Taka jest nowa Skoda Slavia. Mamy czego zazdrościć Hindusom!

2021-11-18 12:55

Skoda prężnie rozwijająca portfolio swoich samochodów, zaprezentowała kolejną nowość. To Skoda Slavia pozycjonowana w segmencie małych sedanów. Auto wygląda interesująco i bez dwóch zdań sprawdziłoby się na europejskich drogach, gdzie tanie sedany wciąż mają swoich wiernych odbiorców. Niestety tej Skody u nas nie zobaczymy, a zazdrościć jej będziemy Hindusom. Samochód ten opracowano z myślą o rynku indyjskim i tam właśnie model ten będzie produkowany.

Skoda Slavia po zaprezentowanym wiosną SUV-ie o nazwie Kushaq (zobacz tutaj), jest drugim nowym modelem czeskiego producenta opracowanym specjalnie dla subkontynentu indyjskiego. Jest to region, w którym Skoda nadzoruje wszystkie działania Grupy Volkswagen, a także projekt INDIA 2.0, przy czym ten ostatni obejmuje ofensywę modelową obejmującą w sumie cztery nowe samochody dla segmentu A0. W rozwój tych pojazdów (dwa modele Skody i dwa Volkswageny) zainwestowanych zostało miliard euro. Opracowując modele Kushaq i Slavia dla Indii, Skoda skupiła się na dynamicznie zmieniających się oczekiwaniach indyjskich klientów. Szczególnie ważne są koszty, zasięg i komfort. Jednocześnie Skoda inwestuje w ciągłą rozbudowę indyjskiej sieci dealerskiej. Czeska marka jest obecnie reprezentowana w ponad 100 miastach, w 165 punktach sprzedaży i usług. Celem jest zwiększenie liczby lokalizacji do 225 do końca 2022 roku.

Skoda Slavia choć przynależy do segmentu B, okazuje się całkiem zgrabnie narysowanym sedanem. Linia nadwozia jest przyjemna dla oka, a kształty są proporcjonalne. Pojazd mierzy 4541 mm długości, 1752 mm szerokości i 1487 mm wysokości. Rozstaw osi liczy 2651 mm, a bagażnik połknie 521 litrów ładunku. Spory grill na froncie i charakterystyczny kształt reflektorów oraz zderzaka to design łudząco przypominający przód nowej Skody Fabii. Lampy tylne mają również rozpoznawalny kształt, a nazwa marki została na klapie zapisana rozstrzelonymi szeroko literami. Skąd nazwa Slavia? Okazuje się, że jest hołdem dla początków firmy Skoda. Założyciele Václav Laurin i Václav Klement, którzy początkowo naprawiali rowery w Mladej Boleslav, zaczęli projektować własne rowery i w 1896 roku rozpoczęli sprzedaż swoich produktów właśnie pod marką Slavia.

Wnętrze pod wieloma względami jest podobne do wnętrza nowej Skody Fabii. Uderzającą charakterystyczną cechą są okrągłe otwory wentylacyjne, a także dwuramienna kierownica. Pozioma, kontrastująca kolorystycznie listwa dekoracyjna podkreśla szerokość przestronnego wnętrza i łączy się z kanałami nawiewów. Wolnostojący ekran informacyjno-rozrywkowy o przekątnej do 10 cali zajmuje centralne miejsce. W bogatszych wersjach wyposażenia automatyczna klimatyzacja jest obsługiwana sterowaniem dotykowym. Opcjonalne elementy zwiększające komfort to m.in. wentylowane przednie fotele obite skórą, elektrycznie przesuwany szklany dach czy dostęp do pojazdu bez kluczyka. W najwyższej wersji wyposażenia tradycyjny analogowy zestaw wskaźników zastępuje 8-calowy kolorowy wyświetlacz. Dostępne opcjonalnie rozszerzone oświetlenie ambientowe oświetla deskę rozdzielczą, schowek w konsoli środkowej i klamki drzwi. W wyposażeniu nie brakuje wielu funkcji bezpieczeństwa czynnego i biernego.

Slavia tak samo jak Kushaq, dostępna będzie z dwiema jednostkami benzynowymi. Słabsza to 3-cylindrowy motor 1.0 TSI o mocy 115 KM i 175 Nm oraz 4-cylindrowy 1.5 TSI EVO o mocy 150 KM i 250 Nm. Mniejszy silnik współpracuje z sześciobiegową skrzynią manualną lub 6-biegową automatyczną DSG. Mocniejsza jednostka wyposażona w system odłączania pracy połowy cylindrów, w podstawie ma także 6-biegową skrzynią manualną lub opcjonalnie 7-biegowe DSG. Napęd trafia na przednią oś. Standardową funkcją dla obu jednostek jest system Stop/Start, który przyczynia się do niskiego zużycia paliwa i emisji CO2.

Jak dobrze znasz Skodę? Sprawdź swoją wiedzę

Pytanie 1 z 16
Przed produkcją aut osobowych Skoda wytwarzała:

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki