Audi w cenie dwóch Passatów! W czym Audi A6 allroad jest lepsze niż VW Passat Alltrack? TEST, OPINIA, PORÓWNANIE

2019-12-14 20:20 Paweł Kaczor

Pochodzą z tego samego koncernu, posiadają w nazwie przedrostek „all”, napędzane są silnikami diesla i zostały wyposażone w napęd na cztery koła. Volkswagen Passat Alltrack oraz Audi A6 allroad w teorii mają ze sobą wiele wspólnego. Co je różni? Przede wszystkim klasa pojazdów oraz cena.

Segment premium rządzi się swoimi prawami. Członkowie tego zacnego grona oferują ponadprzeciętny standard, bogate wyposażenie, mocne silniki i coś, czego nie da się opisać słowami. Wielu producentów pcha się do segmentu premium, na siłę dumnie zapowiadając że ich auto zasługuje na obecność w tym szanownym gronie. Inni producenci po prostu w nim są nie siląc się na sztuczne pompowanie balonika.

Zobacz również: Duży lifting dużego SUV-a. Nowe Audi Q7 i Audi SQ7 na polskich drogach - WIDEO

Bez wątpienia Audi do aut premium należy. Volkswagen? Niekoniecznie. Ludzie z Wolfsburga znają jednak swoje miejsce w szeregu i nie stawiają Passata na równi z A4. Czy wobec tego porównywanie stojącego jeszcze wyżej w hierarchii A6 allroad z uterenowionym kombi dla ludu czyli Passatem Alktrack ma sens? Postanowiłem podejść do tematu nieszablonowo.

Prezentowany Volkswagen wyceniony został na około 230 tys. zł. Cena wysokoprężnej odmiany Alktracka startuje z poziomu 174 790 zl., jednak kilka dodatków podbiło początkowa kwotę do wspomnianego poziomu bliskiego ćwierć miliona złotych.

Polecamy: Volkswagen Golf jest nudny? Nie w tych gorących wersjach! VW Golf GTI TCR & VW Golf R - TEST, OPINIA, WIDEO

Najtańsze Audi A6 allroad kupimy za 284 400 zł, ale nie będzie ono takie, jak prezentowane na zdjęciach. Dopiero sowicie doposażony egzemplarz ma czym zaimponować, co oznacza koszt już około 500 tys. zł. Pół miliona złotych wystarczy na zakup dwóch topowych i wypasionych Passatów! Dlaczego premium aż tyle kosztuje? Czy wysoka cena faktycznie ma swoje uzasadnienie?

Więcej za... więcej

Od strony stylistycznej trudno wydać jednoznaczny werdykt. Gusta każdy ma swoje. Oba auta prezentują się po prostu dobrze. Dzięki podniesionym nadwoziom wyraźnie widać, że są to uterenowione pojazdy. Audi ma bardziej nobliwy znaczek na masce. Ale czy to daje mu przewagę nad Volkswagenem? W oczach wielu osób zapewne tak.

Przeczytaj także: Z takim elektrycznym autem w Polsce można żyć. Audi e-tron 55 quattro - TEST, OPINIA, WIDEO

Jakiekolwiek wątpliwości znikają jeśli na tapetę weźmiemy gabaryty zewnętrzne. A6 allroad jest znacznie większym samochodem od Passata Alltrack. Mierzy 4951 mm długości (Passat 4780 mm), 1902 mm szerokości (Passat 1853 mm) i 1497-1542 mm wysokości (Passat 1527 mm) i ma rozstaw osi równy 2925 mm (Passat 2788 mm). Płacimy więcej otrzymując w efekcie większe auto.

Ta sama zasada zostaje podtrzymana we wnętrzu. Kabina Audi jest bardziej przestronna niż kabina Volkswagena. Nieco inaczej wygląda sytuacja z pojemnością bagażnika. Mniejszy z zewnątrz Passat ma... większy kufer (639 litrów kontra 565 litrów). Wracając jednak do tematu wnętrza...

Audi A6 allroad 50 TDI quattro tiptronic vs. Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI 4Motion DSG7
Autor: Paweł Kaczor Audi A6 allroad 50 TDI quattro tiptronic vs. Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI 4Motion DSG7 Link: Zobacz więcej w GALERII

Jakość premium

Kombi z pod znaku Volkswagena ma przyzwoicie wykończoną kabinę. W wersji za 230 tys. zł dużo w niej skóry i miękkich materiałów. Pojawiający się gdzieniegdzie plastik nie stwarza budżetowego wrażenia. Wystarczy jednak przesiąść się do Audi, aby poczuć różnice!

Już od pierwszego kontaktu z kabiną Audi A6 allroad da się wyczuć, że mamy do czynienia z autem segmentu premium. Jakość wykonania jest topowa. Skóra znalazła się nie tylko na fotelach, ale także na desce rozdzielczej i tunelu środkowym. Tunel środkowy pokryty został także drewnem, które znalazło się również na boczkach drzwi. Klasa sama dla siebie!

Testowaliśmy: Audi S7 Sportback to auto z głośnikiem w wydechu i z dieslem. Czy można odnaleźć w nim sport?

Biorąc pod uwagę ogólny rysunek kokpitu oraz zastosowane technologie i wdrożone pomysły, Audi także stwarza lepsze wrażenie. Niemalże wszystkimi funkcjami A6 sterujemy za pomocą ekranów. Nie licząc wirtualnych zegarów takie nowoczesne wyświetlacze w A6 są dwa. Jeden odpowiada za funkcje multimedialne oraz ustawienia charakterystyki samochodu, a drugi służy głównie do sterowania klimatyzacją (można tez wpisywać na nim palcem litery wprowadzając cel w nawigacji).

Do tematu sterowania klimatyzacją VW podchodzi bardziej tradycyjnie. Passat ma konwencjonalne fizyczne pokrętła oraz przyciski. Podobnie jak A6 allroad, Passat Alltrack posiada również wirtualne zegary oraz centralny dotykowy ekran do sterowania multimediami. W obu przypadkach obsługa jest intuicyjna. W Audi wymaga większego przyzwyczajenia, co wynika po prostu z większej liczby opcji oraz bardziej rozbudowanego menu. A propos opcji...

Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI 190 KM 4Motion DSG7
Autor: Paweł Kaczor Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI 190 KM 4Motion DSG7 Link: Zobacz więcej w GALERII

Na bogato

Różnice pomiędzy dwoma prezentowanymi autami powinny być widoczne w wyposażeniu. Segment premium od zawsze oferował najnowocześniejsze technologie oraz gadżety, których próżno było szukać w autach dla ludu. Czy w tych kategoriach status quo zostało zachowane?

Pisaliśmy: Przekonałem się, jak bezpieczny jest nowy Volkswagen Passat. To musisz wiedzieć o systemach IQ.DRIVE - TEST

Zacznę od Aalltracka. Wyposażenie jakie może znaleźć się na pokładzie kombi Volkswagena potrafi zrobić wrażenie. Skórzana tapicerka, nawigacja z funkcjami online, system audio firmy Dynaudio, aktywny tempomat, szereg systemów bezpieczeństwa oraz rozbudowane multimedia to tylko cześć z szerokiej listy wyposażenia Alltracka. Wrażenie robią także inteligentne światła LEDowe IQ.Light, podgrzewane i wentylowane przednie fotele z funkcja masażu, trojstrefowa klimatyzacja, kamera z widokiem 360 stopni, system wyboru trybów jazdy, wyświetlacz przezierny HUD na wysuwanej małej szybce oraz 19-calowe aluminiowe felgi (auto ze zdjęć ma ”osiemnastki”). Wszystko to może znaleźć się na pokładzie kombi dla ludu. I wszystko to oraz dużo więcej może posiadać Audi A6 allroad.

Największe felgi oferowane do A6 allroad mają 21 cali i kosztują w zależności od wzoru od około 18 tys. zł do 23 tys. zł. Klimatyzacja? Opcjonalnie 4-strefowa z filtrem oczyszczającym powietrze. Przednie światła to jeszcze lepsze niż w Passacie lampy HD Matrix LED. Kamera cofania? Oczywiście z widokiem 360 oraz z trybem 3D rzucającym trójwymiarowy obraz samochodu na otoczenie (ZOBACZ jak to działa - KLIKNIJ). Ciekawostką i podkreśleniem dbałości o szczegóły jest fakt, że w takim trójwymiarowym aucie wyświetlanym na ekranie systemu multimedialnego kręcą się i skręcają koła, wiernie symulując aktualne zachowanie samochodu! Szacunek.

Z pozostałych różnić wymienię jeszcze HUD działający bezpośrednio na przedniej szybie, wycieraczki przednie z wbudowanymi dyszami oraz opcjonalne dekory ze szlachetnego drewna lub aluminium. Jeszcze większe różnice Audi względem prezentowanego Volkswagena odnajdziemy w układzie napędowym. Śmiem twierdzić, że w tej dziedzinie oprócz rodzaju paliwa nic więcej obu aut nie łączy.

Audi A6 allroad 50 TDI quattro tiptronic
Autor: Paweł Kaczor Audi A6 allroad 50 TDI quattro tiptronic Link: Zobacz więcej w GALERII

2 i 3, 4 i 6

Każdy Volkswagen Passat Alltrack wyjeżdzający na drogi posiada napęd 4Motion oraz automatyczną 7-biegową skrzynię DSG. Dostępne są dwa silniki. 2-litrowe TDI o mocy 190 KM oraz 2-litrowe TSI o mocy 272 KM. Każdy z silników oczywiście w konstrukcji zawiera cztery cylindry ułożone w rzędzie.

Zobacz: Żeby uszkodzić nowe Audi parkując, trzeba tego bardzo chcieć. Kamery 360 z widokiem 3D to nie tylko bajer - WIDEO

Oferta jednostek napędowych dostępnych do Audi A6 allroad jest dwa razy większa. Poza tym najsłabszy silnik ma 231 KM generowanych przez 3-litrowe TDI V6. Motor o takiej samej pojemności oraz liczbie cylindrów występuje także w wersjach 286- i 349-konnej. Uzupełnieniem oferty jest również 3-litrowe TFSI V6 o mocy 340 KM. Mniejsze silniki do odmiany A6 allroad oferowane nie są. Standardem jest także napęd quattro oraz automatyczna skrzynia biegów.

Audi A6 allroad 50 TDI quattro tiptronic
Autor: Paweł Kaczor Audi A6 allroad 50 TDI quattro tiptronic Link: Zobacz więcej w GALERII

W przeciwieństwie do Passata Alltrack, 4x4 w Audi oparte jest na Torsenie, a nie na Haldexie. Możemy więc mówić o stałym napędzie na cztery koła (VW ma dołączany napęd tylnej osi). Opcjonalnie w Audi oferowany jest sportowy mechanizm różnicowy. Inna jest także przekładnia automatyczna. A6 allroad posiada standardowy hydrokinetyczny automat tiptronic o 8 przełożeniach. DSG w Volkswagenie posiada o jedno przełożenie mniej i jedno sprzęgło więcej.

Najsłabsze A6 allroad pierwsze 100 km/h osiąga w 6,7 sekundy (wersja 231-konna). 190-konny Passat Alltrack potrzebuje na dobicie do ”setki” równo 8 sekund. Najmocniejsze wcielenie uterenowionego kombi z Wolfsburga rozprawia się z prędkością trzycyfrową po 5,9 sekundy (wersją 2.0 TSI 272 KM). Audi? Oczywiście jest szybsze. 349-konny wariant silnika TDI rozpędza uterenowioną A-szóstkę do 100 km/h w 5,2 sekundy!

Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI 190 KM 4Motion DSG7
Autor: Paweł Kaczor Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI 190 KM 4Motion DSG7 Link: Zobacz więcej w GALERII

Komfortowo i jedwabiście

Różnice występują także w układzie zawieszenia. Alltrack standardowo posiada amortyzatory o zmiennej charakterystyce pracy. Auto może być komfortowe lub dość sztywne. Wszystko zależy od potrzeb oraz aktualnej sytuacji. Jednak Audi komfort wznosi na jeszcze wyższy poziom. Wszystko dzięki również seryjnemu zawieszeniu pneumatycznemu air suspension. Dzięki takiemu rozwiązaniu prześwit samochodu z Ingolstadt możne regulować w przedziale 45 milimetrów. Zwieńczeniem całości i zarazem pokazem technicznej przewagi Audi nad Volkswagenem jest dynamiczny układ kierowniczy ze skrętną tylną osią. Takich rzeczy próżno szukać w Passacie (ale są np. w autach marki... Renault)!

Sprawdziliśmy: Volkswagen Passat B8 teraz jest zawsze online. Lifting przyniósł zmiany, których w większości nie widać

Wszystkie wyżej wymienione cechy Audi budzą uznanie. Czy równie duże różnice oraz niemniejsze uznanie wzbudza jazda autem z czterema pierścieniami?

Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI 190 KM 4Motion DSG7
Autor: Paweł Kaczor Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI 190 KM 4Motion DSG7 Link: Zobacz więcej w GALERII

Jak się jeździ?

Zacznę od Passata. Alltrack jest wygodnym samochodem. Tylko albo aż wygodnym. 190-konny ropniak ma wystarczająco dużo pary, aby sprawnie napędzać auto, a napęd 4Motion zapewnia dobrą trakcję w każdych warunkach. Volkswagenem po prostu się jeździ. Mało w tym emocji, ale także mało irytacji. Wysokoprężny silnik został przyzwoicie wyciszony, a średnie spalanie nie przekracza 8 l/100 km w cyklu mieszanym.

Przesiadając się do Audi i pokonując tym autem pierwsze kilometry różnica na korzyść kombi z Ingolstadt jest aż nadto widoczna. Samochód jest wręcz jedwabiście komfortowy. Pneumatyczne zawieszenie świetnie radzi sobie z każdym rodzajem nawierzchni. Nawet olbrzymie 21-calowe obręcze ze stopów lekkich nie odbijają się czkawką na komforcie. Chociaż jak można się domyślać mniejsze felgi byłyby bardziej praktyczne na co dzień i mniej podatne na uszkodzenia. Robiłyby jednak mniejsze wrażenie na sąsiadach.

Audi A6 allroad 50 TDI quattro tiptronic
Autor: Paweł Kaczor Audi A6 allroad 50 TDI quattro tiptronic Link: Zobacz więcej w GALERII

Zdecydowanie inaczej pracuje także 3-litrowy diesel Audi. V6 wydaje z siebie basowy pomruk, który jedynie w okolicach czerwonego pola obrotomierza staje się mało przyjemny. Wrażenie robią także ogólne odczucia z jazdy. Podróżując A6 Allroad mamy wrażenie większego odizolowania od otoczenia. Odczucia te towarzyszą kierowcy i pasażerom zarówno podczas mozolnej jazdy po zakorkowanym mieście jak i podczas szybkiego galopu autostradą.

Przeczytaj też: Takich GTI jak Volkswagen nie robi nikt inny. TEST hot hatchy na serpentynach przełęczy Col de Turini

Testowana odmiana wyposażona była w 286-konny wariant silnika TDI zapewniający sprint do pierwszych 100 km/h w 5,9 sekundy. A6 allroad jest żwawym autem. Bardzo żwawym. Chociaż w zakrętach czuć nieco wyżej umieszczony środek ciężkości oraz masę własną przekraczającą 2 tony (około 2020 kg w zależności od wyposażenia). Prezentowany model cierpiał też na jedną mało pozytywną przypadłość. Układ napędowy odznaczał się sporą zwłoką na dodanie gazu. Przy ruszaniu z miejsca, po wciśnięciu prawego pedału najpierw silnik wchodził na wyższe obroty, a dopiero po jakimś czasie auto ruszało. Układ napędowy w Passacie nie wykazywał takiej tendencji.

Nikogo nie powinno dziwić wyższe spalanie A6 allroad. Większy silnik, większa masa oraz większa moc i lepsze osiągi naturalnie zwiększają zapotrzebowanie na paliwo. Chociaż rezultat poniżej 10 l/100 km w cyklu mieszanym należy uznać za przyzwoity.

Audi A6 allroad 50 TDI quattro tiptronic vs. Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI 4Motion DSG7
Autor: Paweł Kaczor Audi A6 allroad 50 TDI quattro tiptronic vs. Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI 4Motion DSG7 Link: Zobacz więcej w GALERII

Podsumowanie

Bardzo często, porównując konkurencyjne auta walczące o byt w tym samym segmencie zwycięzcę wyłaniają detale. Cała masa współczesnych samochodów jest do siebie bardzo podobnych, a wybór tego jedynego, najlepszego nie jest łatwy. Ten sam schemat dotyczy zarówno aut popularnych marek dla ludu, jak i aut segmentu premium. Jeśli jednak wymieszamy segmenty i porównamy nieszablonowo samochody widoczne na zdjęciach, początkowe założenia i przypuszczenia pokryją się z wnioskami, jakie nasunęły się po kilkudniowym teście.

Zobacz koniecznie: Oto Volkswagen ID.3! Jest przełomowy, jak kiedyś Garbus, a potem Golf - GALERIA, WIDEO

Audi A6 allroad jest w każdej kwestii samochodem lepszym od Volkswagena Passata Alltrack. I chyba nikogo to nie dziwi. Nie ma w tym nic odkrywczego. Jednak różnice są naprawdę duże, a przewaga samochodu z Ingolstadt nie wynika z detali i mało istotnych szczegółów. Audi oferuje dużo więcej od Volkswagena. Niestety dużo więcej także kosztuje. Czy samochody premium muszą być aż tak drogie? To pytanie retoryczne. Pewne jest natomiast jedno. W aucie segmentu premium naprawdę czujemy się dopieszczeni i wyraźnie widzimy za co płacimy.

Dane techniczne

Audi A6 allroad
3.0 V6 TDI
Volkswagen Passat Alltrack
2.0 TDI
SILNIK V6 24V R4 16V
Paliwo olej napędowy olej napędowy
Pojemność 2967 cm3 1968 cm3
Moc maksymalna 286 KM
przy 3500-4000 obr./min.
190 KM
przy 3500 obr./min.
Maks moment obrotowy 620 Nm
przy 2250-3000 obr./min.
400 Nm
przy 1900-3300 obr./min.
Prędkość maksymalna 250 km/h 223 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,9 s 8,0 s
Skrzynia biegów automatyczna/ 8 biegów (tiptronic) automatyczna/ 7 biegów (DSG)
Napęd 4x4 (AWD) 4x4 (AWD)
Zbiornik paliwa 73 l 66 l
Katalogowe średnie
zużycie paliwa
7,4 l 6,4 l
poziom emisji CO2 194 g/km 167 g/km
Długość 4951 mm 4780 mm
Szerokość 1902 mm 1853 mm
Wysokość 1497-1542 mm 1527 mm
Rozstaw osi 2925 mm 2788 mm
Masa własna 2020 kg 1725 kg
Pojemność bagażnika
(po złożeniu siedzeń)
565/1680 l 639/1769 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane/
tarczowe wentylowane
tarczowe wentylowane/
tarczowe wentylowane
Zawieszenie przód pneumatyczne kolumny McPhersona
Zawieszenie tył pneumatyczne wielowahaczowe
Opony przód i tył
(w testowym modelu)
245/40 R21 235/45 R18
Najnowsze