Citroen C3 1.6 e-HDi - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka

2012-02-06 21:56

Druga generacja Citroena C3 urosła w stosunku do swojego poprzednika. Samochód plasujący się w grupie aut segmentu B, niesamowicie zmienił się w kwestii designu - projektanci zadbali o ciekawszą sylwetkę auta i bardziej charakterystyczne akcenty. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24, to ocena stylistyki nowego Citroena C3. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i cena auta.

Citroen C3 - WSTĘP

Niewielki Citroen C3 wpisuje się w grono pojazdów segmentu B, czyli klasę małolitrażowych samochodów osobowych. Zadebiutował na rynku w 2002 roku, jako całkiem nowy model. Niewielka "Cytryna" okazała się bestsellerem marki, sprzedała się w liczbie ponad 2 milionów egzemplarzy. Jego druga generacja została oficjalnie zaprezentowana podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie w 2009 r. i w tym samym roku trafiła do sprzedaży na wybranych rynkach świata. W polskich salonach dopiero od 2010 r.

>>> Citroen C3 1.6 e-HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Zgrabny Francuz nie jest tylko autem miejskim, może służyć także jako środek transportu dla niewielkiej rodziny i z powodzeniem pełnić rolę pojazdu flotowego. Model C3 skierowany jest nie tylko do kobiet, ale zarówno do ludzi młodych, jak i osób starszych ceniących sobie niezbyt wielkie gabarytowo i łatwe w prowadzeniu pojazdy. Auto o nabywców walczy stając w szranki z innymi podobnymi rozmiarowo autami - m.in.: Oplem Corsą, Seatem Ibizą, Skoda Fabią, Renault Clio, Volkswagenem Polo, czy Fiatem Punto.

Citroen C3 - STYLISTYKA

Szukając praktycznego, niezbyt małego miejskiego auta, któremu w temacie stylistyki nie można zarzucić nudy, C3 jest idealnym kandydatem. Auto swoim nowatorskim wyglądem zdecydowanie wyprzedza sporą część konkurencji. Fabia, Polo, czy Corsa nie mają szans na wybiegu w starciu ze stylowym "Francuzikiem". Nowy C3 nie jest zwykłym środkiem transportu, to auto dzięki ciekawej sylwetce ma w sobie coś więcej - może naprawdę urzec, bo już samo patrzenie na niego poprawia samopoczucie. Wyrazy zachwytu pod adresem "Cytryny" najczęściej padają z ust płci pięknej. Testowana przez redakcję SuperAuto24 wersja Exclusive w pastelowym kolorze Bleu Boricelli, po prostu elektryzowała kobiety.

Obecny model C3 produkowany jest we Francji w fabrykach w Aulnay i Poissy. Hatchback zachował oryginalny, obły wygląd nadwozia swojego poprzednika, ale teraz został jeszcze bardziej dopracowany. Stylistyka w porównaniu z poprzednikiem, jest znacznie lepsza. Nie ma już tak mocno napiętych zewnętrznych linii, które teraz zostały poprowadzone bardziej płynnie. Wprowadzone przez designerów zmiany nadały nowemu modelowi o wiele dynamiczniejszy charakter.

>>> Citroen C3 1.6 e-HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Najbardziej wyrazista w nadwoziu "C-trójki" jest falista linia okien. Jej najwyższy punkt znajduje się na końcu najmniejszej tylnej szybki, a najniższy przy końcu drzwi przednich. Dzięki takiemu zabiegowi bryła auta nie wygląda jak napompowana bańka. Patrząc z profilu zwracamy uwagę na kreskę pod oknami. Nie jest ona jednak jednolitym przetłoczeniem na całej długości auta, gdyż przebiega tylko przez drzwi - zaczyna się na tylnej klamce, przechodzi przez przednią i kończy pod mocowaniem lusterka. W bocznej części charakterystyczne jest też wcięcie w dolnej linii drzwi - ten motyw to niezwykle często stosowany dziś zabieg wśród designerów.

Dużą wagę przywiązano do charakteru przedniej części nadwozia. Reflektory zostały wykonane w modnym kształcie bumerangów. Całkiem sporych rozmiarów zderzak czołowy, otrzymał wielki wlot powietrza. W atrapę wkomponowano miejsce na tablicę rejestracyjną, i poprowadzono wokół elegancką chromowaną obwódkę. Tuż nad wlotem "na nosie" umiejscowiono duże, rzucające się od razu w oczy logo marki. Po bokach narysowano wyraziste przetłoczenia, będące zgrabnym zaznaczeniem nadkoli. Znalazły się w nich przy okazji światła przeciwmgłowe. Tylny zderzak jest bardzo spokojny, a krągłości nadkoli są dość delikatne.

Zaokrąglony tył Citroena posiada nad bagażnikiem zgrabnie wkomponowany w dach spoiler z trzecim światłem stopu. Daszek ten dostał ciekawe żłobienia wyglądające jak zawiasy klapy. Drzwi bagażnika mogą mieć w wersji Exclusive detal w postaci chromowanej listwy. Tylne lampy niewielkiego hatchbacka nie wcinają się w szybę, jak to było w przypadku pierwszej generacji. Teraz podobnie jak przednie reflektory mają charakterystyczny kształt bumerangu i są częścią klapy bagażnika.

>>> Citroen C3 1.6 e-HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<

Szczególną uwagę zwraca dostępna w opcji panoramiczna szyba przednia Zenith o długości 1,35 metra. Jej zwieńczeniem na dachu jest elegancka chromowana listwa. To innowacyjne rozwiązanie znamy już z większego C4 Picasso. Wcinająca się głęboko w dach szklana powierzchnia dochodzi aż do środkowych słupków nadwozia i optycznie powiększa i rozjaśnia wnętrze. Jest to największa na rynku w segmencie aut klasy B szyba przednia. Niestety nie jest dostępna we wszystkich wersjach - można ją mieć w modelu Seduction po dopłacie 1 800 zł, w wersji Exclusive występuje w standardzie. W górnej części oszklenie Zenith zawiera przyciemniony pas o szerokości 25 cm. Także fabrycznie mogą być przyciemnione okna tylne.

Klienci decydujący się na C3 w salonie, mają do wyboru kilka wzorów obręczy. W ofercie są stalowe "piętnastki" z kołpakami, a także obręcze aluminiowe. Alufelgi kupić można w rozmiarach 15" i 16" a nawet 17-calowe. W przypadku wersji wyposażeniowej Exclusive koła 16" dostajemy w standardzie.

Citroen C4 - KOLORY NADWOZIA

Auto oferowane jest w jednym z 10 kolorów nadwozia. Podstawowy bazowy to Blanc Banquise. Kolejnych sześć to lakiery metalizowane - wymagające od klientów dopłaty 1 800 zł, dwa to kolory perłowe, a jeden specjalny Bleu Boricelli jest dostępny jedynie w wersji Exclusive po dopłacie 900 zł. Lakierowane zderzaki oraz lusterka w kolorze nadwozia to standard w każdej wersji wyposażeniowej.

>>> Citroen C3 1.6 e-HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Zewnętrzne elementy wykonane w chromie występują w pakiecie Exclusive, są to: klamki do otwierania auta, wstawki na klapie bagażnika oraz w zderzaku przednim, listwy zewnętrzne biegnące w dolnej linii szyb bocznych, podstawy lusterek.

Co ważne, nadwozie zostało zabezpieczone antykorozyjnie. W przypadku zakupu auta w salonie otrzymujemy 12-letnią gwarancję na jego perforację. Powłoka lakiernicza natomiast posiada 3-letnią gwarancję producenta.

Citroen C3 - WYMIARY

W porównaniu z poprzednikiem nowy C3 nieco urósł - jest dłuższy, wyższy i szerszy. Długość teraz wynosi 3,94 m (co daje + 8 cm), szerokość mierzy 1,72 m (+ 5 cm), a wysokość 1,53 (+ 2 cm). Rozstaw osi wynosi natomiast 2,46 metra. Mimo zabiegów powiększających bagażnik wcale nie jest obszerniejszy - "jedynka" dysponowała 305 litrami, a pojemność nowej "dwójki" to 300 l. Masa własna hatchbacka może się zmieniać w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej, od 1089 kg do 1171 kg, a jego dopuszczalna masa całkowita może wynosić maksymalnie 1625 kilogramów.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test jednostki i układu napędowego. Testowy Citroen C3 został wyposażony w wysokoprężny, bardzo oszczędny motor 1.6 e-HDi Airdream o mocy 90 KM. Jak czterocylindrowy "uturbiony" diesel reaguje na wciśnięcie pedału gazu? Jak działa skrzynia begów? Czy spalanie niewielkiego auta z segmentu B faktycznie jest niskie? O tym w 2. odcinku dziennika testu Citroena C3 na SuperAuto24.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki