Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2012-03-27 3:30

Pod maską crossovera może pracować nowoczesny benzynowy silnik MIVEC, lub wysokoprężny turbodoładowany DI-D MIVEC, uchodzący za rewolucyjną jednostkę pod względem swojej konstrukcji. Redakcyjny test Mitsubishi ASX przeprowadzony został na modelu z wolnossącym silnikiem 1.6, cechującym się umiarkowaną dynamiką. DRUGI ODCINEK dziennika ASX-a, poświęcono testowi układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny.

Mitsubishi ASX - SILNIKI

Pod maską ASX-a może zagościć jeden z dwóch silników - oba są czterocylindrowymi, 16-zaworowymi motorami z systemem zmiennych faz rozrządu (MIVEC), z dwoma wałkami w głowicy (DOHC). Gamę otwiera benzynowa jednostka napędowa o pojemności 1.6 litra, dysponująca mocą 117 KM i momentem obrotowym wynoszącym 154 Nm.

Drugi silnik to rewolucyjny, wysokoprężny turbodoładowany motor oznaczony symbolem DI-D MIVEC. To pierwszy na świecie diesel z systemem zmiennych faz rozrządu o zmiennym skoku zaworów, zastosowany w aucie osobowym. Jego pojemność to 1.8 litra. Silnik posiada elektroniczny bezpośredni wtrysk paliwa typu Common Rail i generuje moc 150 koni mechanicznych i moment obrotowy wynoszący 300 Nm. To wszystko umożliwiło bardzo niski stopień sprężania jak na diesla (14,9:1), co przekłada się na redukcję drgań i hałasu. Tradycyjna wartość sprężenia dla silników diesla utrzymuje się na poziomie ponad 20:1.

>>> Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<

W polskiej ofercie japoński crossover oferuje dwa warianty przekładni biegowych. Manualna skrzynia dla wolnossącego silnika 1.6 117 KM, posiada 5 biegów. Dopiero w przypadku mocniejszej wersji wysokoprężnej 1.8 150 KM, kierujący ma do dyspozycji 6-stopniową, ręczną przekładnię. Automatyczna skrzynia biegów nie występuje, nie dostaniemy jej nawet w przypadku opcji z napędem 4x4. Podobnie jak w większości oferowanych dziś w salonach nowych samochodów, na seryjnym wyposażeniu znajduje się wskaźnik optymalnego wyboru przełożenia skrzyni biegów. System ten podpowiada kierowcy, kiedy zmienić bieg, co pozwala na oszczędniejszą jazdę. Informacja jest pokazywana na wyświetlaczu komputera pokładowego.

WIDEO z jazdy testowej Mitsubishi ASX:

Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC 117 KM - TEST

Podczas testu SuperAuto24.pl mieliśmy przyjemność poruszać się ASX-em skrywającym pod maską jednostkę 1.6 MIVEC. Nasz model w wersji wyposażenia INSTYLE cechował się przyciskiem startowym silnika, wchodzącym w skład bezkluczykowego systemu dostępu do auta KOS. A więc - położenie nogi na sprzęgło, palec na guzik i "silnik gada". Na biegu jałowym pracuje równiutko i dość cicho. Podczas jazdy akustyka nie jest już jednak tak dobra. Motor specyficznie sobie warczy, a podczas przyspieszeń i podciągania w wyższy zakres obrotów można powiedzieć, że nawet trochę hałasuje.

Na pochwałę zasługuje bez dwóch zdań manualna, 5-biegowa skrzynia biegów współpracująca z niewielkim silnikiem. Lewarkiem operuje się przyjemnie i precyzyjnie. Skrzynia została zestopniowana na dłuższe przełożenia, dlatego ze względu na taką charakterystykę kierowca musi dość często sięgać do dźwigni. Nie ukrywamy, że brakowało nam szóstego biegu w trasie, by jechać autem oszczędnej przy wyższej prędkości.

>>> Mitsubishi ASX 1.6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Podczas miejskiej jazdy motor zapewnia wystarczającą dynamikę. Z przyspieszeniem na poziomie 11,4 sekundy od 0 do 100 km/h nie zostaniemy zatrąbieni pod sygnalizacją świetlną, a szybsza zmiana pasów i przysporzy problemów. Wynik ten jest jednak niewystarczający gdy weźmiemy pod uwagę perspektywę podróżowania z pasażerami na tylnej kanapie i obciążeniem w bagażniku. W takiej "konfiguracji" kompaktowy crossover może okazać się zbyt ociężały przede wszystkim na trasie, bo moc maksymalna 117 koni mechanicznych będzie za słaba. Moment obrotowy 154 Nm osiągany przy 4000 obr./min także nie oszołamia - przydałoby się go trochę więcej. ASX-owi brak elastyczności, wymagana jest do sprawnych wyprzedzeń redukcja biegu i wkręcanie silnika na obroty. Mitsubishi nie można jednak nazwać wolnym, bo auto może się rozpędzić do prędkości maksymalnej wynoszącej aż 184 km/h.

Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC 117 KM - SPALANIE

Zbiornik kompaktowego crossovera posiada pojemność 63 litrów paliwa. Wersje z napędem 4x4 wyposażone są w nieco mniejsze zbiorniki mieszczące 60 litrów. Według danych producenta testowany benzynowiec 1.6 MIVEC o mocy 117 KM, w połączeniu z manualną skrzynią biegów, napędem na oś przednią oraz oponami w rozmiarze 215/60 R17 spala: 7,8 litra/100km w cyklu miejskim. Na trasie auto zadowolić się ma dawką 5,0 litrów/100km, a w cyklu mieszanym spalać 6,0 litrów/100km.

>>> Mitsubishi ASX 1.6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<

Testy SuperAuto24.pl wykazały, że zapotrzebowanie silnika na benzynę jest nieco większe. Mimo wszystko jednak musimy stwierdzić, że jednostka 1.6 117 KM, cechuje się umiarkowanym zapotrzebowaniem na paliwo, jak na miejskiego crossovera. Utrzymując raczej ekonomiczny styl jazdy w cyklu pozamiejskim, nie obawiając się przy tym wyprzedzania, silnik palił w granicach 5,5 litra. Przemieszczając się po mieście i pokonując korki, ASX średnio potrzebował około 8,4 litra/100km. W cyklu mieszanym Mitsubishi zadowoliło się dawką 6,7 litra/100km.

>>> Mitsubishi ASX 1.6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwi i cena <<<

Informacje na temat zapotrzebowania na paliwo są pokazywane na bajeranckim, kolorowym wyświetlaczu komputera pokładowego, wkomponowanego pomiędzy zegarami. Spalanie chwilowe prezentowane jest w ciekawy sposób na zielonym pasku. Montowany seryjnie wielofunkcyjny komputer obsługujemy za pomocą przycisku, który został umiejscowiony w desce, po lewej stronie koła kierownicy. Operowanie tym guzikiem niestety nie jest zbyt wygodną czynnością, ale "idzie" się do tego przyzwyczaić. Po przeciwnej prawej stronie znaleźć można natomiast starter silnika, będący cechą wspominanego wyżej systemu bezkluczykowego.

Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC 117 KM - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4
Paliwo Benzyna
Pojemność 1590 cm3
Moc maksymalna 86 kW/117 KM/6000 obr./min
Maks mom. obrotowy 154 Nm/4000 obr./min
Prędkość maksymalna
183 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 11,4 s
Skrzynia biegów manualna/5
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 63 l
Masa własna/ładowność 1285/1870 kg
Opony 215/60 R17
Emisja CO2 139 g/km
Bagażnik/po złożeniu siedzeń 442 l/1219 l

Mitsubishi ASX - CENA za moto.gratka.pl

>>> Mitsubishi ASX 2010 – CENA od 51 tys. zł

>>> Mitsubishi ASX 2011 – CENA od 63 tys. zł

.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego niewielkiego japończyka. Jak skomponowano zawieszenie crossovera? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu? Czy układ kierowniczy jest precyzyjny? O tym w 3. odcinku dziennika testu Mitsubishi ASX na SuperAuto24.pl.

wysokich obrotów silnika.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki