Szlak Via Baltica. Będzie kolejny odcinek trasy S61

2017-11-03 11:13

Szlak Via Baltica w województwie podlaskim doczeka się kolejnego odcinka. Taka rozbudowa pozwoli wyprowadzić ruch pojazdów ciężkich z okolicznych miejscowości, a także usprawnić czas przejazdu. Kiedy możemy spodziewać się otwarcia kolejnych odcinków drogi S61?

31 października 2017 r. w obecności ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka, wiceministra Marka Chodkiewicza, wojewody podlaskiego Bohdana Paszkowskiego oraz dyrektora GDDKiA Krzysztofa Kondraciuka, podpisano umowy na projekt i budowę kolejnych etapów S61. Nowe drogi powstaną na odcinkach  Kolno - Stawiski oraz Stawiski – Szczuczyn. Inwestycja pochłonie ponad 630 milionów zł, jednak dzięki temu będziemy mieli do dyspozycji 34,4 km drogi ekspresowej. Oddanie nowych fragmentów drogi S61 do ruchu, planowane jest na czwarty kwartał 2020 roku.

Zobacz: Te drogi powstaną w Polsce do 2023 roku!

"Przyszła trasa poprawi komfort i bezpieczeństwo podróży, m.in. wyprowadzając ruch ciężki z miejscowości oraz wpłynie na skrócenie czasu przejazdu. Co ważne, przyczyni się do uaktywnienia całego, północno-wschodniego regionu kraju. Patrząc szerzej pozwoli także na realizację korytarzy komunikacyjnych w układach południkowym i równoleżnikowym zarazem, łącząc granicę Polski z Litwą z autostradami A2 i A4 po zachodniej stronie kraju" – podsumował dyrektor GDDKiA Krzysztof Kondraciuk.

Inwestycje będą wykonywane w trybie "projektuj i buduj". Wykonawca zadeklarował zakończenie prac w ciągu 31 miesięcy od podpisania umowy. Na projekt i uzyskanie decyzji ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej) przewidziano 15 miesięcy, a kolejne 16 na roboty drogowe (nie wliczając okresów zimowych).

Zobacz: Kiedy otwarcie kolejnych odcinków trasy S19?

Oba odcinki będą dwupasmowe i dwujezdniowe. Nawierzchnia zostanie wykonana z betonu cementowego, czyli tworzywa przystosowanego do przenoszenia obciążeń 115 kN/oś. Dzięki temu zmniejszone będzie zjawisko powstawania kolein, które tworzą się przez ruch taboru ciężkiego.

Kolno – Stawiski

W ramach tego odcinka powstanie 16,4 km drogi ekspresowej, oraz węzeł drogowy "Kolno". Projekt obejmie też wykonanie część drugiej nitki obwodnicy Stawisk. W ramach inwestycji powstanie m.in.16 obiektów inżynierskich, 33 przepusty (w tym zespolone z przejściami dla zwierząt), infrastruktura ochrony środowiska (ekrany akustyczne, zbiorniki retencyjne) oraz ogrodzenie. Wartość kontraktu opiewa na kwotę 288,3 mln zł.

Stawiski – Szczuczyn

Kolejnym etapem rozbudowy szlaku Via Baltica, jest 18-kilometrowy odcinek łączący miejscowości Stawiski i Szczuczyn. W ramach budowy powstanie węzeł drogowy "Grabowo". Realizacja budowy obejmuje budowę 21 obiektów inżynierskich, 59 przepustów (w tym zespolonych z przejściami dla zwierząt), elementów infrastruktury środowiska i ogrodzenia. Wartość inwestycji to 342,1 mln zł.

Dzięki podpisaniu umów, aktualnie realizowana jest budowa aż 5 odcinków trasy S61 o łącznej długości 78 km i wartości przeszło 1,6 mld zł.

– Kolno – Stawiski o długości 16,4 km, oddanie do ruchu planowane w IV kwartale 2020 r.;

– Stawiski – Szczuczyn o długości 18 km, oddanie do ruchu planowane w IV kwartale 2020 r.;

– obwodnica Szczuczyna (II nitka) o długości 6,5 km, koniec prac planowany na I kw. 2020 r.,

– obwodnica Suwałk o długości 13 km, zakończenie budowy planowane w II kw. 2019 r.;

– obwodnica Suwałk – Budzisko (granica państwa) o długości 24 km, zakończenie prac planowane w III kw. 2020 r.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku


Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki