Surowe normy nie dotyczą bogatych? Producenci supersamochodów z taryfą ulgową od UE

2022-07-04 15:00

Coraz surowsze normy emisji spalin spędzają sen z powiek decydentom w branży motoryzacyjnej, ale są firmy, dla których Unia Europejska przygotowała taryfę ulgową. Czy chodzi o producentów tanich, oszczędnych miejskich aut dla najmniej zamożnych? Nie! Spać spokojnie mogą marki takie, jak McLaren, Ferrari czy Aston Martin, produkujące supersamochody dla najbogatszych!

Ferrari SF90 Spider (2021)

i

Autor: Ferrari/ Materiały prasowe Ferrari SF90 Spider (2021)

Surowe normy emisji złagodzone wobec wybranych producentów aut

Zbliżający się wielkimi krokami zakaz sprzedaży samochodów spalinowych w UE to gorący temat w świecie motoryzacji. Wszystko wskazuje na to, że ciężkiej pracy nad rozwojem oferty aut elektrycznych nie uniknie żaden producent. Okazuje się, że i w tej kwestii unijni decydenci zdecydowali się na taryfę ulgową dla wybranych. Łagodniejszymi (bo wydłużonymi aż o 6 lat) terminami na spełnienie restrykcyjnych norm mogą cieszyć się firmy zrzeszone w European Small Volume Car Manufacturers Alliance (ESCA) - stowarzyszeniu, do którego należą niszowi producenci małoseryjni.

6 lat więcej na spełnienie nowych norm emisji

Marki, których produkcja nie przekracza 10 000 sztuk samochodów rocznie będą mogły skorzystać z taryfy ulgowej. Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych zostanie bowiem poprzedzony wprowadzonymi już w 2029 roku, niezwykle surowymi normami emisji CO2. Dla wybranych, niszowych producentów, termin ten zostanie odroczony o całe 6 lat. Nie chodzi jednak wcale o ekonomiczne, przystępne auta miejskie, a o pojazdy dla najbogatszych! Emitować więcej dwutlenku węgla będą mogły samochody marek takich jak Aston Martin, McLaren czy Ferrari. Można powiedzieć, że decyzje unijnych urzędników posłużą klientom z wyjątkowo zasobnym portfelem. Auta dla przeciętnego Kowalskiego z pewnością zdrożeją - dla popularnych marek wolumenowych i najtańszych samochodów nie została bowiem przewidziana żadna taryfa ulgowa.

Volkswagen ID.5 - pierwsza jazda

i

Autor: Maciej Lubczyński Volkswagen ID.5 - pierwsza jazda

Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku

Odejście od konwencjonalnie napędzanych aut ma nadejść najpóźniej w 2035 roku. Większość europejskich producentów deklaruje gotowość do spełnienia założeń we wskazanym terminie. Niektóre marki wychodzą nawet przed szereg, zapowiadając, że na rezygnację z silników spalinowych będą gotowe już w 2030 roku.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki