Nowy Ford Focus ST już jest! Polski CENNIK amerykańskiego hot-hatcha

2019-04-24 20:28

Sportowy Ford Focus ST czwartej generacji wylądował w ofercie polskich dealerów. Najnowszy hot-hatch w gamie amerykańskiego producenta zawalczy o koronę z takimi przeciwnikami jak Volkswagen Golf GTI i GTD, Seat Leon Cupra, Renault Megane RS czy Honda Civic Type R. Lepszy z dieslem, czy z benzyną? Tego nie wiemy, ale znamy jego polskie ceny.

Na czwartą generację Forda Focusa czekaliśmy przeszło 8 lat. Teraz, rok po światowym debiucie przyszła pora, aby Amerykanie pokazali, co to auto potrafi — i oto jest, gorąca wersja ST. Nowy hot-hatch w gamie producenta zadowoli zarówno miłośników diesli, jak i pięknie brzmiących jednostek benzynowych.

Na liście jednostek napędowych nowego Focusa ST znalazł się dobrze znany silnik Ecoboost o pojemności 2.3-litra, generujący moc 280 KM i 420 Nm momentu obrotowego. Do wyboru mamy 6-biegową skrzynie manulaną oraz 8-stopniowy automat. Z kolei ta druga konfiguracja pozwoli na przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w mniej niż 6 sek.

Jeśli jednak 280 koni to za dużo i lubimy, jak auto pali nieco mniej, wtedy wyjściem jest wysokoprężny silnik EcoBlue o pojemności 2-litrów, który generuje 190 KM i 400 Nm momentu obrotowego. Warto dodać, że jest to najmocniejsza jednostka diesla, jaka kiedykolwiek znalazła się pod maską Forda Focusa. Niestety, w przypadku tej jednostki nie ma mowy o skrzyni automatycznej.

Poza oczywiście sportowymi akcentami z zewnątrz i w kabinie, warty uwagi jest przede wszystkim elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o podwyższonym tarciu przedniej osi (eLSD), z kolei w dieslu znajduje się układ TVS, mający za zadanie poprawić stabilizacje toru jazdy na zakrętach, dzięki przyhamowywaniu koła po wew. stronie. Ponadto niezależnie od silnika, prześwit Focusa ST został obniżony o 10 mm oraz wstawiono sztywniejsze amortyzatory. Decydując się na jednostkę Ecoboost, otrzymamy adaptacyjne zawieszenie w standardzie.

Na tle konkurencji jest nieźle

Na tle wcześniej wspomnianych przeciwników, Focus ST wypada całkiem nieźle, ponieważ najtańsza odmiana z 2-litrowym dieslem i 6-biegowym manualem, to wydatek rzędu 116 200 zł. Z kolei Golf GTD z 2-litrowym wysokoprężnym TDI o mocy 184 KM i 7-stopniowym DSG zaczyna się dopiero od 135 690 zł (+19 490 zł) - jest różnica, prawda?

Zestawiając Focusa ST-2 Hatchback w mocniejszym wydaniu 2.3 EcoBoost o mocy 280 KM oraz 6-biegowym manualem w cenie 133 400 zł z najbliższą konkurencją, wpadamy na Seata Leona w wersji Cupra. Hiszpan w krótszym nadwoziu hatchback dysponuje mocą 290 KM i jest wyposażony w 7-stopniową skrzynię DSG — ten figuruje w cenie 144 800 zł (+11 400 zł). Podobnie jest z przednionapędowym Golfem GTI, który z manualną skrzynią biegów kosztuje 131 590 zł (-1810 zł).

Ford Focus ST - polski CENNIK

Model/Wersja ST-2 Silnik Skrzynia Cena
Focus ST-2 Hatchback 2.0 EcoBlue 190 KM MT6 116 200 zł
Focus ST-2 Kombi 2.0 EcoBlue 190 KM - 120 200 zł
Focus ST-2 Hatchback 2.3 Ecoboost 280 KM - 133 400 zł
Focus ST-2 Kombi 2.3 Ecoboost 280 KM - 137 400 zł
Focus ST-2 Hatchback 2.3 Ecoboost 280 KM AT8 143 350 zł
Focus ST-2 Kombi 2.3 Ecoboost 280 KM - 147 350 zł
Model/Wersja ST-3
Focus ST-3 Hatchback 2.0 EcoBlue 190 KM MT6 127 500 zł
Focus ST-3 Kombi 2.0 EcoBlue 190 KM - 131 500zł
Focus ST-3 Hatchback 2.3 Ecoboost 280 KM - 144 700 zł
Focus ST-3 Kombi 2.3 Ecoboost 280 KM - 148 700 zł
Focus ST-3 Hatchback 2.3 Ecoboost 280 KM AT8 154 650 zł
Focus ST-3 Kombi 2.3 Ecoboost 280 KM - 158 650 zł

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki