Trzy nowe hybrydy Renault: Clio, Captur, Megane z technologią E-TECH. Napęd tych aut jest szczególny

2020-09-23 3:25

Renault choć już od dawna oferuje w pełni elektryczne samochody, wśród których europejskim bestsellerem jest Renault Zoe, bardzo długo zwlekało z wprowadzeniem modeli wykorzystujących do napędu jednostki hybrydowe. W 2020 roku sytuacja ta jednak diametralnie ulega zmianie za sprawą trzech nowości: Renault Clio E-TECH Hybrid, Renault Captur E-TECH Plug-In Hybrid oraz Renault Megane Grandtour E-TECH Plug-In Hybrid. Czym charakteryzuje się każdy z tych samochodów?

Renault Polska podczas premiery połączonej z jazdami testowymi, z rozmachem zaprezentowało w Sopocie trzy nowe auta. O ile Clio stało się pełnoprawną hybrydą, tak modele Captur i Megane (na początek w wersji kombi) uzbrojono w hybrydy typu plug-in, co oznacza możliwość ładowania akumulatorów z sieci energetycznej za pomocą kabla. Zelektryfikowanie najpopularniejszych samochodów francuskiej marki twardo wiąże się z unijnymi wymogami dotyczącymi obniżenia zużycia paliwa i emisji CO2.

Sprawdziliśmy: To elektryczne Renault łapie się na państwowe dopłaty. Renault Zoe R135 Intens - TEST, OPINIA

Grupa Renault aktywnie angażuje się w rozwój elektromobilności. Jako leader sprzedaży samochodów czysto elektrycznych w Europie, ma ponad 10-letnie doświadczenie w segmencie samochodów zasilanych energią czerpaną z gniazdka, a teraz wprowadza na rynek napędy hybrydowe. Tworzenie gamy E-TECH Francuzi rozpoczęli od swoich trzech bestselerów, które mają dawać klientom możliwość wyboru technologii napędu dostosowanej do ich potrzeb. Uniwersalnym autem miejskim pozostaje Clio doposażone hybrydę, a w kombinacji kręcenia się wokół komina i wyjeżdżania w trasę, sprawdzić ma się Captur i Megane z hybrydami doładowywanymi z gniazdka, zapewniając w takich warunkach umiarkowane zużycie paliwa i niską emisję CO2.

WIDEO - Renault E-Days w Sopocie

Technologia E-TECH

Dzięki opracowaniu uniwersalnego napędu hybrydowego, a nie zwykłego zelektryfikowanego silnika spalinowego, samochody z rodziny E-TECH mają kilka ważnych cech. Rozwiązania te są wynikiem wykorzystania wiedzy i doświadczenia zdobytego w Formule 1 i segmencie samochodów elektrycznych. Każdorazowe uruchomienie pojazdu oraz ruszenie z miejsca odbywa się na silniku elektrycznym. Wysoka sprawność energetyczna jest zapewniona przez wielotrybową skrzynię biegów Multi-mode (MMT). Skuteczne odzyskiwanie energii z hamowania powoduje gromadzone energii elektrycznej w akumulatorze trakcyjnym.

Renault Clio E-TECH 140 Hybrid napędza silnik benzynowy 1.6 litra nowej generacji. Pozostałe elementy układu to dwa silniki elektryczne, jeden do napędu (tak zwany E-Motor), a drugi typu HSG (High-Voltage Starter Generator, czyli wysokonapięciowy rozrusznik i generator) oraz innowacyjna, wielotrybowa skrzynia biegów Multi-mode (MMT) ze sprzęgłem kłowym. Rewolucyjne połączenie silników elektrycznych i skrzyni biegów ze sprzęgłem kłowym zapewnia optymalną, płynną zmianę przełożeń. Clio Hybrid otrzymało akumulator trakcyjny o pojemności 1,2 kWh (230 V). Pojazd może poruszać się po mieście w trybie w pełni elektrycznym przez 80% czasu jazdy, a zużycie paliwa w cyklu miejskim może być nawet o 40% niższe niż w wersji z silnikiem benzynowym. 

Polecamy test: Ta hybryda namiesza w klasie B! Renault Clio E-TECH 140 Hybrid już w Polsce. Jak działa nowy napęd?

W trybie elektrycznym hybrydowe Clio może osiągnąć prędkość 70-75 km/h. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 4,3 l/100 km, a emisja CO2 96 g/km (zgodnie z protokołem WLTP). Akumulator trakcyjny nie zmniejsza pojemności bagażnika (299 l), a tylną kanapę nadal można składać. Zachowano też miejsce na koło zapasowe.

GALERIA - Renault Clio E-TECH 140 Hybrid

Megane Grandtour E-TECH 160 Plug-in Hybrid oraz Renault Captur E-TECH 160 Plug-in Hybrid wykorzystują ten sam napęd. W tych samochodach hybryda - tak samo, jak w Clio - stanowiąca połączenie silnika benzynowego o pojemności 1.6 litra, dwóch silników elektrycznych i kłowej skrzyni biegów, generuje wyższą systemową moc 160 KM. Akumulator trakcyjny jest inny, niż ten stosowany w Clio - pojemność baterii wynosi 9,8 kWh (400 V) i można ją ładować z gniazdka. Zasięg pozwala na pokonanie średnio 50 km w trybie w 100% elektrycznym z prędkością do 135 km/h w cyklu mieszanym i nawet 65 km w cyklu miejskim (wg WLTP).

Zmiany trybów pracy są praktycznie niewyczuwalne w czasie jazdy i nie wymagają żadnego działania ze strony kierowcy. System E-TECH automatycznie dobiera tryb pracy, który jest najlepszy w danej sytuacji, aby maksymalnie zoptymalizować zużycie paliwa i emisję CO2 bez uszczerbku dla dynamiki i przyjemności jazdy. W cyklu mieszanym nowy Megane Grandtour E-TECH Plug-in Hybrid zużywa 1,3 l/100 km i emituje 28 g CO₂/km (wartości zgodne z protokołem WLTP). Auto nie traci możliwości zmiany aranżacji wnętrza ze składaną kanapą i płaską podłogą. Można również złożyć oparcie przedniego siedzenia pasażera do położenia stolika. Kufer ma pojemność 447 litrów.

GALERIA - Renault Megane Grandtour E-TECH 160 Plug-In Hybrid

Aby maksymalnie zwiększyć zasięg w trybie elektrycznym, zarówno Megan Grandtour, jak i Captur, powinny być regularnie podłączane do ładowania (od 3 do 5 godzin w zależności od rodzaju gniazda, z możliwością ładowania również z gniazda domowego). Po rozładowaniu akumulatora napęd działa podobnie jak standardowa pełna hybryda w Clio. Rozruch zawsze odbywa się w trybie elektrycznym i gwarantowane jest niższe zużycie paliwa.

Trzy tryby jazdy systemu MULTI-SENSE (dla modeli Megane i Captur) pozwalają dostosować wydajność napędu do preferencji kierowcy. „Pure” umożliwia przejście do trybu w 100% elektrycznego pod warunkiem wystarczającego zapasu energii w akumulatorze. W trybie „Sport” jeśli akumulator jest wystarczająco naładowany, po maksymalnym wciśnięciu pedału gazu, trzy silniki mogą współpracować ze sobą dzięki szeregowo-równoległej konstrukcji napędu i dostarczać pełną moc. Tryb „E-Save” ogranicza pracę silnika elektrycznego i korzysta z silnika spalinowego, aby zachować rezerwę energii elektrycznej w akumulatorze (min. 40% naładowania).

W cyklu mieszanym Captur E-TECH Plug-in Hybrid zużywa 1,5 l/100 km i emituje 32 g CO2/km (zgodnie z protokołem WLTP). Aranżacja wnętrza (przesuwna i składana tylna kanapa w zakresie 16 cm) została w Capturze niezmieniona, a pojemność bagażnika wynosi 379 litrów.

GALERIA - Renault Captur E-TECH 160 Plug-In Hybrid

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki