Szałowe Audi e-tron GT - nowa gwiazda czterech pierścieni. ZDJĘCIA, WIDEO

2018-11-29 20:11

Cztery pierścienie przedstawiają nową gwiazdę. Audi e-tron GT to przygotowane specjalnie na targi motoryzacyjne w Los Angeles auto koncepcyjne. Pojazd jest czterodrzwiowym coupe, napędzanym wyłącznie energią elektryczną. Seryjna produkcja odpowiednika tego samochodu ma rozpocząć się w 2020 roku.

W ślad za SUV-em Audi e-tron i Audi e-tron Sportback, które pojawi się na drogach w roku 2019, koncern z Ingolstadt przedstawia kolejny elektryczny samochód. Tym razem to model o architekturze zupełnie płaskiej podłogi, doskonałych proporcjach i nisko umieszczonym środku ciężkości. Moc 590 KM zapewnia osiągi prawdziwie sportowego auta. Moment obrotowy, tak jak można tego oczekiwać od dynamicznego Audi, przesyłany jest na koła za pośrednictwem stałego napędu na cztery koła quattro z funkcją rozdziału momentu na poszczególne koła. Za przekształcenie wystawowego, koncepcyjnego modelu w samochód gotowy do produkcji seryjnej odpowiedzialna jest spółka-córka Audi, Audi Sport GmbH.

Niskie, szerokie i z dużym rozstawem osi – oto proporcje klasycznego Gran Turismo. Audi e-tron GT concept mierzy 4,96 m długości, 1,96 m szerokości i 1,38 m wysokości. Lekka karoseria zrobiona jest wg. zasad wielomateriałowej konstrukcji. Całą część dachową wyprodukowano z karbonu, wiele podzespołów jest aluminiowych, a wszystkie wsporniki zrobiono z wysokowytrzymałej stali. Rozwiązania techniczne tego pojazdu powstawały w ścisłej współpracy z marką Porsche. Dynamiczna konstrukcja wpływa na znaczną redukcję sił oporu. Ściśle zdefiniowany opływ powietrza wokół nadwozia oraz duże wloty powietrza w przodzie mają za zadanie efektywnie chłodzić podzespoły, akumulatory oraz hamulce. Felgi o odpowiednim kształcie również zapewniają optymalną wentylację tarcz hamulcowych. 22-calowe koła obuto w opony o rozmiarze 285/30.

Ekologiczne i cyfrowe wnętrze

Cztery drzwi, cztery fotele i 2,90 m rozstawu osi. Wnętrze auta zapewnia dużą dawkę codziennej praktyczności połączonej z doskonałą jakością. Funkcjonalne centrum kabiny zlokalizowane jest z przodu, po lewej jego stronie i jest wyraźnie zwrócone w stronę kierowcy. Konsola środkowa, duży ekran dotykowy w górnej części oraz linia ciągnąca się od drzwi przez kokpit, otaczają miejsce kierowcy „łącząc” go z całym systemem sterowania oraz systemami infotainment Audi e-tron GT. Jasne kolory w górnej części kokpitu i stopniowo coraz ciemniejsza gradacja na powierzchni podłogi, tworzą wrażenie szerokości. Sportowe fotele inspirowane sportami motorowymi zapewniają optymalne podparcie boczne w obu rzędach foteli, nawet podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością.

Zarówno ekran tablicy rozdzielczej, jak i wyświetlacz dotykowy umieszczony nad konsolą środkową mają idealnie czarne, błyszczące powierzchnie. Swą jednoznacznie poziomą architekturą podkreślają wielkość oraz wyważoną stylistykę wnętrza pojazdu. W celu prezentacji różnych funkcji ustawić można – w zależności od preferencji kierowcy - różne style ekranu. Mogą tu dominować wirtualne zegary i wirtualne pokrętła, łatwe do odczytania mapy nawigacji z informacjami na temat zasięgu pojazdu, czy też zróżnicowane menu funkcji infotainment. Steruje się nimi z poziomu ekranu dotykowego.

W aucie produkty pochodzenia zwierzęcego nie są w ogóle stosowane. Na fotelach i na innych powierzchniach wykończenia użyto sztucznej skóry. Tkaniny zrobione z włókien pochodzących z recyklingu posłużyły do wyściełania siedzisk foteli oraz podłokietnika na konsoli środkowej. Podsufitek i okładziny filarów okiennych wykończone są mikrofibrą. Auto ma dwa bagażniki - pierwszy tradycyjny o pojemności 450 litrów i drugi pod maską ze 100-litrową przestrzenią ładunkową.

Audi e-tron GT

i

Autor: Audi Audi e-tron GT

Wydajność i zasięg

590 KM mocy systemowej trafia do przedniej i do tylnej osi poprzez dwa osobne motory elektryczne (silniki synchroniczne). Moment obrotowy jest przekazywany na drogę za pośrednictwem czterech napędzanych kół (elektryczne quattro). Pomiędzy przednią, a tylną osią nie ma żadnego mechanicznego połączenia. Sposób pracy napędu oraz koordynacja działania obu osi oraz prawych i lewych kół, to zadanie elektronicznego systemu kontroli i sterowania.

W przyszłości, od 0 do 100 km/h pojazd przyspieszał będzie w około 3,5 sekundy, a do 200 km/h w 12 sekund. Prędkość maksymalna, by zapewnić maksymalny zasięg, została ograniczona do 240 km/h. Jedną z cech e-tron GT concept, z którą nie cała konkurencja może równać, jest możliwość pełnego wykorzystania potencjału przyspieszenia kilka razy z rzędu. Podczas gdy gdzie indziej napęd ze względów zarządzania temperaturą przestawia się na funkcję nadbiegu, Audi e-tron GT concept dzięki zaawansowanej strategii chłodzenia jest w stanie zapewnić pełną wydajność zarówno silników, jak i akumulatora.

Zasięg nowego pojazdu koncepcyjnego, określony w myśl założeń nowego cyklu testowego WLTP, to ponad 400 km. Potrzebna tu energia napędowa pochodzi z litowo-jonowego, bardzo płaskiego akumulatora o pojemności energetycznej ponad 90 kWh, zajmującego całą powierzchnię pod podłogą – od przedniej do tylnej osi. Zaletą takiej konstrukcji jest bardzo nisko – porównywalnie do modelu R8 - umieszczony środek ciężkości auta, co daje ogromne korzyści podczas dynamicznego prowadzenia. Układ czterech kół skrętnych przekłada tę zaletę w doskonałą syntezę sportowej zwrotności i precyzji samochodu, wzmocnioną nadzwyczajną stabilnością kierunkową.

System rekuperacji zwiększa zasięg o 30 procent. System obejmuje dwa silniki elektryczne i elektrohydraulicznie zintegrowany system sterowania hamulcami. W tym modelu połączono różne tryby rekuperacji: rekuperację manualną w trybie żeglowania z użyciem manetek przy kierownicy, rekuperację automatyczną w trybie żeglowania kontrolowaną przez system asystenta wydajności i rekuperację w trybie hamowania, w której przejście pomiędzy hamowaniem elektrycznym, a hydraulicznym jest bardzo łagodne. Audi e-tron GT concept rekuperuje do 0,3 g tylko w trybie hamowania silników elektrycznych, co przypada na ok. 90 procent operacji hamowania. Nie używa wtedy hamulców konwencjonalnych. Energia powraca zatem do akumulatora praktycznie w każdym przypadku hamowania. Konwencjonalne hamulce zaczynają działać dopiero wtedy, gdy siła hamowania przekracza wartość 0,3 g. Audi e-tron GT concept wyposażone jest w wytrzymałe, ceramiczne tarcze hamulcowe pracujące z najwyższą wydajnością nawet w przypadku wielokrotnego ostrego hamowania.

Audi e-tron GT

i

Autor: Audi Audi e-tron GT

Redukcja czasu ładowania

Akumulator Audi e-tron GT concept może być ładowany na dwa sposoby: z użyciem kabla, przez przykryte klapką gniazdo umieszczone po lewej stronie przodu pojazdu albo bezprzewodowo – indukcyjnie z wykorzystaniem układu Audi Wireless Charging. W tym przypadku płyta ładująca z zatopioną w niej cewką elektryczną zamontowana jest na stałe w podłodze miejsca, w którym parkuje auto i podłączona do sieci elektrycznej. Zmienne pole magnetyczne indukuje wtedy zmienne napięcie w drugiej cewce zamontowanej w podłodze samochodu. Dzięki mocy ładowania 11 kW, akumulator Audi e-tron GT concept ładuje się do pełna w ciągu jednej nocy.

Ładowanie przewodowe jest znacznie szybsze z racji tego, że czterodrzwiowe coupe podłącza się do systemu 800-woltowego. System ten, w porównaniu do obecnie używanych, wydatnie skraca czas ładowania. Do naładowania akumulatora do wartości ok. 80 procent jego pojemności wystarcza ok. 20 minut, co pozwala na przejechanie kolejnych 320 kilometrów (wg. cyklu WLTP). Audi e-tron GT concept może być również ładowane przy konwencjonalnych kolumnach o niższym napięciu. Taka możliwość daje kierowcy dostęp do coraz gęstszej sieci punktów ładowania.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki