Skoda GreenLine - ekologiczne modele samochodów z mniejszymi silnikami - spalanie 3,4 l/100 km

2010-11-04 8:54

Czeska marka wprowadza drugą generację oszczędnych modeli serii GreenLine i prezentuje swoje pierwsze elektryczne auto. Modele GreenLine wzbogacają ofertę Skody o samochody z niezwykle niskim poziomem zużycia paliwa. Teraz dostępnych jest osiem aut z tej serii - co najmniej po jednym dla każdego modelu marki.

 W porównaniu z poprzednimi wersjami modele GreenLine drugiej generacji, wyposażone w nowe jednostki wysokoprężne są jeszcze bardziej ekologiczne.

Fabia GreenLine i fabia combi GreenLine zadowalają się zaledwie 3,4 litra paliwa na 100 kilometrów, emitując jedynie 89 g/km dwutlenku węgla. Roomster zużywa jedynie 4,2 l na 100 kilometrów, co w kategorii pojazdów MPV jest wartością rekordową. Także poziom emisji CO2: 109 g/km w tej klasie jest najniższy.

Patrz też: Skoda Joyster: nowy, miejski maluch Skody

Skoda octavia GreenLine w wersji liftback średnio zużywa 3,8 litra paliwa na 100 kilometrów i emituje 99 g/km CO2. Natomiast jako kombi pokona odcinek 100 km, zużywając jedynie 4,2 l paliwa i emitując 109 g/km CO2. W ten sposób octavia GreenLine staje się najbardziej przyjaznym środowisku modelem w swoim segmencie.

Pierwszy SUV marki - yeti udowadnia, że także w tej kategorii pojazdów samochody mogą być oszczędne i przyjazne środowisku. Yeti GreenLine zużywa średnio zaledwie 4,6 l paliwa na 100 kilometrów (CO2: 119 g/km). Pomimo tak niewielkiego zużycia, yeti GreenLine pozostaje niezwykle silnym modelem, który od 0 do 100 km/h rozpędza się w 12,1 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 176 km/h.

Wersje GreenLine dostępne są również dla najwyższej klasy modeli oferowanych przez Skodę: superba i superba combi. Obie wersje zużywają średnio jedynie 4,4 l paliwa na 100 kilometrów, a emisja CO2 wynosi 114 g/km.

Przeczytaj koniecznie: Skoda Superb: Nowa Skoda z napędem 4x4 i przekładnią DSG

W celu uzyskania optymalnych wyników silniki w wersjach GreenLine wspomagane są przez system start-stop oraz układ odzyskiwania energii podczas hamowania. Niemałe znaczenie mają również różne modyfikacje natury aerodynamicznej.

Silnik elektryczny w skodzie octavii Green E Line

Skodzie nie są obce zagadnienia związane z pojazdami o zerowej emisji spalin. Podczas salonu samochodowego w Paryżu odbyła się prezentacja pierwszego elektrycznego auta marki. Wersja Green E Line bazuje na modelu skoda octavia combi. Napędzający ją silnik elektryczny jest w stanie stale dostarczać moc 60 kW, maksymalnie 85 kW.

Energia elektryczna gromadzona jest w akumulatorze litowo-jonowym. Składa się on ze 180 ogniw o łącznej masie 315 kg. Umieszczone są one w środkowej i tylnej części podłogi samochodu. Nie ma to jednak wpływu na wielkość bagaż-nika ani na komfort jazdy pięciu pasażerów. Kabina pasażerska modelu jest identyczna z tą w spalinowej octavii combi.

Deska rozdzielcza została zaprojektowana tak, by kierowca był na bieżąco informowany np. o zużyciu energii i miał wszystko pod kontrolą, w każdej sytuacji. Auto na jednym ładowaniu może przejechać do 140 kilometrów. Maksymalny moment obrotowy silnika wynoszący 270 Nm pozwala rozpędzić elektryczną octavię w 12 sekund do prędkości 100 km/h. Dach auta wyposażono w zintegrowane panele fotowoltaiczne, wytwarzające energię elektryczną do zasilania niektórych odbiorników pokładowej instalacji.

W przyszłym roku planuje się wypuszczenie serii testowej octavii Green E Line w celu uzyskania dodatkowych informacji, potrzebnych dla dalszego rozwoju napędu elektrycznego.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki