Hyundai ix20 1.6 - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka koreańskiego minivana

2012-03-13 17:18

Hyundai ix20 dzięki zgrabnym liniom nadwozia prezentuje się nowocześnie. Koreańska krzyżówka miejskiego auta z minivanem stała się stylistycznym wzorem dla nowszych modeli azjatyckiej marki, które mają wiele wspólnego w kwestii designu. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24, to ocena stylistyki 5-drzwiowego reprezentanta niszowego segmentu B-MPV. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo oraz ceny.

Hyundai ix20 - WSTĘP

Hyundai ix20 to przedstawiciel segmentu B-MPV, czyli małych miejskich aut o cechach minivana. Zadebiutował jesienią 2010 roku podczas Salonu Samochodowego w Paryżu, a niedługo potem trafił do sprzedaży. Sylwetka została zaprojektowana w europejskim centrum projektowym Hyundaia w Russelsheim. Konstrukcję opracowano wspólnie z Kią, w efekcie czego powstały dwa bliźniacze auta: Hyundai ix20 oraz Kia Venga. Pojazdy wytwarzane są na tej samej płycie podłogowej, co znane modele i30 i oraz Ceed. Produkcja ix20 odbywa się w fabryce Hyundaia w czeskich Nosowicach.

Koncern Hyundai Motor Company, modelem ix20 oraz większym ix35, zaprezentował nową koncepcję projektową marki, nazwaną Fluidic Sculpture, co oznacza w tłumaczeniu Opływową Rzeźbę. Dzięki nowemu podejściu postawiono na rysowanie bardziej dynamicznych sylwetek samochodów, co od razu widać po miniwanie ix20. Autu nie można zarzucić pudełkowatych kształtów, typowych dla pojazdów tej klasy.

>>> Hyundai ix20 1.6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Koreański minivan o ciekawej sylwetce skierowany jest do osób ceniących sobie pojemne, a przy tym niewielkie gabarytowo auta, w których siedzi się o wiele wyżej, niż w przeciętym samochodzie. Model ix20 idealnie nadaje się na auto rodzinne - z pewnością nie utrudni życia rodzicom próbującym umiejscowić pociechy w pasażerskim przedziale. Spore możliwości konfiguracji wnętrza pozwolą natomiast zabrać wszystko to, co niezbędne w podróży. Konkurencją rynkową ix20 są: Citroen C3 Picasso, Opel Meriva, Toyota Verso S, Nissan Note, czy Kia Venga.

Hyundai ix20 - STYLISTYKA

Jak już wspominaliśmy na wstępie, auto dzieli konstrukcyjne elementy z Kią Vengą, która trafiła na rynki rok przed premierą ix20. Oznacza to, że ogólna sylwetka nadwozia Hyundaia jest identyczna, jak u bliźniaczki. Młodszy z wozów wyróżnia się jednak zewnętrznie bardziej awangardową przednią oraz tylną częścią nadwozia. Skupmy się więc na detalach testowego ix20, w przyjemnym dla oczu białym kolorze Creamy White.

Dużą wagę przywiązano do charakteru przedniej części. Potężny wlot powietrza połączony z grillem, według nowej myśli stylistycznej stał się znakiem firmowym marki Hyundai. Atrapę tworzą jakby dwa połączone ze sobą podstawami trapezy. Wlot otrzymał wbudowane poprzeczne listwy, ale co ciekawe, można spotkać się też zamiast listew z nietypową siatką o niesymetrycznym wzorku. Pokrywę silnika przełamano przetłoczeniami biegnącymi nad lampami, wcinającymi się w zderzak. Niebanalny kształt reflektorów nawiązujący w przypadku ix20 do bumerangów, dziś stosowany jest we wszystkich nowych modelach Hyundaia, podobnie jak wielka atrapa chłodnicy z chromowaną obwolutą i błyszczącym logo marki. W zderzaku znalazły się idealnie komponujące się z całością światła przeciwmgielne (standard w każdej wersji wyposażenia).

>>> Hyundai ix20 1.6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Hyundai mimo iż jest minivanem, cechuje się lekkością formy. Przyglądając się profilowi nie widzimy pudełkowatego nadwozia, jak na przykład w Citroenie C3 Pisasso. Auto w ogóle nie sprawia wrażenia tak dużego, jakim jest w rzeczywistości. Dopiero gdy zaparkujemy samochód przy typowych pojazdach z grupy B, dostrzegamy jego gabaryty (długość 4,10 m, szerokość 1,76 m, wysokość 1,60 m).

ZOBACZ wideo z testu Hyundaia ix20:

Przednia szyba jest mocno pochylona, a dolna linia okien bocznych wznosi się ku tyłowi. Podobnie boczne przetłoczenia blach nakreślono mocnymi kreskami biegnącymi do góry - linia przecina płaszczyzny drzwi i kończy się na błotniku tylnym. Dolna część nadwozia charakteryzuje się klinowatym wcięciem tuż nad progiem - ten motyw to niezwykle często stosowany dziś zabieg wśród designerów. Krągłości nadkoli są bardzo wyraźne, przetłoczenia błotników harmonijnie łączą się ze zderzakami. Tylne nadkole zarys posiada nawet na drzwiach.

"Zadek" wozu wygląda równie dobrze jak przód i widać w nim hyunaiowski styl Fluidic Sculpture. W stosunku do Vengi ten kawałek nadwozia zmieniono w dużym stopniu. Tył posiada swój indywidualny charakter, dzięki masywnemu zderzakowi z czarnym pseudodyfuzorem i ładnie wkomponowanej w karoserię, wyprofilowanej klapie bagażnika. Lampy choć z daleka przypominają te z bliźniaczki, dostały białe pasy, dzięki którym całkiem inaczej się prezentują. Trzecie światło stopu wkomponowane w spoiler dachowy jest standardem każdej wersji wyposażenia, podobnie jak wycieraczka szyby ze spryskiwaczem.

>>> Hyundai ix20 1.6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<

Kwadratowe lusterka boczne pozostawiono bez zmian - są identyczne jak w Vendze. Zintegrowane z lusterkami kierunkowskazy można mieć tylko w najbogatszej wersji PREMIUM. Panoramiczne okno dachowe, dostępne w wersjach COMFORT, STYLE i PREMIUM wymaga dopłaty 4 000 zł. Hyundai podstawowo posiada 15-calowe felgi stalowe z kołpakami. Aluminiowe felgi oferowane w rozmiarze 16" są cechą wersji STYLE oraz PREMIUM.

Hyundai ix20 - KOLORY NADWOZIA

Nowego ix20 można kupić w jednym z 11 kolorów nadwozia. Do wyboru są 2 bazowe, 3 perłowe oraz 6 metalizowanych. Metaliki wymagają od klientów dopłaty 1 700 zł. Lakierowane w kolorze nadwozia zderzaki i klamki zewnętrzne to standard w każdej wersji. Brak lakieru na lusterkach bocznych to cecha podstawowej wersji CLASSIC. Na wyposażeniu wersji nadwozia COMFORT, STYLE i PREMIUM klamki drzwiowe mają stylowe chromowane wykończenie.

>>> Hyundai ix20 1.6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Co ważne, nadwozie zostało zabezpieczone antykorozyjnie i w przypadku zakupu w salonie otrzymujemy 12-letnią gwarancję na jego perforację. Hyundai ix20 jest oferowany z programem gwarancyjnym 5-Year Triple Care, obejmującym 5-letnią gwarancję bez limitu kilometrów, 5 lat bezpłatnej opieki technicznej pojazdu oraz 5 lat assistance.

Hyundai ix20 - CENA za moto.gratka.pl

>>> Hyundai ix20 2011 – CENA od 44 tys. zł

>>> Kia Venga 2011 - CENA od 42 tys. zł

>>> Kia Venga 2010 – CENA od 30 tys. zł

Hyundai ix20 - WYMIARY

Koreański minivan Hyundaia wymiarowo plasuje się w segmencie między autami grupy B a C. Długość auta wynosi 4,10 metra, szerokość mierzy 1,76 m, a wysokość to aż 1,60 m. Rozstaw osi wynosi natomiast 2,61 m. Rozmiar bagażnika jest także całkiem spory - jego pojemność to 440 litów, które można powiększyć do 1486 litrów.

Masa własna ix20 może się zmieniać w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej. Najlżejszy model waży 1178 kg a najcięższy 1270 kg. Dopuszczalna masa całkowita samochodu może wynosić maksymalnie nawet 1800 kilogramów, w przypadku silnika diesla 1.4 CRDi.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test układu napędowego. Testowany Hyundai ix20 został wyposażony w silnik benzynowy 1.6 16V mocy 125 KM. Jak pracuje czterocylindrowa jednostka z dodatkowym pakietem ekologicznym Blue Drive z systemem Start/Stop? Jakie inne motory i skrzynie biegów mogą znaleźć się w aucie? Czy katalogowe spalanie podawane przez producenta przekłada się na rzeczywistość? O tym w 2. odcinku dziennika testu Hyundaia ix20 na SuperAuto24.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki