Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G 121 M 6MT SkyJOY

i

Autor: Paweł Kaczor Mazda CX-3 po zmianach na rok 2021

Crossover inny niż u konkurencji. TEST, OPINIA - Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G 121 M 6MT SkyJOY

2021-04-18 6:21

Mazda CX-3 to najmniejszy crossover w gamie japońskiego producenta aut. Samochód ten niedawno przeszedł niewielki lifting. Jednak pomimo zmian CX-3 w dalszym ciągu jest wierna praktykowanym od dawna zasadom i podobnie jak większość współczesnych Mazd idzie pod prąd. Czy taka droga ma sens? Czy brak silników z turbosprężarką pozwala na wyrównaną walkę z obszerną konkurencją?

Mazdę CX-3 poznaliśmy w 2014 roku. Samochód dołączył do miastoodpornej rodziny CX i miał zainteresować klientów, dla których CX-5 oraz nieoferowane już w naszym kraju CX-7 i CX-9 były zbyt duże i zbyt drogie. Na przestrzeni ponad 7 lat produkcji mały, japoński crossover przeszedł kilka modernizacji. Ostatnia zaszła w grudniu 2020 roku ponieważ na kolejną generację tego modelu przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać. Co w tym modelu się zmieniło?

Przeczytaj: To już KONIEC! Diesla nie kupisz w żadnej Maździe!

Nadal pod prąd 

Biorąc pod uwagę nie tylko polską ofertę Mazdy śmiało można powiedzieć, że Japończycy nadal idą pod motoryzacyjny prąd. Benzynowe silniki wyposażone w turbodoładowanie? Downsizing? To w dalszym ciągu obce dla Mazdy słowa. CX-3 nie jest wyjątkiem od reguły. Pod jej maską pracuję 2-litrowy silnik. Oczywiście wolnossący. 4-cylindrowy, niezbyt wysilony. Po zmianach na rok 2021 jest to jedyna jednostka dostępna do tego modelu. 121 KM mocy oraz 206 Nm maksymalnego momentu obrotowego w dzisiejszych czasach nie robią na nikim wrażenia. Jednak pomimo tych niezbyt wyśrubowanych danych Mazdę CX-3 trudno nazwać zawalidrogą.

Testowaliśmy: Znowu TO zrobili! I to w NOWYM aucie! TEST, OPINIA - Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-G 150 KM Hikari

Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G 121 M 6MT SkyJOY

i

Autor: Paweł Kaczor Mazda CX-3 po zmianach na rok 2021

Zaskakująco dynamiczna

Samochód waży nieco ponad 1200 kg. Ta relatywnie niewysoka jak na crossovera masa w połączeniu z benzynowym silnikiem pozwala na osiągnięcie 100 km/h w czasie 9,1 sekundy. To dobry wynik. Podczas miejskiej jazdy w zupełności wystarczający. Tym bardziej, że japońskie auto bez zwłoki charakterystycznej dla jednostek turbodoładowanych reaguje na ruchy prawej stopy i do tego lubi wysokie obroty.

Maksymalny moment obrotowy dostępny jest od 2800 obr./min. Jednak, aby wykrzesać większą dynamikę z CX-3 należy kręcić benzynowy motor zdecydowanie wyżej. Niestety pomimo czterech cylindrów dźwięk jednostki napędowej jest dość szorstki. Niezbyt miły w odbiorze. Nawet mniejsze, 3-cyindrowe silniki konkurencji brzmią mniej inwazyjnie.

Pozytywnie należy ocenić średni apetyt na paliwo silnika z rodziny Skyactiv-G. 7 l/100 km w cyklu mieszanym brzmi rozsądnie. Jak widać downsizing nie jest niezbędny do uzyskania niskiego spalania. Mazda zna inne sposoby, aby nie być zbyt częstym gościem na stacjach benzynowych.

Zobacz też: Testowaliśmy: Mazda CX-5 2.5 194 KM AT6 SkyDREAM i-ACTIV AWD. Z duchem czasu, ale nadal pod prąd

Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G 121 M 6MT SkyJOY

i

Autor: Paweł Kaczor Mazda CX-3 po zmianach na rok 2021

Sportowy charakter?

Czy za kierownicą CX-3 poczułem sportowy charakter auta? Nie. Faktycznie samochód prowadzi się bardzo przewidywalnie i miło, ale sportu próżno w nim szukać. To raczej komfortowy crossover jakich aktualnie wiele na rynku. Układ kierowniczy pracuje bardzo lekko. Zawieszenie jest miękkie i sprężyste. Komfortowe. Nie udaje niczego. Samochód nie ma aktywnego „zawiasu”. Nie ma też różnych, zdefiniowanych trybów jazdy. Wsiadasz, odpalasz silnik i ruszasz w drogę bez zastanawiania się, jaki tryb jazdy będzie pasował do twojego aktualnego nastroju. Ustawić możesz co najwyżej stację radiową. A propos multimediów...

Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G 121 M 6MT SkyJOY

i

Autor: Paweł Kaczor Mazda CX-3 po zmianach na rok 2021

Powrót do przeszłości

Niewielki ekran systemu multimedialnego jest dotykowy. Jednak reaguje na dotyk tylko podczas postoju. Podczas jazdy jego obsługa możliwa jest tylko z poziomu pokrętła umieszczonego na tunelu środkowym. Jest to praktyczne rozwiązanie. Szkoda tylko, że poszczególne poziomy menu wczytywane są z wyraźnym opóźnieniem. W nowych modelach takich jak Mazda 3 czy CX-30 rozwiązano ten problem.

Wartym podkreślenia jest fakt, że CX-3 ma analogowe zegary. Tzn. analogowy prędkościomierz umieszczony centralnie. Czytelny i do bólu klasyczny. Wskaźnik poziomu paliwa oraz obrotomierz są cyfrowe. Niestety ten drugi element jest mało czytelny. Monochromatyczny wyświetlacz o niezbyt dużym kontraście sprawia, że podczas słonecznej pogody jego wskazania są praktycznie nie widoczne. W przypadku automatycznej skrzyni biegów dałoby się to jakoś przeboleć. Ale automatu w ofercie CX-3 nie ma. Jest tylko 6-biegowy manual, który notabene działa bardzo dobrze.

Porównaliśmy: Mazda 3 Skyactiv-G 2.0 150 KM vs. Volkswagen Golf 8 1.5 eTSI EVO 150 KM - TEST, OPINIA

Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G 121 M 6MT SkyJOY

i

Autor: Paweł Kaczor Mazda CX-3 po zmianach na rok 2021

Czuć zapach premium

Oddzielną kwestią jest jakość wykonania. Mazdy już od dłuższego czasu miają lepiej wykończone wnętrza od konkurencyjnych aut dla ludu. Tak samo jest w tym przypadku. Wyraźnie widać, że Japończycy starają się jak mogą, aby pokazać klasę. Wiele elementów deski rozdzielczej pokrytych jest miękkim i bardzo przyjemnym w dotyku materiałem. Czuć jakość, ie czuć taniości.

Przestronność wnętrza? Raczej na standardowym poziomie. Z przodu miejsca sporo. Z tyłu zwyczajnie OK. Po prostu OK. CX-3 to niewielki crossover. Bagażnik ma pojemność 350 litrów. To także dobry wynik. Chociaż wysoki próg załadunku oraz relatywnie wysoko umieszczoną podłogę ciężko ustawić po stornie praktycznych plusów.

Sprawdź: Jeden segment, dwie różne drogi. Toyota Corolla 2.0 Hybrid kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-X - TEST, PORÓWNANIE, OPINIA

Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G 121 M 6MT SkyJOY

i

Autor: Paweł Kaczor Mazda CX-3 po zmianach na rok 2021

Tylko jedna wersja

Nowością w przypadku odmiany na rok 2021 jest tylko jedna wersja wyposażenia. W ofercie znajdziecie tylko zupełnie nowy standard SkyJOY. W jego skład wchodzi m.in. klimatyzacja automatyczna, fotele kierowcy i pasażera regulowane na wysokość, radio z sześcioma głośnikami, 7-calowy ekran dotykowy, skórzana kierownica oraz skórzana gałka zmiany biegów. Podstawowe wyposażenie zawiera wszystko, co niezbędne. Dodatkowo wybrać można dwa pakiety – PLUS oraz LED. Pierwszy z nich zawiera m. in. czujniki zmierzchu i deszczu, podgrzewane przednie fotele, czujniki parkowania z tyłu oraz przyciemniane tylne, boczne szyby. Cena 4000 zł. Pakiet LED wymagający dopłaty 3000 zł oferuje przednie światła diodowe do jazdy dziennej, główne reflektory LED oraz tylne światła wykonane w tej samej technologii. Maksymalnie doposażona Mazda CX-3 kosztuje 97 900 zł (wersja podstawowa 90 900 zł + pakiet PLUS + pakiet LED).

Podsumowanie

Mazda CX-3 to przyzwoity crossover. Bardzo dobrze wykonany, dynamiczny i idący pod prąd. Jednak największym problemem tego auta jest bardzo szeroka konkurencja. W segmencie miejskich crossoverów wybór jest przeogromny. Ale CX-3 ma swoje mocne strony. Ma także punkty, w których konkurenci oferują więcej. Wszystko to sprawia, że miejska Mazda z wciąż wolnossącym silnikiem o poważnej pojemności, jest wartą zainteresowania opcją, ale jednocześnie nie wybijającą się na pierwszy plan w segmentowej walce o klienta.

Mazda CX-3 2.0 6MT - dane techniczne

SILNIK R4 16V
Paliwo benzyna
Pojemność 1998 cm3
Moc maksymalna 121 KM przy 6000 obr./min.
Maks mom. obrotowy 206 Nm 2800 obr./min.
Prędkość maksymalna 192 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 9,1 s
Skrzynia biegów manualna / 6 biegów
Napęd przedni (FWD)
Zbiornik paliwa 48 l
Katalogowe średnie zużycie paliwa 6,2 l/100 km
poziom emisji CO2 140 g/km
Długość 4275 mm
Szerokość 1765 mm
Wysokość 1535 mm
Rozstaw osi 2570 mm
Prześwit 160 mm
Masa dopuszczalna całkowita 1785 kg
Pojemność bagażnika z kołem/ bez koła 350 l / 1260 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane / tarczowe
Zawieszenie przód kolumny McPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Opony przód i tył (w testowym modelu) 215/60 R16

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki