Toyota Supra coraz bliżej! Zobacz szczegóły

2018-07-18 11:25

Choć do oficjalnego debiutu seryjnej wersji wyczekanej Toyoty Supry zostało jeszcze kilka tygodni, marka regularnie podgrzewa atmosferę wokół legendarnego modelu. Niedawno zamaskowana Supra pokazała swoje możliwości podczas Goodwood Festival of Speed, a my znamy coraz więcej szczegółów technicznych.

Toyota Supra to model z długą historią. Pierwsza generacja zadebiutowała w 1979 roku. Od tamtej pory doczekała się czterech wcieleń, jednak w 2002 roku podjęto decyzję o zakończeniu produkcji. Czwartą Suprę, model A80, rozsławił w szczególności film „Szybcy i wściekli”, a także legendarny 330-konny silnik Twin Turbo 2JZ-GTE – ulubiony motor tunerów, drifterów i amatorów drag racingu. 2JZ jest ceniony i poszukiwany na rynku ze względu na wyjątkową odporność i podatność na przeróbki. Na początku lat 90. Supra A80 była jednym z najmocniejszych seryjnych samochodów, a przy tym wyróżniała się na tle europejskiej i amerykańskiej konkurencji niezwykłą starannością wykonania, niezawodnością i odpornością na najbardziej spektakularne sportowe popisy. Po 20 latach legenda japońskiego motorsportu ma jednak wrócić w najlepszej możliwej odsłonie. Nowa Supra A90 ma wysoko ustawioną poprzeczkę.

Porównywalna moc, lżejsza konstrukcja

Premiera seryjnej Toyoty Supry w Europie jest zaplanowana na wrzesień, a do salonów model trafi w połowie przyszłego roku. Nowa Supra została po raz pierwszy pokazana w akcji w ostatni weekend na Goodwood Festival of Speed. Podczas pokazowego przejazdu na torze Goodwood prototyp był pokryty kamuflażem, a producent nie podał żadnych szczegółów technicznych auta. Jednak w rozmowie z dziennikarzami Tetsuya Tada, główny inżynier Supry, zdradził kilka ważnych informacji.

„Nie mogę podać konkretnych wartości, ale moc silnika Supry jest porównywalna z samochodami Lexusa z serii F”

– powiedział Tada redakcji Autocar. Szef zespołu projektantów Supry wskazał na wartość momentu obrotowego na poziomie około 530 Nm.

„Jak sami możecie ocenić, samochód jest lekki i kompaktowy – rozstaw osi jest nawet krótszy niż w Toyocie GT86. Supra jest o około 200-300 kg lżejsza niż samochody serii F”.

Z komentarzy Tady wynika zatem, że Supra będzie miała masę około 1500 kg i rozstaw osi krótszy niż 2,57 m. Prawdopodobnie nowy model będzie też lżejszy od Supry czwartej generacji.

Supra z dwoma silnikami

Niedawno japoński magazyn Best Car przewidywał, że zapowiadana przez Toyotę, opracowana wspólnie z BMW rzędowa szóstka do Supry będzie miała około 335 KM. W ostatnich dniach wypłynął dokument, który to potwierdza. Pochodzi on prawdopodobnie od niemieckiego producenta skrzyni biegów ZF. Wynika z niego jednak, że rzędowa szóstka może nie być jedynym silnikiem benzynowym, dostępnym pod maską sportowego coupe Toyoty.

Z dokumentu ZF można wyczytać, że Supra będzie napędzana dwoma silnikami do wyboru. Słabsza wersja to turbodoładowany, 4-cylidrowy silnik BMW B48B20 o pojemności 2 litrów i mocy 262 KM. Drugą opcję stanowi 6-cylindrowy, rzędowy turbodoładowany silnik B58B30 BMW o mocy 335 KM. Zestawienie wskazuje także, że oba warianty zostaną wyposażone w 8-stopniową automatyczną skrzynię biegów o oznaczeniu ZF-8HP51HIS, wykorzystywaną w wielu modelach BMW.

Toyota Supra w kamuflażu

i

Autor: Toyota Toyota Supra w kamuflażu na Goodwood Festival of Speed Link: Przejdź do galerii

Testsuya Tada potwierdził, że Supra będzie dostępna z silnikiem 4-cylindrowym. Ze słów głównego inżyniera modelu wynika, że coupe w tej wersji będzie lżejsze, będzie miało lepszy rozkład masy i będzie ostrzej wchodziło w zakręty. Supra będzie miała tylny napęd, rozkład masy w proporcji 50:50 i mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. W konstrukcji nowego coupe użyto m.in. włókien węglowych co nie tylko zwiększyło jego sztywnośc, ale i pozwoliło obniżyć masę. .Dla zespołu Tetsuyi Tady, który odpowiadał również za konstrukcję GT86, przy budowie Supry przyjemność z prowadzenia była ważniejsza od maksymalizacji osiągów.

„Środek ciężkości Supry będzie niższy niż GT86, a nadwozie będzie dwukrotnie sztywniejsze”

– powiedział Tada.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki