Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2012-03-29 1:53

Zawieszenie niewielkiego crossovera marki Mitsubishi, to komfortowo zestrojony układ tłumiący nierówności polskich dróg. Podwyższony prześwit ułatwi eksploatację w mieście, a na jazdę po niewielkich wertepach i śliskiej nawierzchni pozwolić ma napęd 4x4. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena zawieszenia oraz hamulców ASX-a. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny nowego auta.

Mitsubishi ASX - UKŁAD JEZDNY

Kompaktowy crossover ASX został zbudowany na bazie większego modelu Outlander. Otrzymał niemal identyczną płytę podłogową co jego większy brat oraz zespoły podwozia, które zostały odpowiednio zmodyfikowane i dopasowane do potrzeb mniejszego i lżejszego pojazdu. Konstrukcyjnie auto ma taki sam rozstaw osi wynoszący 2,67 metra i prawie identyczne zawieszenie. Pozostałe wymiary prezentują się następująco: długość 4,29 metra, szerokość 1,77 m,  wysokość 1,62. Szerokość rozstawu kół to natomiast 1,52 m. Z przodu pracują kolumny McPhersona ze sprężynami śrubowymi i stabilizatorami przechyłów. Tylne zawieszenie oparto na typie wleczonego wielowahacza, sprężynach śrubowych i stabilizatorach.

>>> Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<

Testowana przez redakcję SuperAuto24.pl odmiana ASX-a, wyposażona była w napęd na przednią oś. Z tego powodu niewiele możemy napisać o właściwościach jezdnych w terenie. W ofercie Mitsubishi, model ASX w połączeniu z jednostką diesla 1.8, współpracującą z 6-biegową skrzynią ręczną, może posiadać napęd 4x4, z przełącznikiem oferującym wybór trzech trybów pracy. Centralny dyferencjał z elektronicznie kontrolowanym sprzęgłem rozdziela odpowiednią ilość momentu obrotowego pomiędzy przednią a tylną oś. Stabilność pojazdu jest polepszona dzięki większej sile napędowej przekazywanej na tylne koła w trybach 4WD AUTO lub 4WD LOCK. Tryb 2WD zapewnia moment obrotowy przekazywany tylko na koła przednie.

Testowy "przednionapędowiec" dzięki prześwitowi wynoszącemu 195 mm, nadaje się do jazd po bocznych nieutwardzonych drogach (w wersji 1.8 diesel prześwit wynosi 170 mm). Przejazd przez łąkę czy leśną ścieżką także nie sprawi problemu, o ile teren będzie suchy. Zawieszenie zadowoli osoby preferujące komfortowe ustawienia - dziury w nawierzchni nie są przeszkodą, bo ASX dobrze je pochłania. Praca układu jest cicha, a większe nierówności są nieznacznie odczuwalne wewnątrz pojazdu.

Samochód wyposażony w układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem, pewnie się prowadzi na asfaltowych drogach. Kierownica nie obraca się zbyt lekko, co jest dużym plusem. Samochód reaguje na polecenia kierowcy dokładnie tak, jak tego chcemy. Nadwozie jest sztywne, ale za sprawą wysoko położonego środka ciężkości, robi się podatne na przechyły w momentach ostro pokonywanych zakrętów. Na łukach karoseria ASX-a wychyla się, przez co auto robi się nieco podsterowne.

>>> Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Testowy crossover mimo iż tylko udawał terenowca, wyśmienicie nadawał się do parkowania na wysokich krawężnikach, czy przejazdów przez wysepki lub chodniki. Niespodziewanym nawrotkom i skomplikowanym manewrom sprzyja mały promień zawracania wynoszący 10,6 metra. Takie właściwości przydają się w dużych aglomeracjach miejskich. Parkowanie ASX-em nie jest trudne. W wprawdzie przy tym manewrze nie pomaga mała tylna szyba, ale dzięki dużym lusterkom i czujnikom parkowania (poza podstawową wersją INFORM), sprawnie zaparkujemy w ciasnych miejscach, bez obawy, że zahaczymy przodem lub tyłem. Opcjonalnie można mieć nawet kamerę cofania, współpracującą z ekranem nawigacji satelitarnej.

WIDEO z jazdy testowej Mitsubishi ASX:

Mitsubishi ASX - HAMULCE

Przednią oś wyposażono w wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 294 mm. Z tyłu montowane są tarcze w rozmiarze 302 mm. Gwałtowne hamowanie wykrywane jest przez system BOS, który po energicznym wciśnięciu pedału hamulca zapewnia wspomaganie hamowania poprzez podciśnieniowy siłownik wspomagający.  Dodatkowo automatycznie uruchamiają się światła awaryjne, ostrzegające inne pojazdy o nagłym hamowaniu - to system ESS.

>>> Mitsubishi ASX 1.6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<

Kierowca dodatkowo może liczyć na pakiet systemów wspomagających. Jest układ ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) z EBD - elektroniczny rozdział siły hamowania na poszczególne koła, zapobiegający utracie przyczepności. Mitsubishi podstawowo wyposażyło też swojego małego crossovera w aktywną kontrolę trakcji (TCL) i stabilizacji pojazdu (ASC). System ten analizuje ruchy pojazdu i wykrywa boczne poślizgi. Jest też HSA (system wspomagania ruszania pod wzniesienia).

.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza Mitsubishi w wersji INSTYLE. Jak prezentuje się deska rozdzielcza samochodu? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co myślimy o materiałach wykończeniowych? Co oferuje klientowi crossover w podstawowej wersji wyposażenia INFORM oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik samochodu? O tym w 4. odcinku dziennika testu na SuperAuto24.pl.

>>> Mitsubishi ASX 1.6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwi i cena <<<

Mitsubishi ASX - CENA za moto.gratka.pl

>>> Mitsubishi ASX 2010 – CENA od 51 tys. zł

>>> Mitsubishi ASX 2011 – CENA od 63 tys. zł

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki