wypadek drogowy

i

Autor: Tomasz Radzik wypadek drogowy

Polska w ogonie UE pod względem liczby ofiar wypadków drogowych. Szwedzi mówią nam co robić, aby było lepiej

2018-11-26 7:52

Zaledwie w październiku 2018 r. na polskich drogach zginęło 298 osób, gdzie w ciągu całego roku w Szwecji liczba ofiar wyniosła 253 osób. W 2017 roku Szwecja odnotowała najmniej wypadków i ofiar śmiertelnych spośród państw Unii Europejskiej. Polska za to znajduje się na 4 miejscu w UE pod względem liczby ofiar wypadków. Jak szwedka technologia może nam pomóc?

Statystyki przerażają, ale są prawdziwe. Pod względem liczby ofiar wypadków na 1 mln mieszkańców, Polska zajmuje 4 miejsce w UE. Uwagę na ten fakt zwracają Szwedzi, którzy sukcesywnie w swoim kraju redukują z roku na rok ilość ofiarom poprzez skuteczną edukację oraz technologie stosowane w samochodach własnej produkcji.

Szwecja przez ostatnie dekady pracowała nad rozwiązaniami, z których korzysta cały świat. Z radością podzielimy się wypracowanymi przez nas dobrymi praktykami, aby również przyjęły się w Polsce, ponieważ wierzymy, że pomogą znacząco zwiększyć bezpieczeństwo na drogach i wpłynąć na redukcję smogu.

– powiedział Erik Friberg, Radca Handlowy Ambasady Szwecji w Polsce.

Wizja zero

Projekt "Wizja Zero" to jeden z najważniejszych projektów wpływających na poprawę bezpieczeństwa na drogach w Szwecji. Inicjatywa od lat sukcesywnie wpływa na zmniejszanie się ilości ofiar wypadków. Specjaliści przygotowali dla Polski trzy regulacje, które w Polsce można byłoby wdrożyć:

- Wprowadzanie w miastach specjalnych stref z dopuszczalną maksymalną prędkością 30 km/h. - Zderzenie pieszego lub rowerzysty z pojazdem jadącym 30 km/h daje 90 proc. szans na przeżycie. W przypadku 70 km/h szanse spadają do 5%.

- Tworzenie zwartych systemów transportowych, które odseparowują pieszych i rowerzystów od samochodów. Chodniki i ścieżki rowerowe są oddzielone od jezdni np. stalowymi linami.;

- Montowanie stalowych lin zawieszonych na słupkach, które zastępują tradycyjne bariery energochłonne. Liny te są znacznie bezpieczniejsze – skuteczniej pochłaniają energię kinetyczną. Co kilka kilometrów droga rozwidla się i umożliwia bezpieczne wyprzedzenie wolniejszego pojazdu. Dzięki temu eliminowane są kolizje czołowe, ale jednocześnie nie powstają problemy z płynnością ruchu.

Technologia

Założenia "Wizji zero" mogłyby momentalnie zmniejszyć odsetek ofiar wypadków drogowych. W 2017 r. w Polsce w wyniku "najechania na pieszego" zginęło 861 osób, a w zdarzeniach czołowych aż 507, co daje blisko 50% wszystkich zabitych na polskich drogach. Zdaniem szwedzkich przedstawicieli, w zmniejszeniu liczby ofiar pomocne mogłyby się okazać sprzęty firmy Sensys Gatso, które służą do egzekwowania przepisów ruchu drogowego, czy też technologie do śledzenia prędkości.

Bezpieczeństwo na drodze nie jest wyłącznie związane z regulacjami prawnymi, czy rozwiązaniami przestrzennymi miast. W głównej mierze chodzi o świadome podejście społeczeństwa do panującego problemu. Takie rzeczy jak zapinanie pasów oraz odpowiedni dobór fotelika dla dzieci grają tu kluczową rolę. Szwecja ma najniższy odsetek zabitych dzieci w ruchu drogowym. W 2017 r. w Polsce w wypadkach zginęło 56 dzieci w wieku do 14 lat, a kolejne 3116 doznało poważnych obrażeń.

Tematy poprawienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym w Polsce przy pomocy szweckiego doświadczenia i technologii były głównym celem seminarium zorganizowanego przez Ambasadę Szwecji oraz Biuro Radcy Handlowego Ambasady Szwecji w dniu 22 listopada br. w Warszawie.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki