Pieniądze, wyłudzenie, fałszerz, bank, pożyczka

i

Autor: Paweł Kozioł

Polacy kupują mniej aut na kredyt

2011-09-06 12:37

Polacy zaciągają coraz mniej kredytów na samochody. Drugi kwartał z rzędu zanotowaliśmy rok do roku spadek liczby i wartości kredytów na samochody. W okresie od 1 kwietnia do 30 czerwca br. banki udzieliły prawie 27 tys. pożyczek na łączną wartość 1,19 mld złotych. To prawie 17 proc. mniej ilościowo i 7,5 proc. mniej wartościowo niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jedną z przyczyn spadku liczby udzielonych kredytów jest działanie Komisji Nadzoru Finansowego, która wprowadza kolejne rekomendacje mające ograniczyć nadmierne udzielanie kredytów. Decyzje zakupowe Polaków ogranicza niepewna sytuacja gospodarcza oraz niepokojące informacje dotyczące przyszłości gospodarki. Dodatkową przeszkodą jest także wysoki kurs franka.

Ankietę dotyczącą kredytów samochodowych przeprowadziły Open Finance i Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. Według zebranych danych, w okresie od 1 kwietnia do 30 czerwca 2011 roku  banki udzieliły prawie 27 tys. pożyczek na łączną wartość 1,19 mld złotych. To prawie 17 proc. mniej ilościowo i 7,5 proc. mniej wartościowo niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W pierwszym kwartale 2011 roku spadki wyniosły odpowiednio 7,7 i 4,1 proc. Łącznie w pierwszym półroczu 2011 roku udzielono 53,8 tys. kredytów na kwotę 2,2 mld zł.

Przeczytaj koniecznie: Nowa Kia Rio. Nowy gracz segmentu B. Cena od 37 990 zł

Według Marcina Krasonia z Open Finance, jedną z przyczyn spadku liczby udzielonych kredytów jest działanie Komisji Nadzoru Finansowego, która wprowadza kolejne rekomendacje mające ograniczyć nadmierne udzielanie kredytów (zarówno hipotecznych jak i konsumpcyjnych). Ale przede wszystkim kurczenie się rynku kredytów samochodowych to efekt spadku liczby transakcji na rynku motoryzacyjnym – Polacy kupują w 2011 roku mniej aut niż w 2010.

>>> Kupujemy auto za granicą. Niezbędne formalności

Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR uważa, że zmniejszająca się sprzedaż na rynku samochodów nowych, szczególnie po stronie klienta indywidualnego, znajduje odzwierciedlenie w liczbie udzielonych kredytów. Podobnie zresztą jego zdaniem wygląda sytuacja na rynku samochodów używanych, gdzie również liczba rejestrowanych aut jest mniejsza niż rok wcześniej. Większe spadki obserwuje się po stronie aut marek popularnych, stąd też pewnie nieco mniejszy procentowy spadek wartości akcji kredytowej w porównaniu do spadku liczby kredytowanych aut. Decyzje zakupowe Polaków zdaniem Drzewieckiego ogranicza niepewna sytuacja gospodarcza oraz niepokojące informacje dotyczące przyszłości gospodarki. Dodatkową przeszkodą jest także zdaniem prezesa SAMAR-u wysoki kurs franka, który w znaczący sposób wpłynął na wzrost obciążeń na rynku kredytów hipotecznych „wyrzucając na pewien czas poza nawias” część osób, które potencjalnie mogłyby być zainteresowane zakupem auta. Nie pomaga także zmiana przepisów, która w pewien sposób ograniczyła dostęp do kredytów.

Patrz także: Nowa Skoda Octavia Greenline TDI kontra Skoda Octavia TDI z 1999 r. Porównanie

Bezapelacyjnym liderem rynku pozostaje Getin Bank, którego udział wynosi 32,3 proc. wartościowo i 31,9 proc. ilościowo. Bank zanotował wprawdzie spadek sprzedaży (wartościowo o 7,7 proc.), ale drugi Santander Consumer Bank stracił jeszcze więcej (26,5 proc.) Bardzo szybko rośnie za to BNP Paribas Bank, który podniósł sprzedaż o ponad 60 proc. i w ciągu roku awansował z szóstej na czwartą pozycję. Agresywnie rozpycha się też jeden z najmłodszych graczy na rynku bankowym w Polsce – Alior Bank. W ciągu roku sprzedaż wzrosła mu o 75 proc., do prawie 61 mln zł, co daje mu ósme miejsce na rynku. Oprócz Santandera spore spadki sprzedaży zanotowały Mercedes Bank, Fiat Bank Polska oraz RCI Bank – o ponad 20 proc. Getin jest liderem w wartości kredytów zarówno na auta nowe, jak i używane, choć jego przewaga w nowych jest dużo mniejsza. W segmencie aut używanych ma on ponad 55-proc. udział w rynku. W autach nowych udział lidera wynosi niecałe 19 proc. Drugi jeśli chodzi o sprzedaż kredytów na samochody używane jest BNP Paribas Fortis, trzeci Santander Consumer Bank, a Alior Bank plasuje się tu na czwartym miejscu.

>>>  Kupujemy używane auto. Na co zwrócić uwagę

W segmencie samochodów nowych stawka jest dużo bardziej wyrównana. Co najmniej 10-proc. udział w rynku ma sześć instytucji, a trzeci Volkswagen Bank Polska traci do Getinu tylko 3,7 p.p. Jeśli chodzi o średnią kwotę kredytu, to jak zawsze najwyższe wartości znajdziemy w Mercedes Banku. Na rynku aut nowych jest to 101 tys. zł, w używanych zaś 89 tys. złotych. Wynika to ze specyfikacji banku, który najczęściej współpracuje z dilerami marki Mercedes, gdzie samochody kosztują dużo więcej niż np. w Fiacie czy Toyocie.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki