układ kierowniczy

Ze względu na swą konstrukcję, konwencjonalne układy kierownicze zawsze wymuszają kompromis pomiędzy sportowym duchem, a komfortem. Elektromechaniczny progresywny układ kierowniczy w nowym Audi A3 ten konflikt interesów rozwiązuje. Jego zębatka i wałek zębaty mają specjalny kształt i specjalną formę zębów. Dzięki temu – w zależności od kąta skrętu kierownicy – możliwe jest uzyskanie różnych przełożeń. Gdy koło kierownicy skręcone jest bardzo mocno, przełożenie jest mniejsze i układ kierowniczy działa bardzo bezpośrednio. Zmniejsza to wysiłek wkładany w kierowanie pojazdem w ruchu miejskim i podczas manewrowania oraz znacznie zwiększa poziom komfortu.

Zobacz również: Diody, lasery i inne bajery. Tak błyszczy oświetlenie w nowym Audi Q7 - WIDEO

Na krętych drogach progresywny układ kierowniczy ma zwiększać dynamikę jazdy i pozwalać na bardziej sportowe prowadzenie Audi A3. Do pełnego zakresu – od prawej do lewej - wymagane będzie 2,5 obrotu kierownicy. Wspomaganie kierownicy dopasowuje się do prędkości. Przy niespiesznej jeździe wspomaganie pracuje mocniej, co ułatwia manewrowanie, a wraz z rosnąca szybkością – jest coraz słabsze. Układ kierowniczy współpracuje ściśle z różnymi systemami wsparcia kierowcy.

2020 Audi A3 Sportback - układ jezdny

i

Autor: Audi 2020 Audi A3 Sportback - układ jezdny

Adaptacyjne zawieszenie

Komfortowe i miękkie, czy sportowe i sprężyste? Zawieszenie z adaptacyjną kontrolą stopnia tłumienia pozwala na jedno i na drugie. Trzy stopnie utwardzania amortyzatorów gwarantują wyczuwalną rozpiętość właściwości jezdnych i wyjątkowo zwinne zachowanie pojazdu. Czujniki mierzą przyspieszenie pionowe karoserii i ruch względny poszczególnych kół. Sterownik w milisekundach przetwarza wszystkie sygnały z czujników i każdy amortyzator z osobna, nieustannie dopasowuje się do stanu nawierzchni, sytuacji drogowej i życzeń kierowcy. W amortyzatorach znajdują się elektromagnetycznie uruchamiane zawory, które można błyskawicznie i w bardzo energooszczędny sposób regulować. W zależności od pozycji otwarcia zaworu, ciecz w układzie hydraulicznym może przepływać wolniej lub szybciej. Dzięki temu, charakterystyka amortyzatorów zmienia się w zakresie od miękkich do twardych.

Testowaliśmy: Audi A1 Sportback 30 TFSI: efektowne i drogie

W systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, kierowca może przełączać podstawowe ustawienie amortyzatorów w trzech trybach: comfort, auto i dynamic. W ten sposób zawieszenie zwiększa zakres tłumienia, począwszy od miękkiego podczas spokojnej jazdy, aż po sztywną amortyzację, a rozpiętość ta jest wyczuwalna. Podczas sportowej jazdy w zakrętach amortyzatory stabilizują pojazd, a podczas hamowania redukują efekt tzw. nurkowania. Dzięki temu, koła utrzymują lepszy kontakt z jezdnią.

Światowa premiera nowego Audi A3 odbędzie się 3 marca na Salonie Samochodowym w Genewie.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki