Hyundai ix20 1.6 - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2012-03-15 0:55

Hyundai ix20 poza odmiennym wyglądem zewnętrznym, nie różni się od swojej bliźniaczki Kii Vengi ani jednostkami napędowymi, ani podwoziem i sposobem prowadzenia. Zawieszenie jest identyczne, sterowność samochodu zadowala, a komfort podróżowania jest wysoki. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24, to ocena całego układu jezdnego koreańskiego minivana. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i cena samochodu.

Hyundai ix20 - UKŁAD JEZDNY

Układ jezdny koreańczyka skomponowano według powszechnie stosowanego schematu w autach segmentu B. Konstrukcyjnie podwozie ix20 nie różni się od tego z Kii Vengi. Zawieszenie jest proste w budowie i łatwe w naprawach. Z przodu wykorzystano kolumny McPhersona z amortyzatorami gazowymi. Oś tylną tradycyjnie oparto na belce skrętnej, sprężynach śrubowych i gazowych amortyzatorach. Skuteczność resorowania jest wysoka.

Długość pojazdu wynosi 4,10 metra, szerokość mierzy 1,76 m, a wysokość to aż 1,60 m. Płyta podłogowa z rozstawem osi wynoszącym 2,61 m oraz rozstawem kół 1,55 m, niestety nie przekłada się na tak dobre prowadzenie, jakiego się spodziewaliśmy. Wyższe nadwozie oferujące podróżującym komfortową pozycję na siedziskach, co wymusza wysoko osadzony środek ciężkości. Z tego powodu kołysanie się nadwozia na zakrętach jest odczuwalne, podobnie jak nerwowość w momencie pokonywania łuków z wyższą prędkością. Ważne jednak, ze auto nie traci przyczepności za sprawą rozstawionych w narożnikach karoserii kół.

>>> Hyundai ix20 1.6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<

Koreańczyk posiada silne elektryczne wspomaganie kierownicy. Taka siła działania układu nie zachęca do skrajnych manewrów przy szybszej jeździe - nie mamy poczucia kontaktu kół z nawierzchnią. Facetom takie rozwiązanie może nie przypaść do gustu, ale z pewnością spodoba się płci pięknej. Zaletą wspomagania są manewry w mieście oraz na parkingach. Lekka praca steru daje poznać zwinność minivana, którym całkiem nieźle się zawraca oraz parkuje. Robienie kopert, wciskanie się w wolne pola pod galerią handlową są bezproblemowe. Pomagają duże, prostokątne lusterka boczne oraz wysokie siedzisko w połączeniu z dobrą widocznością z przodu i na boki. Nieco gorzej jest z wyczuciem momentu, gdzie kończy się tył, dlatego też przewidziano dla wymagających kamerę cofania w najbogatszej wersji wyposażenia PREMIUM.

Hyundai ix20 nawet ze 125-konna jednostką benzynową, przez zawieszenie i przeznaczenie auta nie jest sportowcem. Auto zdecydowanie lubi bardziej spokojną, statyczną jazdę. Zawieszenie jest umiarkowanie sprężyste. Komfort podróżowania jest raczej wysoki, dzięki układowi wybierającemu typowe nierówności nawierzchni. Dopóki nie zjedziemy gdzieś na drogi usłane dziurami i garbami, jazda jest bardzo przyjemna.

>>> Hyundai ix20 1.6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Szumy pracy zawieszenia zaczynają się przedostawać do wnętrza pojazdu na bocznych, nieutwardzonych drogach. W momencie pokonywania większych nierówności odczuwalna zaczyna być głośność układu - przeszkody także zaczynamy odczuwać wewnątrz pojazdu na ciele, gdy autem zaczyna trząść. Nasz testowy model posiadał koła w rozmiarze 205/55 R16, dlatego też wnioskujemy, że na felgach 15-calowych z oponami w rozmiarze 195/65 R15 tłumienie nierówności byłoby o wiele przyjemniejsze dla uszu oraz ciała.

ZOBACZ wideo z testu Hyundaia ix20:

Hyundai ix20 - HAMULCE

Układ hamulcowy to podobny zestaw, jaki można znaleźć w innych popularnych modelach Hyundaia czy Kii. We wszystkim wersjach silnikowych z przodu pracują tarcze wewnętrznie wentylowane o średnicy 280 mm z zaciskami pływającymi. Na tylnej osi także znajdziemy tarcze hamulcowe - ich średnica to 262 mm. Do zestawu dostajemy także elektroniczny rozdział siły hamowania.

>>> Hyundai ix20 1.6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<

Hyundai został w podstawowej wersji wyposażony w następujące układy wspomagające jazdę i hamowanie: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) z asystentem hamowania EBD (system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania), ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy), ASR (układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania) oraz HAC (System wspomagający ruszanie na wzniesieniu).

Hyundai ix20 - CENA za moto.gratka.pl

>>> Hyundai ix20 2011 – CENA od 44 tys. zł

>>> Kia Venga 2011 - CENA od 42 tys. zł

>>> Kia Venga 2010 – CENA od 30 tys. zł

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza Hyundaia ix20 w wersji wyposażenia STYLE. Jak prezentuje się deska rozdzielcza samochodu? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co myślimy o materiałach wykończeniowych? Jakie dodatki przewiduje producent w bogatszych opcjach wyposażenia? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik samochodu? O tym w 4. odcinku dziennika testu Hyundaia na SuperAuto24.

>>> Hyundai ix20 1.6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki