To najmocniejsze 3 cylindry na świecie! Toyota GR Yaris zaprezentowana w Warszawie - ZDJĘCIA, dane techniczne

2020-01-12 13:46

Toyota GR Yaris zadebiutowała i rozpala fanów gorących hatchbacków. W dzień premiery tego niesamowitego samochodu w Japonii, jeden przedprodukcyjny egzemplarz trafił do Warszawy, gdzie został pokazany dziennikarzom. Ten model jest wyłącznie 3-drzwiowy, nie ma praktycznie nic wspólnego z Yarisem nowej generacji, a jego sercem jest najmocniejszy 3-cylindrowy silnik na świecie.

Toyota GR Yaris to drugi globalny model GR Toyoty - pierwszym jest Toyota GR Supra (polecamy nasz TEST). Samochód ma trzycylindrowy, turbodoładowany silnik o objętości skokowej 1.6 litra, wyjątkowy napęd na cztery koła GR-FOUR, lekką konstrukcję nadwozia, która gwarantuje korzystny stosunek mocy do masy i specjalnie zaprojektowane zawieszenie. Wszystko po to by dać kierowcy niesamowitą radość z jazdy.

Technologia i design z motorsportu zostały przeniesione do samochodu drogowego zgodnie z filozofią TOYOTA GAZOO Racing, by tworzyć coraz lepsze samochody sportowe. Toyota GR Yaris zostanie wprowadzona na rynek w drugiej połowie 2020 roku i będzie stanowiła homologacyjną bazę dla kolejnej wersji rajdowego Yarisa WRC. Cena w Polsce będzie wynosić około 140 tys. zł, czyli mniej więcej tyle, na ile wyceniony był limitowany Yaris GRMN - (testowaliśmy go - ZOBACZ).

Toyota GR Yaris

i

Autor: Rafał Mądry Toyota GR Yaris

Zaprojektowana od podstaw

Nowy GR Yaris to pokaz możliwości japońskich inżynierów. GR nie bazuje na Yarisie czwartej generacji, który trafi w połowie roku do sprzedaży (TU o nim pisaliśmy - ZOBACZ), ponieważ został zaprojektowany od podstaw i ma indywidualną platformę. Płyta jest połączeniem debiutującej w nowej generacji Yarisa platformy GA-B z platformą GA-C znanej z Corolli. Pozwoliło to na zaprojektowanie nowego zawieszenia oraz zamontowanie napędu GR-FOUR. 

Przeczytaj także: Mocny akcent na zakończenie produkcji. Toyota Yaris GR Sport 1.5 Hybrid 100 KM e-CVT - TEST, OPINIA

Każdy aspekt samochodu został dopracowany pod kątem osiągów. Z wysoką mocą i niską masą auto ma wszystko, by odnieść sukces w sportowej rywalizacji, a jako super hot hatch dostarczyć niesamowitych osiągów na drodze. 3-drzwiowe nadwozie i niższa o 91 mm linia dachu zmniejszyła opory powietrza. W wyglądzie zewnętrznym tylko 4 elementy są wspólne z tradycyjnym Yarisem. Są to: lusterka boczne, antena dachowa, przednie reflektory orz tylne lampy. Cała reszta jest już indywidualna. Sylwetka przypomina małe coupe, drzwi zostały pozbawione okiennych ram, tył jest szeroki, a muskularne błotniki mieszczą 18-calowe obręcze kół. 4-osobowe wnętrze uzbrojone w sportowe fotele częściowo pochodzi z nowego Yarisa.

Umieszczenie silnika 1.6 turbo zostało nieco bliżej środka pojazdu. Akumulator powędrował do bagażnika, co pomogło osiągnąć korzystniejszy rozkład mas na osie. Dzięki temu auto ma prowadzić się lepiej i błyskawicznie reagować na to, co kierowca chce zrobić. Przy tylnej osi pracuje zawieszenie z podwójnymi wahaczami, z przodu zamontowano kolumny Macphersona. Imponujący stosunek mocy do masy własnej wynoszącej 1280 kg, osiągnięto poprzez zastosowanie włókien węglowych (został z niego wykonany m.in. dach) i aluminium (maska, drzwi, tylna klapa).

Toyota GR Yaris

i

Autor: Rafał Mądry Toyota GR Yaris

Najmocniejsze 3 cylindry świata

Sercem jest trzycylindrowy turbodoładowany silnik. By generować maksymalne osiągi, wykorzystując system chłodzenia tłoków, zawory wylotowe o większej średnicy i obrobiony maszynowo układ dolotowy. Jednostka o pojemności 1618 cm³ generuje moc maksymalną 261 KM (192 kW) oraz 360 Nm momentu obrotowego. Co ciekawe, w Japonii jednostka ta będzie mocniejsza o 10 KM. Lekki 12-zaworowy silnik DOHC wspierany jest przez turbosprężarkę oraz połączony został z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, która jest przystosowana do pracy z wysokim momentem obrotowym. Motor ten kręci się do 7000 obr./min. Stosunek mocy do masy wynosi 4,9 kg/KM. Toyota informuje, że przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa mniej niż 5,5 sekundy. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 230 km/h.

Przeczytaj także: Jest tak gorąca, że aż parzy! Toyota Yaris wyrosła na drapieżnego hot-hatcha

Napęd na cztery koła GR-FOUR został zaprojektowany tak, by jak najefektywniej przekazywać moc na każde koło, a do tego jest lekki i prosty w konstrukcji. To kolejny element zapewniający wysokie osiągi GR Yarisa. Za rozdział momentu napędowego pomiędzy przednią i tylną osią odpowiada sprzęgło. Jako opcja w Pakiecie Circuit występują dwa mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu Torsen, które rozdzielają moc między lewą i prawą stronę, żeby dać naturalną i bezpośrednią kontrolę nad autem.

W trakcie jazdy kierowca może dostosować pracę napędu na cztery koła do swoich preferencji lub sytuacji na drodze, wybierając jeden z trzech trybów jazdy. W standardowym trybie 60 procent mocy przekazywane jest na koła przednie, a 40 procent na tylne. W trybie Sport większy moment napędowy kierowany jest na tył (30:70), żeby zapewnić radość z jazdy na torze czy krętych drogach, a w trybie Track bazowym ustawieniem jest 50:50, by zapewnić doskonałe prowadzenie na odcinkach specjalnych czy torze. W każdym z trybów rozkład momentu napędowego będzie automatycznie dostosowywany do reakcji kierowcy, zachowania auta oraz warunków na drodze czy torze.

Toyota GR Yaris

i

Autor: Rafał Mądry Toyota GR Yaris

Pakiet Circuit

Toyota GR Yaris może zostać wyposażona dodatkowo w Pakiet Circuit. W jego skład wchodzą mechanizm różnicowy Torsen na obu osiach, sportowo zestrojone zawieszenie oraz felgi z kutego aluminium z oponami Michelin Pilot Sport 4s w rozmiarze 225/40R18.

Przeczytaj też: Toyota GR Supra 3.0 R6 Turbo 8AT - TEST, OPINIA

System hamulcowy już seryjnie składa się z nacinanych tarcz o średnicy 356 mm z czterotłoczkowymi zaciskami z przodu, które zostały zaprojektowane by radzić sobie podczas wymagającej jazdy z wysokimi prędkościami na torze czy odcinkach specjalnych oraz z pracą w wysokich temperaturach.

Toyota GT Yaris będzie produkowana w fabryce w Motomachi. W tej samej fabryce produkowany był legendarny model Lexus LFA.

Bądź na bieżąco, obserwuj nas na facebooku

Toyota GR Yaris - dane techniczne

SILNIK
Typ Trzy cylindry w układzie rzędowym
Umiejscowienie wałka rozrządu DOHC 12V z VVTi
Typ wtrysku D4S - bezpośredni i pośredni wtrysk paliwa
Doładowanie Turbosprężarka
Pojemność (cm3) 1618
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) 87,5 x 89,7
Stopień sprężenia 10,5:1
Moc maksymalna KM (kW) 261 (192)
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 360
Norma emisji spalin Euro 6d Temp
PRZENIESIENIE NAPĘDU GR-FOUR 4WD system
Typ skrzyni biegów Manualna, 6-biegowa
OSIĄGI
Stosunek mocy do masy kg/kW (kg/KM) 6,7 (4,9)
Przyspieszenie 0-100 km/h poniżej 5,5 s
Prędkość maksymalna (km/h) 230 (ograniczona elektronicznie)
ZAWIESZENIE
Przednie zawieszenie MacPherson
Tylne zawieszenie podwójne wahacze
Układ kierowniczy Rack&Pinion, elektrycznie wspomagany
Minimalna średnica skrętu (m) 10,8
HAMULCE
Przednie (średnica w mm) Wentylowane tarcze (356)
4-tłoczkowe zaciski
Tylne (średnica w mm) Wentylowane tarcze (297)
2-tłoczkowe zaciski
Opony Dunlop SP Sport MAXX050
Michelin Pilot Sport 4s
Wymiary opon 225/40 R18
WYMIARY ZEWNĘTRZNE
Długość całkowita 3995 mm
Szerokość całkowita 1805 mm
Wysokość całkowita 1460 mm
Rozstaw osi 2558 mm
Rozstaw kół przednich 1530 mm
Rozstaw kół tylnych 1560 mm
Masa całkowita (bez kierowcy) 1280 kg

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki