Tak powstają autobusy - byliśmy w fabryce Solarisa w Bolechowie – NASZA GALERIA

2016-01-23 11:00

Fabryka autobusów Solaris w Bolechowie k. Poznania to największa fabryka customowych pojazdów w Polsce. Dlaczego customowych? Dlatego, że każdy z kilkuset autobusów rocznie powstających w tej fabryce jest zbudowany według innej specyfikacji.

Podmioty zamawiające autobusy bardzo precyzyjnie określają swoje potrzeby, by jak najlepiej dopasować pojazd do stawianych przed nim zadań. Zamówienia są do tego stopnia zróżnicowane, że każda trasa, którą pokonuje autobus, ma swoją specyfikę. Parametrów jest bardzo wiele, od wielkości autobusu, po jego wysokość, wyposażenie, kolorystykę. Ważna jest też moc silnika i przełożenia skrzyni biegów. Nawet bez znaczenia nie jest klimat panujący w kraju przeznaczenia autobusu. Czasem trzeba wzmocnić ogrzewanie, a czasem klimatyzację. Mnogość czynników wpływających na konfiguracje danego autobusu sprawia, że każdy pojazd opuszczający fabrykę jest nieco inny.

Zobacz również: Wielki sukces Solarisa. 300 autobusów InterUrbino trafi do Włoch

Fabryka Solarisa w Bolechowie zatrudnia 2300 osób tylko w Polsce, a dodatkowa kadra to ponad 300 osób w zagranicznych oddziałach. Zaangażowanie wszystkich pracowników pozwala na osiągnięcie łącznego rocznego wolumenu produkcji na poziomie 1400 sztuk autobusów, trolejbusów i tramwajów. Solaris jest największym w Europie producentem trolejbusów, a jeśli chodzi o rynek autobusów, to ma 50 procent udziału w rynku polskim, a średnio co dziesiąty autobus wożący pasażerów po europejskich miastach pochodzi właśnie z Bolechowa. Codziennie do klientów trafia od 5 do 8 nowiutkich pojazdów.

Zagraniczni klienci bardzo cenią sobie jakość wykonania i trwałość produktów Solarisa, dlatego polskie autobusy można spotkać w około 700 miastach na całym świecie - m.in. w Dubaju, Paryżu, Rzymie, Oslo, czy też na Malcie. Zdarzają się egzotyczne zamówienia, np. z wyspy La Reunion, albo z wyspy Martynika. Każdy autobus wyprodukowany przez wizytowaną przez nas fabrykę jest przygotowany na około 10 do 15 lat eksploatacji. Później najczęściej są sprzedawane na Bliski Wschód lub do Afryki.

Autobusy Solaris mogą być napędzane jednym z dwóch dostępnych silników. Jeden z nich to Cummins o pojemności 6.7 litra, a drugi to DAF/Paccar pojemność 10.8 litra. Moce generowane przez te motory to od 280 do 400 KM.

Zobacz również: Izraelskie firmy zamówiły 110 autobusów Solaris

Średni czas wyprodukowania autobusu to około 20 dni roboczych, natomiast proces opracowania dokumentacji produkcyjnej trwa około 4 miesięcy. Każdy autobus powstaje we współpracy z różnymi dostawcami. Solaris korzysta z pomocy około 500 firm, które dają pracę około 15 tysiącom ludzi.

Ostatni rok fiskalny firma zamknęła z obrotami wynoszącymi 1,5 miliarda złotych, dzięki czemu ma pieniądze na opracowywanie nowych technologii dla branży transportu publicznego. Plany na przyszłość obejmują dalszy wzrost udziału w europejskim rynku autobusów i trolejbusów, a także dalsza ekspansja na rynku tramwajów. W najbliższych latach firma Solaris chce się także skupiać na produkcji i sprzedaży autobusów elektrycznych. Do tej pory sprzedano już ponad 50 tego typu autobusów. Jeżdżą m.in. w Warszawie, Krakowie, Jaworznie, Inowrocławiu, Berlinie, Hamburgu i Barcelonie.

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki