Duży lifting dużego SUV-a. Nowe Audi Q7 i Audi SQ7 na polskich drogach - WIDEO

2019-11-29 8:22 Rafał Mądry

Audi Q7 przeszło gruntowną aktualizację wizualną i techniczną. Silniki wspomaga 48-woltowy układ mild-hybrid, we wnętrzu pojawiła się w pełni cyfrowa koncepcja obsługi, a technologia oświetlenia została rozbudowana o reflektory diodowe HD Matrix ze światłem laserowym. To tylko niektóre nowości, jakie dotknęły zmodernizowanego SUV-a, który wciąż oferowany jest z mocarnym dieslem V8.

Druga generacja Audi Q7, która pojawiła się na rynku w 2015 roku, dojechała już do połowy cyklu produkcyjnego. Ingolstadt w połowie 2019 r. zafundowało więc temu modelowi modernizację, przy okazji dostosowując go do młodszego Q8 wprowadzonego w 2018 roku. Już sam wygląd zewnętrzny świadczy o ważnych zmianach. Teraz Q7 prezentuje najnowszy język stylistyczny czterech pierścieni, z typowymi dla siebie elementami modelu typu SUV. Sprytne zabiegi designerów sprawiły, że nadwozie nie wygląda już tak surowo i monumentalnie. Front zdominowany jest przez inną ośmiokątną osłonę chłodnicy Singleframe z sześcioma pionowymi listwami. Dwuczęściowe boczne wloty powietrza mają jeszcze bardziej wyraziste kształty, podobnie jak obszar progów, podkreślający spory prześwit.

Przeczytaj też: Audi RS 4 Avant 2020: napakowane mocą kombi po zmianach - WIDEO, GALERIA

Standardowe reflektory diodowe ukształtowano inaczej. Opcjonalnie mogą zostać wyposażone w technologię HD Matrix ze światłem laserowym Audi. Całkiem nowa jest też sygnatura świateł do jazdy w dzień oraz animacje świetlne. Najbardziej efektownie przedstawia się animacja lamp tylnych, które także zostały wymienione. Chromowana listwa umieszczona na przeprojektowanym tyle auta, tworzy wizualne połączenie lamp. Zmieniła się nie tylko pokrywa bagażnika, ale także zderzak wraz z wkładką dyfuzora. Bardzo ciekawą kwestią jest linia stylistyczna 
S line, która w Polsce jest wyposażeniem standardowym Q7. S line cechuje się jednolicie polakierowaną karoserią, dużymi kołami z elementami polakierowanymi w kolorze kontrastowym oraz z czarnym pakietem stylistycznym.

WIDEO - tak wygląda Audi Q7 po zmianach

Kawał samochodu

Wszystkie te stylistyczne korekty wpłynęły na niezauważalne zwiększenie rozmiarów. Długość nadwozia wynosi teraz 5063 mm (+11 mm), szerokość 1970 mm, wysokość 1741 mm, a całość jest posadzona na platformie o rozstawie osi liczącym 2994 mm. Cyfry mówią same za siebie - Q7 jest ogromnym samochodem. Rozmiary zewnętrzne mają swoje przełożenia na obszar panujący w kabinie. Miejsca dla podróżujących po prostu jest pod dostatkiem. Na życzenie Audi dostarcza kanapę tylną plus, której wszystkie trzy siedzenia można osobno przesuwać wzdłuż i regulować ich pochylenie, a także trzeci rząd siedzeń z dwoma elektrycznie składanymi siedzeniami. W zależności od pozycji oparć tylnej kanapy, bagażnik w wersji 5-miejscowej liczy od 865 do 2050 litrów. Ta druga wartość osiągana jest przy zupełnie płaskiej powierzchni ładunkowej. Elektryczna klapa bagażnika to standard.

Polecany test: Audi Q8 50 TDI 3.0 V6 286 KM: podróżowanie w nowym wymiarze

Największa zmiana wnętrza dotyczy architektury kokpitu, która łączy się teraz z cyfrową koncepcją obsługi. Deska zwyczajnie została przejęta z Q8 włącznie z nowymi rozwiązaniami. Sterowanie funkcjami auta odbywa się z poziomu dwóch dużych ekranów dotykowych. Przy dotknięciu ikony funkcji, ekrany dostarczają dźwiękowej i haptycznej informacji zwrotnej, czyli dokładnie tak, jak w modelach z linii A6, A7, A8. W nowym otoczeniu denerwować może zbyt dużo wykończeń piano black, nachalnie zbierających odciski palców i kurz. Z tego samego powodu trzeba też często czyścić dotykowe ekrany, używając do ich pielęgnacji mięciutkiej szmatki dodawanej do auta przy zakupie Audi. Poza tym do jakości wykonania otoczenia, użytych materiałów i spasowania nie można się przyczepić.

Świetnie szczególnie po zmroku prezentuje się bajerancki pakiet konturowego oświetlenia. Możliwość ustawiania dwóch różnych barw w poszczególnych sekcjach poszyć, buduje nastrój lub rozjaśnia wnętrze w ciemnościach. Inne, dostępne opcjonalnie elementy to mi.in.: czterostrefowa, automatyczne klimatyzacja, niesamowicie grający system muzyczny Bang & Olufsen 3D Advanced Sound System, funkcja jonizacji powietrza z nadawaniem zapachu. W gamie funkcji indywidualizacji foteli znajdziemy fotele konturowe i sportowe fotele S plus (obie wersje klimatyzowane i z funkcją masażu). 

Audi Q7 50 TDI V6 286 KM quattro tiptronic
Autor: Audi Audi Q7 50 TDI V6 286 KM quattro tiptronic Link: Zobacz więcej w GALERII

Audi connect i systemy wsparcia kierowcy

Infotainment jest szalenie rozbudowany, a samo auto doskonale skomunikowane z otoczeniem. Najwyższym stopniem rozbudowy systemów connectivity jest w Audi Q7 system MMI navigation plus. W jego skład wchodzi m.in. standard przesyłania danych LTE Advanced, hotspot Wi-Fi, sterowanie głosem naturalnym oraz szeroka gama usług Audi connect – od informacji o aktualnym ruchu drogowym online, przez nawigację z Google Earth, do hybrydowego radia. Zupełną nowością jest zintegrowana z systemem operacyjnym MMI, umieszczona w chmurze usługa głosowa Amazona – Alexa. Nowinką jest również usługa informacji o sygnalizacji ulicznej Car-to-X. Będzie ona stopniowo wprowadzana w wybranych europejskich miastach. Połączenie z miejską infrastrukturą umożliwi pojazdowi otrzymywanie informacji z centralnego komputera sterującego sygnalizacją świetlną, co z kolei pozwoli kierowcy jechać z taką prędkością, by bez konieczności zatrzymywania się dojechać do kolejnego skrzyżowania w tzw. zielonej fali.

Testowaliśmy: Audi A1 Sportback 30 TFSI: efektowne i drogie

Adaptacyjny asystent jazdy łączący funkcje adaptacyjnego tempomatu, asystenta jazdy w korkach i asystenta utrzymania pasa ruchu, zmniejsza konieczność angażowania kierowcy - zwłaszcza na długich trasach. W połączeniu z asystentem wydajności przyhamowuje i rozpędza Audi Q7 w zależności od warunków drogowych przed pojazdem. Nowością tu jest asystent niebezpieczeństwa. Jeśli system rozpozna, że kierowca nie wykonuje żadnych gestów czy operacji, doprowadzi do zatrzymania pojazdu inicjując przy tym odpowiednie działania ochronne i ratownicze.

Audi Q7 50 TDI V6 286 KM quattro tiptronic
Autor: Audi Audi Q7 50 TDI V6 286 KM quattro tiptronic Link: Zobacz więcej w GALERII

Widlaste silniki i technika mild-hybrid

Co napędza Audi Q7? Przede wszystkim pojemność i moment obrotowy. Najmniejsze silniki w tym modelu są widlaste, sześciocylindrowe i legitymują się 3-litrami pojemności. Audi zaczyna od takich wartości, w przeciwieństwie do konkurentów - BMW, Mercedesa i Volvo, którzy startują w ofertach od rzędowych, czterocylindrowych 2-litrówek.

Oferta zmodernizowanego Q7 zawiera trzy silniki wysokoprężne: 45 TDI, 50 TDI, V8 TDI oraz jeden motor benzynowy 55 TFSI. Podstawowy diesel 3.0 V6 (45 TDI) legitymuje się mocą 231 KM i 500 Nm. Wyposażony w taką jednostkę duży SUV przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,1 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 229 km/h. Jeszcze lepszą wydajność ma Q7 50 TDI o mocy 286 KM i 600 Nm. Ten wariant do „setki” przyspiesza w 6,3 sekundy i rozpędzi się do 241 km/h. Najbardziej wydajnym w palecie silników V6 jest nowy motor benzynowy 3.0 TFSI montowany w Q7 55 TFSI (340 KM i 500 Nm). Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,9 sekundy, a 250 km/h to jego ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna. Na szczycie gamy podobnie, jak przed modernizacją, usytuowany jest silnik 4.0 V8 TDI (więcej o tym silniku kilka akapitów niżej).

Przeczytaj także: Z takim elektrycznym autem w Polsce można żyć. Audi e-tron 55 quattro - TEST, OPINIA, WIDEO

Wszystkie jednostki napędowe w nowym Audi Q7 pracują bardzo wydajnie, co jest w dużym stopniu efektem zastosowania techniki mild-hybrid, która w rzeczywistych warunkach jazdy obniża zużycie nawet o 0,7 litra paliwa na 100 km. Sercem systemu mild-hybrid jest alternator – rozrusznik RSG połączony ze skrzynią korbową, zasilający 48-woltowy główny system elektryczny. Kompaktowy, litowo-jonowy akumulator magazynuje odzyskaną energię. Podczas hamowania RSG może odzyskać nawet 8 kW energii i przesłać ją do akumulatora. Jeśli przy prędkości pomiędzy 55 a 160 km/h kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, Audi Q7 rozpoczyna rekuperację energii tocząc się z wyłączonym silnikiem na luzie lub w tzw. trybie żeglowania, przez maksymalnie 40 sekund. Alternator – rozrusznik RSG uruchamia silnik gdy tylko kierowca ponownie naciśnie pedał gazu, robiąc to szybciej i delikatniej niż rozrusznik konwencjonalny. System start-stop załącza się już przy prędkości 22 km/h.

Audi Q7 50 TDI V6 286 KM quattro tiptronic
Autor: Audi Audi Q7 50 TDI V6 286 KM quattro tiptronic Link: Zobacz więcej w GALERII

Układ przeniesienia napędu

Wszystkie silniki w Audi Q7 współpracują standardowo z ośmiobiegową skrzynią automatyczną tiptronic. Posiada ona tłumik drgań z wahadłem odśrodkowym, który w znacznym stopniu kompensuje niepożądane drgania silnika, pozwalając tym samym zaoszczędzić paliwo już przy bardzo niskiej liczbie obrotów. Podczas żeglowania i na wolnym biegu, w centralnej przekładni otwiera się sprzęgło i przerywa dopływ sił. Elektryczna pompa olejowa umożliwia włączenie biegu potrzebnego po fazie toczenia.

Nie przegap: 600 koni w Audi RS Q8! To najmocniejszy SUV od Audi

Stały napęd na cztery koła quattro w każdym wariancie Q7 jest elementem wyposażenia standardowego. Z obudową automatycznej skrzyni biegów zintegrowany jest samoblokujący, czysto mechaniczny międzyosiowy mechanizm różnicowy. Jest on sercem napędu na cztery koła quattro. Standardowo rozdziela on momenty napędowe w stosunku 40:60 między osią przednią i tylną. Gdy dochodzi do poślizgu jednego koła, większa część momentów napędowych przenoszona jest na oś z lepszą trakcją – do 70 procent może trafiać na oś przednią, a do 85 procent na oś tylną. Podczas sportowej jazdy, selektywny rozkład momentów napędowych między kołami – inteligentna funkcja oprogramowania elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy ESC – podnosi sprawność sportowego manewrowania. Przyhamowuje odciążone koła toczące się po wewnętrznej stronie zakrętu, kierując w ten sposób moment napędowy na bardziej obciążone koła toczące się po zewnętrznej stronie zakrętu. Dzięki tej różnicy momentów napędowych, samochód precyzyjnie wchodzi w zakręt i porusza się dokładnie według wskazań układu kierowniczego. W ten sposób zachowanie pojazdu podczas jazdy jest jeszcze bardziej precyzyjne i zwrotne.

Audi Q7 50 TDI V6 286 KM quattro tiptronic
Autor: Audi Audi Q7 50 TDI V6 286 KM quattro tiptronic Link: Zobacz więcej w GALERII

Zaawansowane podwozie

Audi wyraźnie udoskonaliło dynamiczne atrybuty modelu Q7. Elektromechaniczny system aktywnej stabilizacji przechyłu jest tu dostępny opcjonalnie. Amortyzatory z możliwością regulacji stopnia tłumienia redukują ruchy nadwozia na nierównych nawierzchniach. Podczas jazdy sportowej ich praca skupia się na optymalnej kompensacji przechyłu – tendencja samochodu do pochylania się w zakręcie jest tu znacznie zredukowana. Również opcjonalnie dostępny jest układ czterech kół skrętnych. Przy niskich prędkościach koła tylne skręcają o maksymalnie 5 stopni w kierunku przeciwnym do kąta skrętu kół przednich, wpływając w ten sposób na większą zwrotność pojazdu. Podczas jazdy po autostradzie te same koła skręcają w kierunku tym samym co koła przednie, zwiększając stabilność auta.

Testowaliśmy: Audi A4 jeszcze nigdy nie było tak sportowe. Lifting dużo zmienił - OPINIA, PIERWSZA JAZDA

Dziki tym rozwiązaniom auto jest precyzyjne i łatwe w manewrowaniu oraz zwrotne w ruchu miejskim i na ostrych zakrętach. W trasie pojazd prezentuje oblicze nadzwyczaj komfortowego długodystansowca, szczególnie w połączeniu z adaptacyjnym zawieszeniem pneumatycznym. Pozwala ono na regulację wysokości zawieszenia i wraz ze standardowym napędem na cztery koła quattro przygotowuje Audi Q7 do jazdy po nieutwardzonych drogach. Odpowiedni tryb „offroad” ustawiany jest w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. W systemie tym ustawić można w sumie siedem różnych trybów jazdy. Zawieszenie pneumatyczne jest standardem w 7-miejscowej wersji Q7. W linii S line znaleźć można nieco twardsze, sportowe zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension sport, obniżające karoserię podczas jazdy o 15 mm.

WIDEO - tak teraz wygląda Audi SQ7

Nowe Audi SQ7 TDI

Zdecydowanie najbardziej imponującym wariantem jest Audi SQ7. Potężne 4.0 V8 TDI drzemiące pod maską wytwarza 435 KM i oferuje moment obrotowy 900 Nm dostępny w zakresie między 1250 a 3250 obr./min. Dwie turbosprężarki działają zgodnie z koncepcją ładowania stopniowego – są załączane zależnie od potrzeb za pośrednictwem systemu zmiennych faz rozrządu Audi valvelift system (AVS). Przy niskich obrotach silnika działa tylko jedna sprężarka, a wraz z rosnącą liczbą obrotów system zmiennych faz rozrządu AVS otwiera w cylindrze co drugi zwór wypustowy, dotychczas zamknięty. Dzięki temu spaliny opływają drugą turbinę i aktywuje się kolejna turbosprężarka. 

Tak RS Q8 pobiło rekord: Audi RS Q8 zostało najszybszym SUV-em na Nurburgringu, jeszcze przed oficjalnym debiutem - WIDEO

W zmodernizowanym Audi SQ7 48-woltowa sieć pokładowa została zaprojektowana jako podsystem. Zasila elektrycznie napędzaną sprężarkę (EAV) uzupełniającą pracę obu turbosprężarek zawsze wtedy, gdy żądanie mocy poprzez wciśnięcie pedału gazu jest wysokie, a równocześnie spaliny mają zbyt niską energię by wpłynąć do obu turbosprężarek. Dostarcza wówczas świeże powietrze potrzebne do spalania. Dzięki temu, w każdej chwili spontanicznie wytwarzany jest potężny moment obrotowy – podczas przyspieszania przy niskim obciążeniu, a zwłaszcza podczas startu. EAV jest montowana w odcinku dróg dolotowych. Kompaktowy silnik elektryczny w ok. 250 milisekund rozpędza koło sprężarki do maksymalnie 70 tys. obrotów na minutę.  

Olbrzymią moc na jezdnię przekazują wydajna ośmiobiegowa automatyczna skrzynia tiptronic i stały napęd na cztery koła quattro. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,8 sekundy, a jego ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Dla poprawy walorów akustycznych w układzie wydechowym zainstalowano dwa aktuatory modelujące mocne brzmienie ośmiocylindrowego silnika.

GALERIA - Audi SQ7 TDI

Różnice w wyposażeniu i wyglądzie

Elementy wyposażenia standardowego Audi SQ7 to progresywny układ kierowniczy, którego przełożenie wraz ze zwiększaniem się kąta skrętu kół staje się coraz bardziej bezpośrednie oraz sportowe adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension sport. Pakiet zawieszenia advanced obejmuje w modelu S trzy systemy: oprócz elektromechanicznej aktywnej stabilizacji przechyłu i układu czterech kół skrętnych, który jest dostępny także osobno, za jeszcze bardziej dynamiczną manewrowość pojazdu odpowiada także sportowy mechanizm różnicowy. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów aktywnie przesuwa siły napędowe między tylnymi kołami. Audi SQ7 TDI przy skręcaniu albo przyspieszaniu jest dosłownie wciskane w zakręt, co eliminuje oznaki podsterowności. W przypadku nadsterowności sportowy mechanizm różnicowy stabilizuje dużego SUV-a poprzez przenoszenie momentów do koła toczącego się po wewnętrznej stronie łuku.

Testowaliśmy: Audi S7 Sportback to auto z głośnikiem w wydechu i z dieslem. Czy można odnaleźć w nim sport?

Pod względem wyglądu zewnętrznego Audi SQ7 odróżnia się od modelu podstawowego podwójnymi żebrami osłony chłodnicy Singleframe, obudowami lusterek bocznych w kolorze aluminium i czterema końcówkami rur układu wydechowego (niestety dwie końcówki zaślepione) z okrągłymi, chromowanymi osłonami. Niektóre elementy dodatkowe karoserii są polakierowane na matowo w kolorze srebrnym, a w opcji dostępny jest pakiet optyczny Czerń. Standardem są 20-calowe felgi z oponami w rozmiarze 285/45 i tarcze hamulcowe o średnicy 400 mm na przedniej osi, a przy osi tylnej 370 mm. Opcjonalnie można zamówić tarcze ceramiczne wzmocnione włóknem węglowym (420 mm przód, 370 mm tył).

We wnętrzu Audi SQ7 dominuje ciemna kombinacja skóra/tkanina Alcantara. Dekoracyjne listwy wykonane są z matowego szczotkowanego aluminium albo w opcji z karbonu. Podkreślają one w ten sposób sportowy wygląd wnętrza. Do elementów wyposażenia standardowego obok sportowych foteli należy także nawigacja MMI plus z dotykową obsługą i kokpit cyfrowy Audi virtual cockpit oferujący widok typowy dla modeli S. Jest to dodatkowy widok performance, w którego centrum znajduje się kanciasty obrotomierz. Na życzenie można nabyć fotele sportowe S plus ze zintegrowanymi zagłówkami, regulowanymi pneumatycznie bokami oparć, obiciami ze skóry Valcona i stebnowaniem w kształcie rombów.

Audi SQ7 4.0 TDI V8 biturbo 435 KM quattro tiptronic
Autor: Audi Audi SQ7 4.0 TDI V8 biturbo 435 KM quattro tiptronic Link: Zobacz więcej w GALERII

Cena w Polsce

Duży lifting dużego SUV-a. Zmiany zafundowane modelowi Q7 nie są kosmetyką, a szeroko zakrojonymi modyfikacjami. Auto jest wyraźnie inne od strony wizualnej oraz przeszło znaczący skok technologiczny. Poza tym to wciąż bardzo pojemne, komfortowe i dynamiczne auto dla kierowców z grubym portfelem. Audi Q7 to pełnowartościowy wyrób klasy premium. Za wersję 45 TDI trzeba zapłacić minimum 293 500 zł. Następna w kolejce odmiana 50 TDI to z kolei wydatek co najmniej 330 500 zł. Jedyna benzyna w ofercie, jaką jest 55 TFSI startuje od 303 400 zł. Topowy wariant SQ7 TDI został wyceniony od 449 900 zł.  

Choć ceny wzrosły w stosunku do poprzednich, są tylko wyjściowe i nie zawierają dodatków potrafiących mocno podbić ostateczną kwotę na rachunku, Audi Q7 wcale nie jest najdroższym dużym SUV-em klasy premium. Co ciekawe, jeśli weźmiemy pod uwagę BMW X5 lub Mercedesa GLE w konkurencyjnych wersjach silnikowych, Audi Q7 okaże się najtańsze. 

Bądź na bieżąco, obserwuj nas na facebooku

Dane techniczne

Audi Q7 50 TDI Audi SQ7 TDI
SILNIK V6 V8
Paliwo olej napędowy olej napędowy
Pojemność 2967 cm3 3956 cm3
Moc maksymalna 210 kW / 286 KM 
przy 3500–4000 obr./min.
320 kW / 435 KM
przy 3750–4750 obr./min
Maks moment obrotowy 600 Nm
przy 2250-3250 obr./min.
900 Nm
przy 1250–3250 obr./min
Prędkość maksymalna 241 km/h 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,3 s 4,8 s
Skrzynia biegów automatyczna/
tiptronic 8 biegów
automatyczna/
tiptronic 8 biegów
Napęd quattro quattro
Zbiornik paliwa 50 l 53 l
Katalogowe średnie
zużycie paliwa (WLTP)
8,3-9,0 l 9,1-9,8 l
poziom emisji CO2 217-235 g/km 238-256 g/km
Długość 5063 mm 5063 mm
Szerokość 1970 mm 1970 mm
Wysokość 1741 mm 1741 mm
Rozstaw osi 2994 mm 2994 mm
Pojemność bagażnika
(po złożeniu siedzeń)
865-2050 l 865-2050 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane/
tarczowe wentylowane
tarczowe wentylowane/
tarczowe wentylowane
Zawieszenie przód pneumatyczne
adaptive air suspension
pneumatyczne
adaptive air suspension
Zawieszenie tył pneumatyczne
adaptive air suspension
pneumatyczne
adaptive air suspension