Czy zmieniać opony na zimowe, gdy nie ma śniegu?

2019-10-25 0:00
Czy zmieniać opony na zimowe, gdy nie ma śniegu?
Autor: Shutterstock

O pony zimowe lub dobre całoroczne z homologacją zimową to inwestycja w bezpieczeństwo jazdy. Na mokrej jezdni, przy temperaturze 6 stopni i hamowaniu przy prędkości 80 km/h opona zimowa zatrzyma się aż o 7 metrów wcześniej niż opona letnia. To więcej niż długość twojego samochodu!

Jesienią jazda samochodem wygląda zupełnie inaczej. My, kierowcy, nieustannie jeździmy za szybko i zapominamy uwzględnić warunki pogodowe. Mgła, deszcz i mokre liście na jezdni to dostateczne powody, dla których należałoby zdjąć nogę z gazu. Do tego dochodzi kwestia opon, letnie nie zdają egzaminu.

Nie czekaj na pierwszy śnieg

Zastosowana w zimówkach bardziej miękka i elastyczna mieszanka gumowa bieżnika lepiej sprawdza się już przy 7–10ºC. Ma to szczególne znaczenie na mokrej nawierzchni, gdy twarda opona letnia nie zapewnia właściwej przyczepności. Droga hamowania znacznie się wtedy wydłuża – zimowka pozwoli zahamować wcześniej i zapewni pełne bezpieczeństwo. Dotyczy to także SUV-ów z napędem 4x4!

Mniejsze prawdopodobieństwo poślizgu w trudnych warunkach

Opony z homologacją zimową – czyli z symbolem płatka śniegu na tle gór – mają liczne blokujące się nacięcia i rowki. Większa liczba nacięć umożliwia lepszą przyczepność w warunkach jesiennej słoty i deszczu ze śniegiem, co jest szczególnie istotne podczas często występujących w sezonie jesienno- -zimowych opadów

Niszczysz opony letnie, jeżdżąc na nich zimą

Jazda na oponach letnich zimą jest całkowicie nieuzasadniona z punktu widzenia ekonomii. Przyśpieszasz ich zużycie, więc szybciej wydasz pieniądze na nowy komplet. Opony letnie po kilku miesiącach stania lub jazdy w zimowych warunkach bardzo twardnieją. Latem nie będą się już do niczego nadawały, nawet jeżeli wcześniej nie wjedziesz na nich do rowu.

PIOTR SARNECKI, Dyrektor Generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO):
PIOTR SARNECKI, Dyrektor Generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO):

– Jadąc na mokrej i śliskiej drodze ważne jest zachowanie ostrożności, dostosowanie prędkości do warunków, ale także zadbanie o odpowiednie opony – bez tego nie ma mowy o bezpiecznej podróży. Zmieniajmy ogumienie na zimowe lub całoroczne z homologacją zimową, gdy tylko temperatura rano regularnie spada poniżej 7°C. Korzystajmy z certyfikowanych serwisów oponiarskich – można je znaleźć na stronie certyfikatoponiarski.pl. Tam mamy gwarancję jakości usługi, odpowiedniego wyposażenia oraz umiejętności serwisantów. Przy niefachowym zdejmowaniu ogumienia z felgi łatwo uszkodzić stopkę opony i przerwać jej drutówkę.

 

PARTNEREM MATERIAŁU JEST

Polski związek przemysłu oponiarskiego
Autor: PZPO