Opel Grandland X Hybrid4 - debiutuje hybryda plug-in z napędem AWD

2019-05-13 12:09

Opel Grandland X Hybrid4 został oficjalnie przedstawiony. Zgodnie z zapowiedziami Opla, pojazd ten jest hybrydowym SUV-em z napędem na cztery koła, a akumulator litowo-jonowy wykorzystywany do czysto elektrycznej jazdy, może być ładowany z gniazdka.

Opel stawia na elektryczność. Niemiecki producent kontynuuje realizację tej ważnej części strategicznego planu PACE!, prezentując nowy samochód hybrydowy typu plug-in (PHEV) z napędem na wszystkie koła.

Moc do 300 koni mechanicznych

Opel Grandland X Hybrid4 z opcjonalną czarną maską silnika uzupełnia ofertę SUV‑ów. Samochód wyposażony w turbodoładowany silnik benzynowy 1.6 oraz układ dwóch silników elektrycznych dysponuje łączną mocą do 300 KM. Czterocylindrowy silnik spalinowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa rozwija moc 200 KM (147 kW). Motor ten ma homologację WLTP, jest zgodny z normą Euro 6d‑TEMP i został specjalnie dostosowany do pracy w układzie hybrydowym.

Czytaj: Porównaliśmy - Renault Kadjar vs. Opel Grandland X

Dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 80 kW (109 KM) czerpią energię z akumulatora litowo-jonowego o pojemności 13,2 kWh. Przedni silnik elektryczny jest sprzężony ze sterowaną elektrycznie ośmiobiegową przekładnią automatyczną. Drugi silnik elektryczny, inwerter i mechanizm różnicowy są zintegrowane z napędzaną elektrycznie tylną osią, zapewniając napęd na wszystkie koła załączany na żądanie.

Czas ładowania, zasięg i spalanie

Gniazdo ładowania akumulatora z wykorzystaniem pokładowej ładowarki o mocy 3,3 kW (wersja 6,6 kW jest opcjonalna) zostało umieszczone po przeciwnej stronie niż wlew paliwa, natomiast sam akumulator jest zainstalowany pod tylnymi siedzeniami, aby nie ograniczał przestronności wnętrza ani pojemności bagażnika. Czas ładowania zależy od typu użytej ładowarki. Oprócz kabla dostarczanego wraz z pojazdem i służącego do ładowania akumulatorów z domowego gniazdka, Opel zaoferuje także urządzenia do szybkiego ładowania na publicznych stacjach oraz z ładowarek naściennych w domu. Za pomocą takiej ładowarki o mocy 7,4 kW akumulator samochodu można naładować do pełna w około godzinę i 50 minut.

Według danych wstępnych w standardzie WLTP[1]/NEDC[2] zużycie paliwa (ważone, w cyklu mieszanym) wynosi 2,2 l/100 km przy emisji CO2 49 g/km. Silnik spalinowy będzie wykorzystywany głównie przy średnich i dużych prędkościach jazdy, natomiast w czasie jazdy z niską oraz zmienną prędkością napęd zapewni elektryczna część układu. Zasięg Grandlanda X Hybrid4 w trybie wyłącznie elektrycznym wynosi do 50 kilometrów według WLTP (60 km wg NEDC).

Sprawdź: Ople mają być wyraźnie inne od modeli francuskich

Grandland X Hybrid4 będzie oferował cztery tryby jazdy — elektryczny, hybrydowy, AWD i sportowy — pozwalając kierowcom wybrać charakterystykę pojazdu odpowiadającą ich preferencjom lub konkretnym warunkom jazdy. Na przykład w trybie hybrydowym samochód będzie automatycznie dobierał najbardziej efektywny sposób napędu, z możliwością przełączenia na bezemisyjny tryb elektryczny po dotarciu do centrum miasta. W trybie AWD następuje aktywacja elektrycznego napędu tylnej osi w celu uzyskania maksymalnej przyczepności na wszystkich rodzajach nawierzchni.

Kiedy na rynku?

Pierwsza hybryda plug‑in Opla, którą producent planuje wprowadzić do sprzedaży już w najbliższych tygodniach, z terminem wydania pierwszych egzemplarzy klientom na początku 2020 roku, przyczyni się do elektryfikacji całej oferty niemieckiej marki do 2024 roku. Samochód jest też elementem strategii producenta w zakresie spełnienia przyszłych wymaganych poziomów emisji CO2. Kolejnym etapem tego procesu, który obejmuje także wprowadzenie bardzo wydajnych silników spalinowych, będzie zaoferowanie jeszcze w tym roku w pełni elektrycznej wersji Opla Corsy nowej generacji (pisaliśmy o tym tutaj - KLIKNIJ).

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki