Przełomowa Kia EV6 pokazana w Polsce. Masa innowacji i osiągi elektryków klasy premium. Ile kosztuje?

2021-06-14 9:00

Kia przechodzi transformację i zmienia się na naszych oczach. Nowy logotyp i slogan marki, zmiana nazwy w Polsce na znacznie prostszą, nowy Dyrektor Zarządzający na naszym rynku i wdrożenie strategii mającej na celu zwiększenie nad Wisłą popularności modeli z napędem hybrydowym oraz elektrycznym. W poprawie zainteresowania autami wyposażonymi w akumulator magazynujący energię niezbędną do zasilania napędu, ma pomóc przełomowa Kia EV6. To pierwszy „elektryk” nowej generacji, który imponuje rozwiązaniami i powala osiągami, jakimi legitymują się reprezentanci marek premium. Pojazd ten trafił już do sprzedaży. Chętni na jego zakup będą musieli się jednak pospieszyć ze względu na ograniczoną pulę 300 egzemplarzy przydzielonych Polsce w 2021 roku.

Branża motoryzacyjna przeżywa okres gwałtownych przemian, które marka Kia zarówno kształtuje, jak i dostosowuje się do nich. Na motoryzacyjnym rynku stale zmieniają się zasady gry, tak jak potrzeby klientów w zakresie mobilności. Sprostać nowym wyzwaniom w coraz szybciej zmieniających się realiach ma Kia EV6. Samochód ten wyposażony w baterie ładowane z sieci energetycznej, rzuca przy okazji też wyzwanie elektrycznym konkurentom pozycjonowanym w klasie premium. W końcu w topowej wersji Kia EV6 GT legitymuje się mocą 585 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,5 sekundy. To dokładnie taki sam czas, jaki potrzebuje na osiągnięcie „setki” Audi e-tron GT o mocy 590 KM. Z kolei BMW i4 M50 o mocy 544 KM po starcie z miejsca łamie granicę 100 km/h w 3,9 s. Ford Mustang Mach-E GT o mocy 487 KM przebija pierwszą „setkę” w 3,7 sekundy.

Przeczytaj również: Koniec Kia Motors Polska! Tego ruchu nikt się nie spodziewał

Jakim samochodem jest Kia EV6, która od teraz stanowi wizytówkę marki? To elektryczny crossover z nisko położonym środkiem ciężkości, wyróżniający się nie tylko pod względem osiągów. Auto nie potrafiłoby tak gnać przed siebie, gdyby nie innowacyjna konstrukcja układu napędowego i zastosowanych technologii. Wiele rozwiązań nigdy wcześniej nie znalazło się w żadnym modelu marki Kia. Należą do nich, między innymi platforma E-GMP czy ultraszybkie ładowanie prądem o napięciu 800 V, dzięki któremu ładowanie akumulatora od 10 do 80 procent pojemności trwa jedynie 18 minut, a zasilenie go energią potrzebną do pokonania 100 km – zaledwie cztery i pół minuty. 

Elektryczna Kia EV6

i

Autor: Kia Kia EV6

Różne akumulatory i napęd

W EV6 po raz pierwszy wykorzystano funkcję vehicle-to-load, umożliwiającą zasilanie energią zgromadzoną w akumulatorze EV6, zarówno odbiorników zewnętrznych, jak i akumulatora innego samochodu elektrycznego. Jeśli komyś w trasie rozładuje się pojazd elektryczny, właściciel Kii EV6 będzie mógł takiemu nieszczęśnikowi oddać trochę prądu ze swojego auta. Kolejna nowość to napęd na cztery koła, którego elektryczne auta marki Kia dotychczas nie miały oraz możliwość wyboru wersji z napędem na tylne lub na cztery koła. W zależności od wersji Kia EV6 jest oferowana z akumulatorami o dwóch pojemnościach do wyboru – 58 kWh i 77,4 kWh. Już akumulator o mniejszej pojemności zapewnia zasięg wynoszący do 400 km. 

Przeczytaj: Drogie i czasochłonne ładowanie? TAK! Uzbrój się w cierpliwość jadąc w trasę elektrykiem - OPINIA

W jakich wersjach mocy dostępna jest Kia EV6? W podstawowej 170-konnej z napędem na tylne koła i akumulatorem 58 kWh przejedzie do 400 km. EV6 wyposażona w silnik o mocy 228 KM i w akumulator o pojemności 77,4 kWh, gwarantuje zasięg do 510 km. Kolejna 325-konna odmiana z napędem AWD ma zasięg do 490 km. Kia EV6 GT – topowa wersja sportowego crossovera z silnikami o łącznej mocy aż 585 KM, wyposażona jest w napęd na cztery koła i pokona dystans liczący do 510 km.

Elektryczna Kia EV6

i

Autor: Kia Kia EV6

Przestrzeń i nowoczesność

Nowością w wypadku EV6 jest też oznaczenie modelu. Od teraz nazwy kolejnych samochodów elektrycznych nowej generacji marki Kia będą składać się z członu „EV” i cyfry, która będzie odnosić się do pozycji danego modelu w gamie. Mimo że długość EV6, która wynosi 4680 mm, wskazywałaby na przynależność do segmentu kompaktowych crossoverów, modelowi temu zdecydowanie bliżej do największych SUV-ów. Od Sorento EV6 jest o 13 cm krótsze i o 15 cm niższe, ale już tylko o 2 cm węższe. Rozstaw osi liczący 2900 mm, który w dużej mierze determinuje wielkość wnętrza, jest o 8,5 cm większy niż w Sorento. Bagażnik z tyłu z regulowaną podłogą zmieści 490 litrów ładunku, a schowek pod maską dobry na kable do ładowania oferuje dodatkowe 52 litry przestrzeni bagażowej.

Sprawdziliśmy: Za TAKIE auto znienawidzą cię sąsiedzi z bloku! Życie z elektrykiem nie jest proste - OPINIA, TEST

Po zajęciu miejsca za kierownicą EV6 uwagę zwraca zakrzywiony ekran, który łączy zestaw wskaźników przed kierowcą i wyświetlacz systemu multimedialnego na konsoli środkowej. Obydwa mają przekątną po 12 cali i zapewniają doskonałą czytelność wyświetlanych informacji. Prosta forma szerokiego ekranu i deski rozdzielczej potęgują przestronność wnętrza. Z minimalistyczną formą idzie w parze ograniczona do minimum liczba przycisków i pokręteł, które zapewniają bezpośredni dostęp do najważniejszych funkcji oraz czynią obsługę prostą i intuicyjną.

Elektryczna Kia EV6

i

Autor: Kia Kia EV6

Materiały z recyklingu

Wygodne fotele są smukłe, lekkie, mają nowoczesny design i zostały pokryte nowatorskim materiałem, który otrzymano z tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Do wyprodukowania pokrowca fotela zużywa się 111 plastikowych butelek. Z ekologicznych materiałów wykonane są nie tylko poszycie foteli, ale również podsufitka, tapicerka drzwi, podłoga i podłokietniki. Kia pozyskuje to tworzywo w sposób zrównoważony z materiałów, takich jak butelki PET z recyklingu, przędza roślinna (bio PET) i przędza z naturalnej wełny, ekoskóra oraz ekolakier z ekstraktami roślinnymi.

Zobacz też: Brzmi kosmicznie! Z daleka usłyszysz na parkingu i w garażu Volkswagena ID.3 - WIDEO

Do wyposażenia seryjnego EV6 należą, między innymi, takie systemy jak asystent utrzymania pasa ruchu (Lane Keeping Assist), system autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania: pojazdów, przechodniów, rowerzystów, asystent skrętu w lewo oraz aktywnego sterowania kierownicą w celu uniknięcia kolizji (Forward Collision Avoidance Assist), system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy (Driver Attention Warning), asystent jazdy utrzymujący pojazd na pasie ruchu (Lane Following Assist), system rozpoznawania znaków ograniczeń prędkości i automatycznego dostosowywania prędkości do obowiązujących ograniczeń́ (Intelligent Speed Limit Assist).

Elektryczna Kia EV6

i

Autor: Rafał Mądry Kia EV6

Bogate wyposażenie

Już od drugiej wersji wyposażenia – Plus – EV6 może być wyposażone w wyświetlacz typu head-up, który działa w rzeczywistości rozszerzonej. Dzięki tej technologii – na linii wzroku kierowcy, ale przed samochodem – wyświetlane są dane dotyczące jazdy, a także informacje z systemów nawigacji oraz asystujących. Do wyposażenie seryjnego tej wersji należą system monitorowania martwego pola w lusterkach (Blind Spot Detection), system automatycznie zmieniający tor jazdy samochodu w przypadku braku reakcji kierowcy na możliwość wystąpienia kolizji podczas zmiany pasa (Blind Spot Collision Avoidance Assist), system monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania (Rear Cross Traffic Alert), system monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania z funkcją automatycznego zatrzymania (Rear Cross Traffic Collision Assist) oraz system autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania pojazdów na skrzyżowaniach (Forward Collision Avoidance Assist Crossing).

Kia EV6 Plus może być wyposażona także w asystent martwego pola rozszerzony o funkcję wyświetlania obrazu z kamer bocznych na wyświetlaczu centralnym (Blind Spot View Monitor), system monitorowania otoczenia pojazdu z kamerą 360 (Round View Camera), system monitorujący za pomocą kamery i czujników przestrzeń za pojazdem podczas cofania, który może aktywować hamulce, aby uniknąć kolizji z pieszym lub przeszkodą (Parking Collision Avoidance Assist).

Elektryczna Kia EV6

i

Autor: Rafał Mądry Kia EV6

Kia EV6 - polski cennik

Kia EV6 jest już dostępna do zamówienia, a pula aut przydzielona dla Polski na rok 2021 wynosi 300 egzemplarzy. Przedsprzedaż została rozpoczęta, a auto można zamawiać w czterech wersjach wyposażenia oraz odmianach o różnej mocy oraz zasięgu. Cennik rozpoczynający się od 179 900 zł, dotyczy wersji podstawowej z napędem na tylną oś i akumulatorem o pojemności 58 kWh. Do końca 2022 roku nabywcy EV6 bezpłatnie otrzymają roczny abonament na ładowanie, który wraz z aplikacją Kia Charge zapewnia dostęp do ponad 218 000 punktów ładowania na terenie Europy. Produkcja auta rozpocznie się w lipcu. Dostawy pierwszych odbędą się na przełomie września i października.

silnik akumulator napęd zasięg EV6 EV6 Plus EV6 GT-line EV6 GT
170 KM 58 kWh RWD 400 km 179 900 zł 193 900 zł 217 900 zł -
228 KM 77,4 kWh RWD 510 km 199 900 zł 215 400 zł 237 900 zł -
325 KM 77,4 kWh AWD 460-490 km 216 900 zł 232 400 zł 254 900 zł -
585 KM 77,4 kWh AWD 400 km - - - 281 900 zł

Ile kosztuje konkurencja? Podstawowy Ford Mustang Mach-E z silnikiem o mocy 269 KM i zasięgu 440 km kosztuje minimum 216 120 zł. Skoda Enyaq iV z zasięgiem 536 km i mocą 204 KM została wyceniona na 211 700 zł. BMW i4 eDrive40 o mocy 340 KM i zasięgiem do 590 km ma cenę startującą od 245 200 zł. Cena Audi e-tron GT w wariancie bazowym wynosi równe 440 tys. zł.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki