Tak produkuje się auta w Korei. Zwiedziliśmy fabrykę samochodów SsangYong w Pyeongtaek - DUŻA GALERIA

2016-06-24 9:48

Azjatycki tygrys gospodarczy, jakim jest Korea Południowa, dziś pozycjonuje się w pierwszej dziesiątce eksporterów i importerów na naszym globie. Koreańczycy podążając za japońskim modelem mrówczej pracy, słyną w świecie z innowacyjności i wysokich technologii. Elektronika użytkowa i samochody to produkty eksportowe, zaspokajające zapotrzebowania milionów konsumentów. A jak wygląda produkcja aut w Korei? Sprawdziliśmy to podczas wizyty w fabryce marki SsangYong.

Korea Południowa z każdą dekadą staje się silniejsza gospodarczo i z powodzeniem rywalizuje z japońskimi i europejskimi wzorami. Koreańskie firmy obracające produktami z segmentu samochodów osobowych, to pięć liczących się na świecie znanych marek. Są to: Hyundai, Kia, General Motors Korea, SsangYong oraz Renault Samsung. Te wymienione marki nie przypadkowo zostały ułożone właśnie w tej kolejności, co prezentuje załączona tabelka, oparta o dane produkcyjne i sprzedażowe Koreańskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów.

.
Koreańscy producenci samochodów - produkcja i sprzedaż
.

ROK 2015
Hyundai Kia GM Korea SsangYong Renault
Samsung Motors
Zatrudnienie
64 956 34 112 15 224 4 831
4 385
Produkcja
(w milionach sztuk)
1 858
1 718
615
145 205
Sprzedaż krajowa
(w milionach sztuk)
714 528
158
99
80
Eksport
(w milionach sztuk)
1 156
1 157 463
45
149
Produkcja zagraniczna
(w milionach sztuk)
3 089
1 322
-
- -

.
Goszcząc w Korei Południowej, udało się nam na przykładzie fabryki samochodów SsangYong przyjrzeć z bliska wysokim standardom produkcyjnym, jakie są przyjęte w tym kraju. SsangYong Motor będący czwartym co do wielkości producentem samochodów w Korei, posiada rozbudowane zakłady w mieście Pyeongtaek wchodzącym w skład okręgu Seulu. Przedsiębiorstwo zajmuje obszar 860 tys. m kw., posiada na terenie obiektu własne Centrum Designu, a w fabryce trzy niewykorzystane w pełni linie produkcyjne. Aktualnie w użyciu jest około 80% mocy przerobowej. Maksymalna zdolność wszystkich linii jest równa wytworzeniu 250 800 samochodów rocznie.

Przeczytaj też: SsangYong stawia na unifikację designu

Pierwsza z trzech linii produkcyjnych przeznaczona jest do produkcji SUV-ów. To właśnie z niej zjeżdżają najświeższe modele Korando, Tivoli oraz XLV. Zatrudnieni przy częściowo zautomatyzowanym procesie produkcyjnym ludzie pracują na dwie zmiany, wytwarzając na godzinę 19 samochodów, gotowych na przejście wnikliwej, ostatecznej kontroli jakości. Masowa produkcja z każdym rokiem zalicza systematyczne wzrosty, a firma przeprowadza modernizacje i rozbudowuje gamę modelową aut. W sumie SsangYong Motor w 2015 roku sprzedał dokładnie 144 764 samochodów (ponad 99 tys. na rynku krajowym i 45 tys. w eksporcie).

Dlaczego akurat zwiedziliśmy linię, z której zjeżdża crossover Tivoli? Samochód ten jest najnowszym i zarazem wiodącym autem w ofercie firmy SsangYong Motor znajdującej się od 2011 r. pod skrzydłami indyjskiego koncernu Mahindra&Mahindra. Po premierze tego auta w Europie sprzedaż pojazdów SsY na Starym Kontynencie wzrosła o 80 procent. Model Tivoli pobił wszelkie rekordy przedsiębiorstwa, po tym jak w 2015 r. sprzedał się w liczbie 63 693 egzemplarzy (45 021 na rynku koreańskim i 18 627 w eksporcie). Poprzedni rekord z 2004 r. należał do Rextona - 54 274 sprzedanych modeli.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku


Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki