Dacia Spring Electric 27,4 kWh

i

Autor: Dacia Polska Dacia Spring Business we flocie Traficar

Prosta, powolna i elektryczna. Dacia Spring ma przewieźć z punktu A do B i nic więcej - TEST, OPINIA

2021-04-17 10:18

Elektryczna Dacia Spring nareszcie dojechała nad Wisłę. Samochód oficjalnie trafił do sprzedaży, a imponująca pula kilkudziesięciu pierwszych zarejestrowanych egzemplarzy wyjechała na ulice Warszawy. Tym samochodem pozwalającym na jazdę po buspasach łatwo przebić się przez zatłoczoną stolicę, a żeby było ciekawiej, wcale nie trzeba go kupować. Warszawa jest pierwszym miastem w Polsce, gdzie Springa da się wypożyczać. W usłudze carsharingu to auto niemal idealne, ale kiedy już w grę wchodzi zakup prywatny, pojazd ten niemal całkowicie traci sens. Dlaczego?

Dacia Spring to mała, ciasna, niewygodna, niezwykle prosta i wykończona plastikiem bańka osadzona na małych kółkach. Przy przedniej osi ma zamontowany silnik elektryczny, a pod kanapą wygospodarowane miejsce na litowo-jonową baterię. To zabawnie wyglądające autko przypominające zabawkę dla dzieci, to jednak pełnoprawny środek transportu przeznaczony dla 4 osób. Pojazd za sprawą podwyższonego zawieszenia (prześwit 151 mm), plastikowych osłon na nadkolach i progach oraz wyrazistych relingów, ma wygląd mikroskopijnego crossovera. Wszystko to jest dość spójne, światła do jazdy dziennej zostały wyposażone w LED-ową technologię, a felgi mimo, że są stalowe i zakryte kołpakami, rewelacyjnie udają obręcze aluminiowe. Spring to maluszek, który swoje wymiary przekuwa w zalety. Mierzy zaledwie 3734 mm długości, 1579 mm szerokości i 1516 mm wysokości, a to sprawia, że łatwo się nim wszędzie wcisnąć. Promień zawracania wynosi zaledwie 4,8 metra. Spring został zbudowany na bazie Renault Kwid - spalinowego mieszczucha przeznaczonego na rynki krajów Ameryki Łacińskiej czy Indii. Teraz pojazd ten trafił do Europy i jest niskobudżetową Dacią.

Przeczytaj: Nowa Dacia Logan to NAJTAŃSZY sedan w Polsce. Instalacja LPG w podstawie - CENNIK

Prosto i dosadnie

Od piętnastu lat Dacia rewolucjonizuje rynek motoryzacyjny dzięki swojemu unikatowemu modelowi ekonomicznemu i samochodom, które są przystępne cenowo oraz skoncentrowane na tym, co najważniejsze. Takim autem bez cienia wątpliwości jest Spring, który niczego nie udaje. Otwierasz drzwi, siadasz na wysoko odsadzonych od podłogi fotelach, rozglądasz się wokół i wiesz, że jesteś w Dacii. Nie trzeba nawet niczego dotykać, bo mówi o tym już prosty design deski rozdzielczej, pozbawiony jakichkolwiek fajerwerków. Wszystko wokół zostało wykonane z twardego plastiku i przypomina stare Dacie. Na plus zasługuje natomiast fakt, że wnętrze choć jest bardzo plastikowe, to zostało dość solidnie zmontowane

W prostym wnętrzu wygospodarowano wystarczającą przestrzeń, pozwalającą czterem osobom na przejazd z punktu A do punktu B. Do tego auta ma się po prostu wsiąść, spędzić w nim od kilkunastu do kilkudziesięciu minut, po czym zaparkować, wyjść i zapomnieć, że się nim jechało. Kabina jest ciasna, a fotele regulowane w podstawowym zakresie nie mają nic wspólnego z wygodą. Kierownica w ogóle nie pozwala się ustawić, a na kanapie płaskiej jak deska, ciężko usiąść, kiedy z przodu podróżują wyższe osoby.

Zaskakującym plusem Springa jest pojemny bagażnik potrafiący zmieścić 290 litrów ładunku. Po złożeniu siedzeń obszar ładunkowy zwiększa się do 620 litrów, a pod podłogą jest jeszcze wielka wnęka na koło zapasowe. Schowki w tym modelu liczą aż 23 litry pojemności. To nie żart - skrytka w desce po stronie pasażera jest przerażająco głęboka, a w drzwiach są kieszenie. Kiepsko jednak, że w tunelu środkowym nie ma nawet jednego uchwytu na pojemnik z napojem. Jeśli jedziesz z kawą, z pewnością ją rozlejesz.

Sprawdź też: Ile pali Dacia Duster TCe 100 z fabryczną instalacją LPG? Kryzys przejeździsz za grosze

Dacia Spring - wnętrze wersji Business

i

Autor: Rafał Mądry Elektryczna Dacia Spring

Proste zegary i dotykowy ekran

Wsiadasz, wciskasz tradycyjny kluczyk w stacyjkę, przekręcasz i już. Choć niczego nie słychać, auto jest uruchomione. Nie uda się ruszyć z miejsca, kiedy zaciśnięty pozostanie hamulec ręczny, a na ekranie po wybraniu biegu nie wyświetli się zielona ikonka „OK”. Rozbudzone zegary witają kierowcę prostym rozświetleniem wskaźników i animacją na ponad 3-calowym komputerze pokładowym. Podstawowa wersja w centrum ma zwykłe radio z łącznością Bluetooth, a bogatszy system multimedialny MEDIA NAV obejmujący 7-calowy ekran dotykowy, nawigację, radio cyfrowe DAB, funkcję przewodowego duplikowania ekranu smartfona, gniazdo USB i kompatybilność z Apple Carplay i Android Auto. Co ciekawe, przyciskiem na kierownicy można aktywować system poleceń głosowych w smartfonie. Umożliwia on aktywację i obsługę głosową asystenta iOS lub Google w smartfonie.

Obsługa prawie wszystkiego jest banalnie prosta. Panel montowanej już seryjnie klimatyzacji jest do bólu klasyczny, a wyposażenie choć nie rozpieszcza, ma wszystko czego potrzebuje auto mające służyć do jeżdżenia po mieście. Fatalne umieszczenie ma przycisk do obsługi komputera pokładowego - sztyca do zmiany ustawień została dosłownie wciśnięta w zegary (prawa strona obok wskazania poziomu naładowania baterii). Przyciski od sterowania elektrycznymi szybami zlokalizowano na konsoli pod ekranem, dokładnie jak w pierwszej generacji Sandero.

Zobacz też: Oto Dacia Bigster! Taki będzie nowy flagowy SUV marki, która powoli przestaje być tania - ZDJĘCIA, WIDEO

Dacia Spring - wnętrze wersji Business

i

Autor: Rafał Mądry Elektryczna Dacia Spring

Czas ładowania baterii

Jak już wspomniałem na początku tekstu, bateria została umieszczona pod tylną kanapą. Akumulator litowo-jonowy chłodzony powietrzem ma pojemność 27,4 kWh. Naładowana do pełna bateria według cyklu pomiarowym WLTP ma pozwolić na przejechanie w cyklu mieszanym do 230 kilometrów, a w cyklu miejskim z odzyskiwaniem energii nawet do 305 km. Dacia Spring ma do tego tryb ECO ograniczający moc, a co za tym idzie oszczędzający energię. Ładowana może odbywać się prądem stałym lub przemiennym.

Punkt podpinania do ładowania zlokalizowano pod centralną częścią grilla (klapka otwierana z kabiny). Według deklaracji producenta za pomocą zwykłego gniazdka domowego 2,3 kW baterię naładujemy w 14 godzin. Po podłączeniu do gniazda o mocy 3,7 kW uzupełnienie energii potrwa około 8,5 h. Z kolei przy użyciu zwykłej ładowarki o mocy do 7,4 kW czas "tankowania" skrócimy do 5 godzin. Najlepszym rozwiązaniem będzie mimo wszystko szybka ładowarka o mocy 30 kW. Sposób ładowania baterii został dostosowany do możliwości uzupełnienia energii złączem CCS. Moc 30 kW pozwoli naładować rozładowany akumulator w niecałe 1,5 godziny.

Dacia Spring - wnętrze wersji Business

i

Autor: Rafał Mądry Elektryczna Dacia Spring

Moc wystarczy do miasta

Umieszczony pod maską elektryczny silnik synchroniczny ze stałymi magnesami generuje moc 44 KM i 125 Nm maksymalnego momentu obrotowego, która trafia na przednią oś. Skrzynia jest automatyczna i bezstopniowa, a wybór przełożenia do przodu, do tyłu lub neutralnego odbywa się przy pomocy plastikowego pokrętła wpasowanego w tunel środkowy, tuż za dźwignią hamulca ręcznego. Samochód waży zaledwie 970 kilogramów i przyspiesza od 0 do 50 km/h 5,8 s. To przyzwoity wynik, jak na małego mieszczucha i do tej szybkości ma się wrażenie niezłej dynamiki. Totalnie nieprzyzwoicie wypada za to czas wymagany do osiągnięcia szybkości 100 km/h ze startu zatrzymanego, który zajmuje aż 19,1 s! To wieczność! Prędkość maksymalna wynosi 125 km/h i ani kilometra więcej. W trybie ECO oszczędzającym energię, moc zostaje ograniczona do 31 KM, a prędkość maksymalna jest przycięta do 100 km/h.

Nadająca się do zwinnego przemykania po mieście oraz kręcenia się po przedmieściach Dacia, jest samochodem, któremu ciężko zaufać za kierownicą. Pojazd ten słabo się prowadzi z powodu nieprecyzyjnego układu kierowniczego. Auto ma wąskie kółka, miękkie zawieszenie i mocno się wychyla, a przy szybszej jeździe obnażone zostaje kiepskie wygłuszenie. To nie jest auto dla ludzi lubiących czerpać frajdę z prowadzenia. To auto dla ludzi nielubiących motoryzacji, potrzebujących samodzielnie przemieszczać się w ekologiczny sposób i parkować za darmo w płatnych strefach miasta.

Testowaliśmy: Nowa Dacia Sandero z gazem to rewolucja! Tak zmieniło się Sandero Stepway TCe 100 LPG - TEST, OPINIA

Elektryczna Dacia Spring

i

Autor: Dacia Dacia Spring

Najtańszy samochód elektryczny w Polsce

Dacia Spring jest na polskim rynku najtańszym nowym samochodem osobowym z napędem elektrycznym. Podstawowa odmiana COMFORT została wyceniona na 76 900 zł. Taki pojazd ma w wyposażeniu światła do jazdy dziennej LED, klimatyzację, podstawowe radio z łącznością Bluetooth i portem USB, elektrycznie sterowane przednie szyby, system eCall, sześć poduszek powietrznych i szereg innych systemów bezpieczeństwa, które są wymagane homologacją. Odmiana COMFORT PLUS to już wydatek 83 400 zł. Takie auto ma dodatkowo m.in. koło zapasowe pod podłogą i Pakiet High Tech zawierający: system Media Nav z ekranem 7-calowym, funkcję duplikowania ekranu smartfona, port USB, kamerę cofania i system wspomagania parkowania tyłem.

Skierowany do operatorów carsharingu i firm oferujących najem krótkoterminowy wariant BUSINESS startuje od 76 900 zł i dysponuje pełną tapicerką ze skóry ekologicznej i możliwością doboru szeregu płatnych opcji, które są niedostępne w podstawowym COMFORT. Ciekawostką jest odmiana CARGO dedykowana przedsiębiorcom, która będzie odmianą 2-osobową z przestrzenią ładunkową o pojemności 1100 litrów i ładowności 325 kg. Wersja CARGO z homologacją N1 wjedzie na rynek na początku 2022 roku (szczegółowe wyposażenie i cena nie są jeszcze znane).

Dacia Spring - wnętrze wersji Business

i

Autor: Rafał Mądry Elektryczna Dacia Spring

Na początku w Polsce elektryczna Dacia Spring jest dostępna w dobrze wyposażonej, premierowej wersji specjalnej, wycenionej na 87 400 zł (rezerwacje już od dnia 14 kwietnia). Polski oddział marki przygotował limitowaną pulę 60 takich egzemplarzy. W wyposażeniu limitowane auta otrzymają tapicerkę z ekologicznej skóry i wejście do ładowania prądem stałym oraz przewód do ładowania z publicznych punktów ładowania typu Wallbox. Dodatkowo wyposażenie zawiera: pomarańczowe wstawki dekoracyjnej, system Media Nav z łącznością Android Auto i Apple Carplay, elektrycznie lusterka oraz sterowanie sterowane szyby z przodu i z tyłu.

Otwarcie zamówień na odmiany COMFORT oraz BUSINESS rozpocznie się w czerwcu, a dostawy pierwszych zamówionych aut do klientów zaplanowane zostały na wrzesień. Dacia Spring jest objęta gwarancją na 3 lata lub do 100 000 km, a akumulator trakcyjny – gwarancją na 8 lat lub do 120 000 km.

Zobacz: Dacia ma całkiem NOWE LOGO. Co za zmiana!

Elektryczna Dacia Spring na ulicach Warszawy

i

Autor: Dacia Polska Dacia Spring Business we flocie Traficar

Podsumowanie

Spring to samochód czasów oszczędności. Należysz do osób podchodzących pragmatycznie do zakupów i nie wydajesz pieniędzy na zbędne rzeczy? Ekologia jest dla Ciebie ważna i nawet mieszkając w bloku segregujesz śmieci, zużyte baterie nosisz do punktu zbiórki w Biedronce, a elektrośmieci wywozisz do Media Markt? Gardzisz silnikami diesla, a samochód Twoim zdaniem ma być prosty, tani i nieskomplikowany w obsłudze? Jeśli to wszystko do Ciebie pasuje to produkty marki Dacia pozbawione niepotrzebnych gadżetów są propozycją dla Ciebie. W przypadku Dacii Spring musisz jednak przygotować się na bardzo duże wyrzeczenia. O ile rumuńskie auta nowej generacji wypadają naprawdę nieźle (Duster, Sandero), to przeznaczony do miasta elektryczny Spring jest wyraźnie budżetowy i przywodzi na myśl surowe auta Dacii sprzed dekady.

W usłudze carsharingu to auto niemal idealne. Przemieszczając się po mieście z punktu A do B, przez kilkanaście minut auto nie zdąży nas zmęczyć. Jeśli w grę wchodzi jednak zakup prywatny, pojazd ten niemal całkowicie traci sens. W prywatnym użytkowaniu mankamenty będą mniej lub bardziej irytować, a na dłuższą metę mogą okazać się nie do przełknięcia. Choć Spring jest najtańszym elektrykiem na rynku, to cena jest zbyt wysoka w starciu z autami wyposażonymi w konwencjonalny napęd, a nawet w układy hybrydowe. Producent doskonale zdaje sobie z tego sprawę, dlatego dostosował ofertę do operatorów carsharingu i firm oferujących najem krótkoterminowy. Takie warunki są najbardziej naturalnym środowiskiem Springa.

Elektryczna Dacia Spring

i

Autor: Dacia Dacia Spring

Dacia Spring w carsharingu

Dopiero po tym, jak przejechałem się tym pojazdem, oświeciło mnie, że Spring jest przystosowany głównie do miejskiej mobilności. Pierwszym polskim miastem, gdzie Dacia Spring wyjechała na ulice w usłudze carsharingowej jest Warszawa. Łącznie we flocie filmy Traficar operującej w stolicy pojawi się 195 sztuk takich współdzielonych samochodów. Z czasem auta zaparkowane na ulicy i dostępne poprzez aplikację, będą oferowane także w innych dużych polskich miastach. Ile kosztuje wypożyczenie crossovera? Opłata wynosi 2,99 zł na starcie, a dalej cena wynosi 1,50 zł za każdy przejechany kilometr (nie ma opłaty minutowej). Wypożyczenie dobowe wyceniono na 49 zł plus 0,60 zł za przejechany kilometr.

Dacia Spring Electric - dane techniczne

SILNIK

elektryczny synchroniczny

ze stałymi magnesami

Paliwo energia elektryczna
Rodzaj akumulatora litowo-jonowy
Pojemność akumulatora 27,4 kWh
Moc maksymalna 33 kW (44 KM) przy 3000–8200 obr./min.
Maks mom. obrotowy 125 Nm przy 500–2500 obr./min.
Prędkość maksymalna 125 km/h

Przyspieszenie 0-50 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

5,8 s

19,1 s

Skrzynia biegów automatyczna
Napęd na przednią oś

Zasięg w cyklu WLTP City

Zasięg w cyklu mieszanym WLTP

305 km

230 km

Zużycie energii w cyklu mieszanym

Zużycie energii w cyklu mieszanym 

139 Wh/km

100 Wh/km

Poziom emisji CO2 0 g/km
Długość 3734 mm
Szerokość 1579 mm
Wysokość 1516 mm
Rozstaw osi 2423 mm
Prześwit 151 mm
Masa własna 970 kg
Masa maksymalna dopuszczalna 1300 kg
Pojemność bagażnika 290 l
Hamulce przód / tył

tarczowe wentylowane / bębny

Zawieszenie przód McPherson z wahaczem trójkątnym
Zawieszenie tył Belka skrętna

Opony przód i tył

165/70 R14

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki