Zobacz, które auta najmniej się psują

2008-02-11 18:55

Bezawaryjnych aut nie było, nie ma i nie będzie. Wszystkie samochody się psują, z tą tylko różnicą, że jedne bardziej, a inne mniej.

Fachowcy z różnych krajów od lat śledzą ten problem i tak powstają firmowane przez nich cykliczne rankingi niezawodności. Można się spierać o kryteria, na podstawie których one powstają, ale na pewno te modele marek, które sprawiają najwięcej kłopotów użytkownikom, nie trafią na czołowe miejsca w statystykach bezawaryjności i odwrotnie. Na naszym rynku najbardziej znane są rankingi niezawodności opracowane przez niemieckie firmy DEKRA i TUV.

Ta ostatnia właśnie opublikowała swój najświeższy raport. Jak zwykle najwięcej emocji budzi kategoria najmłodszych aut, gdzie co roku zmienia się lider. Wygrana "japończyka" nie powinna dziwić, bo do wysokiej niezawodności samochodów z Kraju Kwitnącej Wiśni zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Pewnym zaskoczeniem może być jednak znikoma liczba modeli toyoty na najwyższych miejscach w pozostałych grupach wiekowych. Zajmują je natomiast inne marki japońskie i niemieckie, przy czym przedstawiciele tych ostatnich to przede wszystkim pojazdy z najwyższej półki.

Mimo że rankingi niezawodności obarczone są pewnymi błędami, to jeśli zależy nam na aucie, które rzadko ma trafiać do warsztatu, warto je wziąć pod uwagę.

Niezawodność i nasze rynkowe hity

Oto jak wypadają pod względem niezawodności (w grupie najmłodszych aut - śr. usterkowość - 4,8 proc.) najczęściej kupowane nowe auta na naszym rynku

lp.

marka i model

liczba sprzedanych aut w 2007 roku

miejsce w rankingu TUV

usterkowość

skoda fabia 

17 017 

49 

4,3 proc.

skoda octavia 

12 477 

35 

3,8 proc.

toyota yaris 

11 754 

13 

2,6 proc.

ford focus 

10 325 

44 

4,1 proc.

fiat panda 

9 271 

98 

7,0 proc.

fiat punto 

8 200 

83 

6,1 proc.

VW passat 

7 505 

64 

4,9 proc.

opel corsa 

6 568 

45 

4,2 proc.

opel astra II 

6 469 

73 

5,3 proc.

10 

honda civic 

6 040 

45 

4,2 proc.

 

Kto to bada i jak to robi?

TUV to niemieckie stowarzyszenie nadzoru technicznego. Badania TUV odnośnie niezawodności aut obejmują okres od lipca do czerwca następnego roku. Auta poddawane są kontroli w warsztatach i podczas okresowych przeglądów rejestracyjnych. Eksperci TUV sprawdzają osiemnaście ważnych podzespołów pojazdu podzielonych na cztery zasadnicze grupy, czyli podwozie, hamulce, oświetlenie i układy odpowiedzialne za ochronę środowiska. Technik dokonujący przeglądu auta bada ponad sto punktów kontrolnych. W rankingu bierze się pod uwagę tzw. poważne usterki. Im dany model trapi mniej poważnych usterek, tym wyższe miejsce w rankingu. Ostatni raport powstał w oparciu o wyniki badań ponad 7 milionów aut.

auta 2- i 3-letnie
średnia usterkowość - 4,8 proc.
1 mazda 3 1,2 proc.
2 mazda 2 1,4 proc.
3 vw golf/bora 2,2 proc.
ford fusion 2,2 proc.
5 honda jazz 2,3 proc.

auta 4- i 5-letnie
średnia usterkowość - 8,9 proc.
1 porsche 911 2,8 proc.
2 honda jazz 2,9 proc.
3 subaru legacy 3,4 proc.
4 porsche boxster 3,6 proc.
5 BMW seria 7 3,9 proc.

auta 6- i 7-letnie
średnia usterkowość - 13,3 proc.
1 toyota RAV4 3,6 proc.
2 porsche 911 4,5 proc.
3 porsche boxster 4,6 proc.
4 mercedes SL 4,8 proc.
5 mazda demio 5,7 proc.

auta 8- i 9-letnie
średnia usterkowość - 18,1 proc.
1 porsche boxster 4,2 proc.
2 porsche 911 5,8 proc.
3 mercedes SL 7,3 proc.
4 subaru forester 7,4 proc.
5 toyota RAV4 7,9 proc.

auta 10- i 11-letnie
średnia usterkowość - 22,5 proc.
1 porsche 911 5,0 proc.
2 mercedes SL 6,3 proc.
3 toyota RAV4 8,4 proc.
4 mercedes SLK 9,7 proc.
5 subaru legacy 10,6 proc.
toyota starlet 10,6 proc.

Średnia usterkowość to odsetek wszystkich aut w danej grupie wiekowej, w których występują poważne usterki
Usterkowość auta to odsetek aut danego modelu w określonej grupie wiekowej, w których występują poważne usterki

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki