Układ wydechowy samochodu. Co zużywa się najczęściej, jakie są objawy awarii

2014-05-11 15:28

Kolektory, katalizatory, tłumiki i rury. To główne części składowe samochodowych układów wydechowych. Chociaż systemy te nie należą do najbardziej skomplikowanych elementów pojazdów, to warto wiedzieć o nich kilka rzeczy, by uchronić się przed ewentualnymi konsekwencjami zaniedbania. O czym zatem warto pamiętać i na co zwracać uwagę?

Działanie układu wydechowego

Układ wydechowy - zwany też układem wylotowym - to system dosyć zaawansowany. Wchodzące w jego skład części zapewniają prawidłowe odprowadzanie z komór cylindrów gazów spalinowych. Cały proces zaczyna się od silnika. Z cylindrów wydechowe gazy trafiają do kolektora, następnie kierowane są do katalizatora/ów, gdzie w wysokiej temperaturze dochodzi do ich "zredukowania" (m.in. utlenianie tlenku węgla). Kolejny etap podróży gazów to tłumiki (odpowiedzialne za prawidłowe przetworzenie spalin i niwelowanie hałasu). Po oczyszczeniu spaliny dostają się, poprzez rurę wydechową, poza samochód.

Przeczytaj: HAMULCE: Jakie są objawy zużycia KLOCKÓW i TARCZ hamulcowych

Warto pamiętać, że w skład układu wylotowego wchodzą też sondy lambda, zazwyczaj pełniące funkcje regulacyjną oraz kontrolną. Dzięki nim możliwa jest kontrola składu gazów spalinowych. W pojazdach z silnikiem Diesla stosuje się natomiast filtry cząstek stałych (DPF - diesel particulate filter).

Zagrożenia wynikające ze zużycia wydechu

Poszczególne komponenty systemu ulegają z czasem zużyciu, na co wpływa m.in. korozja i wysokie temperatury. Uszkodzenie tego typu elementów jest w zasadzie tylko kwestią czasu, choć - zależnie od ich jakości - mogą to być okresy bardzo zróżnicowane. O szybkości zużycia decyduje również sposób eksploatacji samochodu - problemy częściej dotykają aut wykorzystywanych głównie do poruszania się po mieście.

Oznakami kłopotów są zazwyczaj podejrzane dźwięki - w przypadku uszkodzenia np. tłumika czy rury wydechowej samochód staje się nadzwyczaj głośny. Czasem można też poczuć wewnątrz pojazdu zapach spalin bądź benzyny. Problemy te przeważnie negatywnie przekładają się także na pracę silnika.

Patrz też: AMORTYZATORY: Jak dobrać amortyzatory do auta, kiedy należy wymienić

– Zepsuty lub niesprawny układ wydechowy może być przyczyną złej pracy silnika, która może doprowadzić nawet do jego zniszczenia. Jeśli np. tłumik jest przepalony i zwyczajnie nie spełnia swojej funkcji, to spaliny wracają z powrotem do komory spalania i tam zagęszczają powietrze, przez co utrudniają proces spalania benzyny. Może skończyć się to tym, że silnik zacznie się zwyczajnie dławić i krztusić – wyjaśnia Rafał Pyszny, ekspert sklepu webautoservice.pl.

Co zużywa się najczęściej

Z reguły komplikacje dotyczą tylko jednego z elementów układu. Przypadki zniszczenia całego systemu należą do rzadkości. Uszkodzeniom ulec mogą zarówno katalizatory i tłumiki, jak i pozostałe komponenty, w tym również sondy lambda. W sytuacji wystąpienia awarii lub wykrycia (podczas kontroli) uszkodzenia konieczna będzie naprawa albo wymiana części.

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki