wymiana oleju w samochodzie

i

Autor: Castrol wymiana oleju w samochodzie

5 argumentów dlaczego musimy wymieniać olej, skoro mamy filtr oleju

2015-12-08 3:30

Często spotykamy się z twierdzeniem, że nie warto wymieniać oleju, skoro mamy filtr olejowy, ponieważ to filtr jest odpowiedzialny za usuwanie z oleju zanieczyszczeń. Zwróciliśmy się z tą sprawą do eksperta i okazało się, że nie tylko zanieczyszczenia w oleju są zagrożeniem dla silnika.

Olej silnikowy służy nie tylko do smarowania, ma też wiele innych zadań, np. odprowadzanie ciepła i oczyszczanie silnika z różnych drobin. Jeśli olej zużywałby się wyłącznie poprzez zanieczyszczenia dostające się do oleju, wystarczyłoby jedynie jego filtrowanie. W rzeczywistości olej silnikowy zużywa się na wielu płaszczyznach. Specjalnie dla SuperAuto24.pl, pan Paweł Mastalerek - ekspert techniczny Castrol, opracował listę pięciu powodów, dla których należy wymieniać olej silnikowy. Oto ona:

1. Zużyty olej to większe opory pracy silnika

Olej w czasie pracy obniża swoją lepkość, staje się "rzadszy" i ochronna warstwa oleju zwana filmem olejowym staje się coraz cieńsza. Po przekroczeniu krytycznej grubości filmu olejowego dochodzi do kontaktów metal-metal, co prowadzi do zużycia i wzrostu oporów pracy, a finalnie nawet do poważnej awarii silnika. Samo filtrowanie oleju nie ochroni przed utratą jego lepkości.

Zobacz też: Kiedy silnik samochodu zużywa się najszybciej?

2. Świeży olej zapobiega korozji wnętrza silnika

Olej pracując w silniku ma kontakt z paliwem oraz gazami powstającymi w procesie spalania. Kwaśne związki powstające podczas spalania paliwa zmieniają odczyn (pH) oleju. Dlatego świeży olej ma odczyn zasadowy, co pozwala neutralizować kwaśne związki. Odczyn oleju jest ustalony na takim poziomie, by pH oleju między wymianami nie zmieniło się na kwaśne (poniżej 7). Jeśli nie będziemy przestrzegać terminu wymiany oleju jego odczyn zmieni się z zasadowego w kwaśny i rozpoczną się procesy żelowania oleju, powstawania szlamów i korozja wnętrza silnika. I znów – filtrowanie oleju nie zwiększa jego zasadowości.

3. Olej też się starzeje

Olej pracując w silniku pracuje w wysokiej temperaturze, co powoduje jego utlenianie. Utlenianie to nic innego jak procesy starzenia się. Filtrowanie oleju nie powoduje odnawiania oleju i zaniku utlenionych frakcji.

4. Nie wszystkie zanieczyszczenia trafiają do filtra

Olej pracując w silniku ma za zadanie rozpuszczać zanieczyszczenia i utrzymywać je w oleju w postaci zawiesiny, a duże zanieczyszczenia przetransportować do filtra i tam pozostawić. Filtry oleju stosowane w silnikach nie są tak dokładne, aby wyłapały wszystkie zanieczyszczenia. Małe cząstki, np. sadzy, są neutralizowane przez rozpuszczane w oleju – stąd jego czarny kolor w silnikach wysokoprężnych. Związanie sadzy w ten sposób sprawia, że nie ma ona właściwości ściernych, które mogłyby prowadzić do zużycia silnika. Aby tę rozpuszczoną sadzę usunąć z silnika konieczna jest wymiana oleju na nowy.

Sprawdź: Czy warto stosować płyn zimowy, jaki najlepiej wybrać

5. Dodatki w olejach tracą właściwości

Olej będąc skomplikowaną mieszaniną dodatków chemicznych zużywa się po pewnym okresie pracy. Wiele dodatków takich jak depresatory, modyfikatory lepkości oraz modyfikatory tarcia, dodatki przeciwzużyciowe, dodatki myjące, dodatki dyspergujące sadzę i produkty zużycia, emulgatory oraz wiele innych zużywają się fizycznie bądź chemicznie, co wymusza okresową wymianę oleju.

Filtrowanie oleju gwarantuje zatrzymanie w filtrze dużych i niebezpiecznych cząstek stałych lecz nie umożliwia zatrzymania procesów zużywania się oleju i tym samym zmniejszenia zużycia silnika.

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki