W niepogodę unikaj wyprzedzania i kałuż. Jesienne deszcze zwiększają ryzyko aquaplaningu

2019-09-30 8:15 Nokian, Rafał Mądry
Jazda po mokrej nawierzchni
Autor: Nokian Jazda po mokrej nawierzchni

Dobra przyczepność na mokrej nawierzchni nie wystarczy, aby wyeliminować ryzyko aquaplaningu, które wzrasta wraz z nadejściem jesiennych deszczy. Choć podczas jazdy po mokrej drodze istotną rolę pełni głębokość bieżnika opon, to kluczowy jest przede wszystkim styl jazdy kierowcy.

Wraz z nadejściem jesieni wieczory stają się coraz dłuższe, a ulewne opady coraz częstsze. Na północy, pełne kolein drogi mogą być niebezpieczne zarówno w trakcie, jak i po deszczu: ryzyko aquaplaningu wzrasta, gdy woda zalegająca na powierzchni jezdni nie ma czasu wyschnąć.

Przeczytaj również: Czym jest aquaplaning na drodze, co zrobić gdy wpadnie się autem w poślizg

W sytuacji, gdy bieżnik nie nadąża z usuwaniem wody spod kół pojazdu, pomiędzy oponą a jezdnią tworzy się rodzaj poduszki wodnej. W rezultacie opona traci przyczepność, a kierowca kontrolę nad pojazdem. Zjawisko aquaplaningu może zaskoczyć nawet najbardziej doświadczonych kierowców ze względu na to, że nieprzewidywalne zachowanie pojazdu praktycznie uniemożliwia wyćwiczenie odpowiedniej reakcji. 

aquaplaning
Autor: Nokian aquaplaning

Kontroluj stan opon

Najbezpieczniejszym wyborem do jazdy po mokrych jesiennych drogach są wysokiej klasy opony letnie o odpowiedniej głębokości bieżnika.

Dbałość o dobry stan opon pozwala ograniczyć ryzyko wystąpienia zjawiska aquaplaningu; jeśli opony są zużyte, ich rowki nie będą w stanie efektywnie odprowadzać wody spod kół

– mówi kierownik działu wsparcia technicznego w Nokian Tyres, Matti Morri.

Wyniki testu porównawczego opublikowanego w tegorocznym majowym wydaniu czasopisma motoryzacyjnego „Tekniikan Maailma” wskazują, że zużyte opony letnie o głębokości bieżnika wynoszącej 3-4 mm zapewniają znacznie mniejszą kontrolę nad pojazdem niż nowe opony letnie z bieżnikiem o głębokości 7 mm. Poruszając się po pokrytym 10-milimetrową warstwą wody torze, nowe opony wpadły w poślizg przy prędkości 83,1 km/h, podczas gdy dla opon zużytych było to 61,2 km/h. W celu uniknięcia zjawiska aquaplaningu opony powinno się wymieniać, gdy głębokość bieżnika spadnie poniżej 4 mm. 

Dowiedz się: Mika Hakkinen pokazał na Red Bull Ring dlaczego warto dopłacać do dobrych opon

Nowe opony letnie gwarantują także krótszą drogę hamowania na mokrej nawierzchni. Matti Morri zwraca jednak uwagę, aby nie mylić przyczepności czy drogi hamowania na mokrej nawierzchni ze skłonnością opony do aquaplaningu.

Podana na europejskiej etykiecie opony klasa przyczepności na mokrej nawierzchni odnosi się do skuteczności opony w tym zakresie, czyli innymi słowy jej zachowania podczas jady na mokrym asfalcie. Z etykiety opony nie odczytamy jej skłonności do wpadania w poślizg

– podkreśla Morri.

aquaplaning
Autor: Nokian aquaplaning

Ciśnienie powietrza

Oprócz stanu ogumienia ważnym czynnikiem jest także ciśnieniae powietrza w oponach. Jeśli w oponie znajduje się zbyt mało powietrza, może ona nie być w stanie zachować odpowiedniego kształtu zapewniającego efektywne odprowadzanie wody, co wpłynie na zwiększenie podatności na aquaplaning.  

Pisaliśmy także: Lepiej nie ryzykować! Mocne i szybkie auta potrzebują opon z wyższej półki

Unikaj wyprzedzania i kałuż 

Oprócz dobrych opon duże znaczenie dla bezpieczeństwa ma zachowanie kierowcy. Ważne jest, aby podczas deszczu ograniczyć prędkość jazdy. Szybkość należy redukować, gdy przejeżdżamy przez kałużę. O ile to możliwe powinno się także unikać kolein, gdyż to w nich zbiera się woda. Niewskazane jest także wyprzedzanie. Jeśli podczas zmiany pasa ruchu natrafimy na koleinę łatwo możemy wpaść w poślizg.

Co zrobić w przypadku poślizgu

Jeśli wpadniesz w poślizg, zachowaj spokój. Zdejmij stopę z gazu i wciśnij sprzęgło. Pozwoli to zmniejszyć prędkość pojazdu i odzyskać przyczepność. Hamowanie doprowadzi jedynie do jeszcze większej utraty przyczepności. Trzymaj kierownicę prosto, aby po odzyskaniu przyczepności nie wjechać do rowu ani nie zjechać na przeciwległy pas ruchu.

poślizg, aquaplaning, mokra jezdnia
Autor: Seat
Najnowsze